SCORPIONS - Lovedrive

Šesté studiové album SCORPIONS lze považovat za celosvětově průlomové, neboť se mu podařilo oslovit i americký hudební trh. Komerční dopad v USA značil nejvýše 55.místo v žebříčku prodejnosti Billboard 200 a takové příčky nedosáhlo žádné z předchozích alb tohoto německého kvintetu. „Lovedrive“ bylo prvním albem obsahujícím dnes všem dobře známý styl kapely, kde se mísí chytlavé a řízné vypalovačky s tklivými rockovými baladami. Po odchodu Uliho Rotha se dopad skladeb zvýraznil, zmizely všechny ty kejkle a zastaralé kytarové postupy a tvorba získala na metalem zavánějící přímočarosti, o což vlastně SCORPIONS už dlouho usilovali. Deska si kladla od začátku za cíl načíst novou kapitolu a také se jí to ve všech směrech povedlo, neboť žádná z předchozích nahrávek nevlastnila podobě výrazné, na refrénech postavené hymny.

Hlavní otázkou bylo, koho dosadit po Rothovi na uvolněné místo sólového kytaristy? Kapela si sice nejdřív vyhlédla Matthiase Jabse a už jej dokonce oficiálně přijala, ale protože tou dobou právě Michael Schenker opustil řady britských UFO, plány se trochu pozměnili a Rudolfův bratr byl ve studiu vítán. Nakonec se do studiové práce zapojili oba nováčci, konkrétně Michael Schenker nahrál sólové party hned do šesti z osmi skladeb a podvědomě se s ním počítalo i na brzké evropské turné, které začínalo už v únoru 1979, tedy jen necelý měsíc po vydání alba. Nemusím připomínat, že pro Matthiase to byly opravdu nepříjemné chvíle nejistoty (o tom, jak to nakonec dopadlo, se zmíním v textu níže).

Nicméně ve studiu práce postupovala velmi rychle, což si pochvaloval jak vůdčí tandem Klaus Meine/ Rudolf Schenker, tak samozřejmě také dvorní producent kapely Dieter Dierks. Desce se podařilo vybrousit skutečně velkolepý, moderní a metalově znělý zvuk. I díky tomu je možné album považovat za pravý začátek těch metalovějších SCORPIONS, přesně takových, jak je fanoušci začali vnímat v průběhu osmdesátých let. Deska vyšla v Evropě u značky Harvest Records a ve Státech u Mercury, neboť smlouva s RCA vypršela s vydáním předchozího alba. O zdejších osmi skladbách lze zpětně tvrdit, co položka to trefa do černého, a tak se většina oslovených nad změnou vydavatelství ani nepozastavila. Deska se vlastně do dnes umisťuje na vysokých příčkách v nejrůznějších historických Hard N´Heavy anketách.

V únoru 1979 bylo slavnostně oznámeno, že se Michael Schenker připojuje ke kapele i na evropském turné, avšak už na počátku dubna došlo k problémům a nevypočitatelný virtuóz si sbalil kdesi v Belgii náčiní a ze dne na den škorpióní karavanu opustil. Nemusím připomínat, jak krušné to byly pro všechny chvíle, neboť z turné na poslední chvíli vyšoupnutý a dost možná i zklamaný Matthias Jabs se velmi zdráhal ke SCORPIONS vracet. Nakonec se ho však přemluvit podařilo a z dnešního pohledu je vlastně dobře, že celou situaci přehodnotil a nabídku rychle přijal, protože se stal nedílnou součástí velmi úspěšné kapely, u které působí do dnes.

Když se zaměříme na materiál nacházející se na desce „Lovedrive“, tak už na začátku vás bouchne do uší onen dynamický a znělý sound, který jako by vítal přicházející metalovou éru let osmdesátých. Není třeba připomínat, že album se ve své době stalo inspirativní pro celou řadu mladších kapel a patřilo, třeba spolu s tvorbou britských JUDAS PRIEST a amerických VAN HALEN, mezi ta díla, která zasela nekompromisní heavymetalové sémě, ze kterého později vyrašila (po obou březích Atlantiku) celá řada nádherných metalových organismů, zažívajících v průběhu osmdesátých let okamžiky rovněž svojí slávy.

