SODOM - In The Sign Of Evil

Když kvůli získání pozornosti u vydavatelství Steamhammer němečtí SODOM sami realizovali pětipísňové debutové EP, nečekal se okolo tohoto počinu prakticky vůbec žádný rozruch. Nakonec si obskurní materiál „In The Sign Of Evil“ získal doslova kultovní status a brzy se z něho stala klasika old-school black metalu. Tříčlená kapela mladých ochlastů z Gelsenkirchenu zrovna neudivovala muzikantským mistrovstvím a svému primitivnímu kraválu, jehož alfou a omegou se stala satanisticky orientovaná lyrika, vštěpila podobu příznivé reakce na všechny hnusy severoanglických neznabohů VENOM. Není divu, že k počinu vzhlížela celá jedna generace severských blackmetalových kapel z devadesátých let.

V roce 1984 byli SODOM jen partou dvacetiletých amatérů, která zkrátka chtěla hrát hudbu, co bude šokovat a bořit zažité standardy, shodou okolností šlo o ten nejextrémnější metalový bordel, jaký byl zrovna v té době k mání. Založeni roku 1981, tedy o něco dříve než další velcí zástupci teutonského thrashe osmdesátých let DESTRUCTION a KREATOR, a odkojeni zvířeckým tahem a dravostí MOTÖRHEAD či temnou bestialitou VENOM, si však nedělali z muzikantských dovedností příliš těžkou hlavu, takže prostě jen v lednu 1985 vypustili archaicky neotesaný proud hlučné blasfemie.

Nicméně, tento materiál vládl zlovolnou atmosférou a primitivním feelingem, jaký nešlo docílit bez toho, aby hudebníci do nahrávky nešli na 100%. Stejně jako je tomu u raných alb BATHORY, DESTRUCTION nebo CELTIC FROST, platí rovněž EP „In The Sign Of Evil“ za vrcholně stylotvornou záležitost, která prakticky nastartovala evoluci metalové hudby odvíjející se směrem do černého extrému. Tehdy se začaly posunovat hranice a vznikat nové, mnohem tvrdší a šílenější metalové subžánry, než tomu bylo předtím, kdy vše bylo zkrátka heavy.

Členové SODOM, v souladu s okultní tématikou svých textů, využívali démonických pseudonymů, takže Thomas Such (v roli lídra trápícího ochraptělé hlasivky a s baskytarou zavěšenou proklatě nízko) se rázem stal dle svého uměleckého jména Angel Ripperem, zatímco bubeník Christian Dudek se přejmenoval na Witchhuntera, třetím do party byl v roce 1985 teprve devatenáctiletý Josef Dominik coby kytarista Grave Violator. Deska „In The Sign Of Evil“ působí jako primitivní příval blasfemie a představuje výrostky zacházející s plamenem blížící se satanské války. Nálada skladeb je plná misantropie a opovržení, stavba skladeb velice přímočará, takže mnohdy dochází jen na střídání dvou či tří riffových figur. Ona ledabylost a nedokonalá muzikantská práce měla však své kouzlo.

Desku po právu nastartuje mocná hymna „Outbreak Of Evil“, jeden z nejlepších songů právě nejstarší etapy existence SODOM, věc, která u fanoušků extrémního metalu v podstatě zlidověla a stala se předobrazem black metalu, jak jej chápala generace okolo norských smeček. Následovaly další čtyři blackmetalové klasiky - nokturnální hlen „Sepulchar Voice“, černota sežehlá na uhel „Blasphemer“, „Witching Metal“ charakterizovaná úpěnlivým výkřikem po vzoru VENOM, nebo velice přímočarý běs „Burst Command Til War“.

Na to že šlo o ryzí metalový underground, zvuk nahrávky byl poměrně dobrý, rozhodně bych řekl, že kapela dosáhla vzhledem k podmínkám nahrávání a vlastním „schopnostem“ svého tehdejšího maxima. Dokonale čitelný nářez, který si nepotrpěl na žádný byť jen trochu komplikovanější (muzikálně seriózní a úhledný) part, působil vlastně spíše sympaticky. Kytarová sóla působila nahodile a neoslňovala zrovna promyšleností. Jestliže se říká, že v jednoduchosti je největší síla, pak tohle tvrzení právě „In The Sign Of Evil“ bohatě naplňuje. Je jedním z přelomových debutových materiálů rozvíjejícího se extrémního metalu osmdesátých let, deskou, která sice není vůbec dokonalá, ale naopak je velmi inspirativní a plná vnitřní energie, a tak se kapela brzy dočkala své vysněné smlouvy s výše zmíněným vydavatelem.