SCORPIONS - Return To Forever

Dříve a dlouhodobě nejslavnější hardrocková kapela střední Evropy se právě v těchto dnech vrací s deskou, o které tvrdí, že bude jejich definitivní tečkou za padesátiletou dráhou, a která jí rozhodně žádnou ostudu neudělá. Němečtí SCORPIONS jsou po půlstoletí v branži (ano, čtete správně) u konce své cesty, avšak stále v dobré kondici. Byť v průběhu devadesátých let jejich fanouškovská základna značně prořídla a stejně tak tehdejší alba pozbyla onen velkolepý esprit věcí z předchozích dekád. Novinka dokazuje, že stále umějí napsat kvalitní rockový song nebo výraznou baladu a vůbec to celé nepůsobí nepatřičně. Unavenost se legend z Hannoveru opravdu netýká. Napadá mne, jak asi musí být zkušená kapela, kde je i bubenický padesátník jako James Kottak (ex-KINGDOM COME) i po dvaceti letech od svého příchodu do jejich řad stále brán jako ten mladej od bicích? A to už vůbec nemluvím o polském baskytaristovi Pawlu Maciwodovi, který v době založení SCORPIONS ještě nebyl ani na světě a do sestavy přišel až v roce 2003. Každopádně trojice Klaus Meine, Rudolf Schenker a Matthias Jabs drží zástavu stále pořádně vysoko a jejich hardrockový stroj nejeví v roce 2015 výraznějších známek koroze – konkrétně mě osobně nejvíc fascinuje v současnosti stále svěží (až mladický) hlas zpěváka Klause Meineho. Album „Return To Forever“ je zdařilou rozlučkou matadorů, na jejichž slávu z osmdesátých let, kdy jsem na pouťových střelnicích kosil špejle s fotografiemi podobných hudebních uskupení, s nostalgií vzpomínám.

Hned na úvod svižná boogie jízda „Going Out With A Bang“ posluchače energicky nabudí a připraví půdu pro zřejmě největší hitovku novinky „We Built This House“, která zde platí za jednu z nejlepších  skladeb, jaké jsem od této německé kapely za posledních hodně let vůbec slyšel. Ambice vypalovaček mají sice ještě „Rock´N´Roll Band“ a „Catch Your Luck And Play“, ale pořád tyto platí za songy druhého sledu. „House Of Cards“ je typickou baladou, na jaké byli v prvotřídní podobě SCORPIONS vždycky specialisté. S přesunutím do druhé půle nosiče jejich počet začne výrazně stoupat, takže se brzy dočkáme dalších tří pomalých kousků – „Rollin´Home“, „Eye Of The Storm“ a „Gypsy Life“. Já osobně nejlépe hodnotím právě posledně zmíněnou skladbu, která by se jako jediná asi neztratila ani mezi jejich nejznámějšími kusy minulosti. Celkově bych řekl, že Němci nahráli velmi přirozeně znějící rockové album, které je ukazuje pravdivě, přesně takové jací po většinu své dráhy byli. Kapela se nesnaží o žádné změny, modernější přístup, natož pak aby zde došlo na nějaké závěrečné odlehčování v podobě fórků a blbin. Fanoušci tak dostanou klasickou rockovou desku od SCORPIONS v jejich tradičním provedení a myslím, že je to díky naprosté absenci pocitu unavenosti pouze dobře. Samozřejmě že se nejedná o nějaké bůhvíjaké dílo, které by se vyrovnalo mistrovským kusům z jejich letitého portfolia, nicméně jde o velmi důstojnou tečku za kariérou německé hardrockové legendy.

Autorem doporučená alba:

Tokyo Tapes (1978)

Lovedrive  (1979)