Když si rozebereme všech osm písní jednu po druhé, zjistíme, že SCORPIONS tehdy pravidelně střídali  rozmáchlejší a jemnější položky s důraznými a přímočarými vály, které se co do tvrdosti mohly měřit s pionýry nastupující NWOBHM. Úvodní „Loving You Sunday Morning“ platí za nejrozmáchlejší věc na desce a vykazuje se jak majestátními riffy, energicky podanými slokami, ale i o poznání melodičtějším a jemnějším refrénem. Skvělý start. Následující „Another Piece Of Meat“ je skladba postavená na přímočarých riffech a reprezentuje, zcela určitě, právě tu tvrdší polovinu alba. Naproti tomu „Always Somewhere“ je první z velkých posmutnělých balad SCORPIONS. Nostalgický ráz písně je dotažen na maximum, a tak posluchač jen hltá ony libozvučné kytarové tóny a dojemně postavený hlas Klause Meineho, který se postupem let proslaví právě díky prezentaci podobných písní. Všimněte si u každé skladby, jak je řešená právě ta pasáž s kytarovým sólem, i díky účasti Michaela Schenkera zde v tomto ohledu není slabších chvilek. Čtvrtou a poslední písní na straně A je instrumentálka „Coast To Coast“, což je velkolepá kytarová záležitost a pomník krátkodobé spolupráce mezi oběma bratry Schenkery. Song pochází z pera Rudolfa Schenkera, ale účast Michaela mu dodává na patřičné velkoleposti, nemluvě o tom, že ty motivy jsou skutečně dobré.

B strana alba začne opravdu divoce, frenetickým úprkem „Can´t Get Enough“, kde vynikne, jak hystericky pojatý zpěv Klause Meineho, tak dravé metalové kytary vrcholící v kakofonii sól. Krátká a úderná skladba měla všechny předpoklady se uchytit zejména v průběhu dobových koncertů a ve srovnání s leckterou heavymetalovou štikou nezaostávala. Následoval znovu jemnější kus a z mého pohledu asi nejzajímavější na celé desce. Song „Is There Anybody There?“ je totiž asi nejexperimentálnější a nejkomplexnější skladbou tehdejších SCORPIONS. Pozvolné tempo a melodické kytarové kouzlení opatřené bezstarostným chorálem je zde umě vsazeno do takřka karibského reggae/dub rytmu evokujícího spíše taneční hudbu.  Do toho všeho Klause Meine působí ve slokách nezvykle civilně, aby heroickým refrénem vše strhl na stranu velkolepého hard rocku. Zajímavý kousek, který v diskografii SCORPIONS nemá podobného. Titulní „Lovedrive“ je zas klasický dravý hardrockový kus s vynikajícím kytarovým vkladem Michaela Schenkera. Na závěr pak přichází zřejmě nejslavnější skladba nahrávky a sice druhá a ještě o poznání dojemnější balada – „Holiday“, která je ještě dnes řazena mezi největší klasiku německého kvintetu. Song se stal rozlučkou za několikaměsíčním působením Michaela Schenkera, protože jeho party znovu zkrášlily onen základ napsaný ústřední dvojicí Rudolf Schenker/ Klaus Meine.

Jisté kontroverze ve Spojených státech v té době způsobil i cover nahrávky, který by vzhledem ke své nekorektnosti a genderové nevyváženosti neměl v dnešní době u podobně velké a mediálně vyprofilované kapely šanci projít. Obrázek podivuhodného páru sedícího na zadních sedadlech automobilu, kde muž z odhaleného pravého ňadra ženy vytahuje cosi lepkavého, co připomíná nějakou obrovitou žvýkačku, může na mnohé působit nevkusně. Osobně mne motiv rovněž nepřijde bůhvíjak vtipný, přestože Klaus Meine kdysi tvrdil, že cíl tohoto motivu bylo hlavně rozesmát. Autorem díla byl ostatně Storm Thorgerson, velmi uznávaný a bohužel dnes již zesnulý autor hudebních obálek (mimo jiné PINK FLOYD, DREAM THEATER, RAINBOW, MUSE, BAD COMPANY a desítky dalších skvělých kapel), které tvořil se svou designovou firmou Hipgnosis. Každopádně i díky jeho originální práci se „Lovedrive“ zapsalo. V hudební rovině pak desce náleží visačka jednoho z nejlepších alb SCORPIONS a díla, které jejich úspěšné tažení osmdesátými roky prakticky zahájilo. Jde i o první album, kde je k slyšení typický styl SCORPIONS, tak jak jej znali všichni fanoušci této německé hardrockové kapely, ať už pocházeli ze Spojených států, Japonska nebo Evropy.