Last Hardrock Outsider

SCARS OF THE INSANE - Cestou zdokonalování a otevřenosti (rozhovor)

Progresivně metalová kapela SCARS OF THE INSANE na konci minulého roku připravila album D.H.A.R.M.A., které vyznívá velmi nadějně a staví pětici do role zajímavého úkazu na tuzemské klubové scéně. Nová nahrávka budiž tak středobodem důkladného rozhovoru, který jinak brousí do všeho možného. 


Můžeš stručně nastínit historii SOTI? (Nahrávek INSANE jsem se nedopídil, jak jste vlastně hráli? Oldschool? Florida? Göteborg? Byli tam už tehdy vlivy jako MESHUGGAH či MNEMIC? Zajímalo by mě zejména mezidobí mezi ukončením činnosti INSANE a založením SOTI. Proč vlastně SOTI vznikli? Kontinuita nebo nový impuls? V čem měl být hlavní rozdíl oproti minulosti? Změnila se hudební vize?

 

Pokud jde o historii INSANE, tak je nutné se vrátit téměř do pravěku :-), což v našem případě znamená první polovina devadesátých let. Jednalo se o mix neurvalého thrash/death metalu (na prvních nahrávkách) s tím, že postupem času jsme se začali propracovávat k trochu techničtější, možná i experimentálnější podobě metalu, ruku v ruce s lepšími muzikantskými schopnostmi. Řekl bych, že vše vyvrcholilo na posledním albu INSANE, na kterém jsme naše tehdejší vize dotáhli asi nejdál. Jednalo se o stylově ne úplně zařaditelnou nahrávku, která rozhodně měla své kvality, i když ne každý to pobral. :) Tebou zmiňované kapely nás možná trochu ovlivnily, ale spíš pokud jde o sound. Konec INSANE se nesl podle mě v přátelském, ale smutném duchu, přeci jen jsme spolu hráli spousty let. A konec něčeho, co trvá tak dlouho, nikdy není moc veselý. SOTI vznikli vlastně z projektu a hlavně z touhy hrát. Pokud jde o hudbu, v podstatě jsme navázali na INSANE a to hlavně díky tomu, že jsme tvořili s Vaškem většinu skladeb i tam. S novými členy a s novým názvem přišel i nový impuls do další etapy. Tohle vyvrcholilo debutovým albem.


 

Byli jste už od počátku přístupní tomu, že u vás může zpívat zpěvačka, nebo jste se rozhodli až pod vlivem výkonu Ivany? Měli jste na ni políčeno, nebo stála na začátku jejího angažmá náhoda? Vnímali jste to jako určitý risk?

 

Po rozchodu s Ra, jsme měli trochu stresující období. Věděli jsme že potřebujeme někoho, kdo bude stejně zapálený do muziky jako my, kdo bude mít podobný hudební vkus, bude v pohodě lidsky a bude mít schopnosti a talent. A to nejsou zrovna malé nároky. :-) Hledali jsme a našli, takže vše naštěstí dopadlo dobře. Ve výčtu těch kritérií nebylo, jestli to má být chlap nebo ženská. :-) Takže nám to bylo jedno. Ivu jsme znali a věděli, že se věnuje muzice delší dobu, tak jsme to zkusili a vyšlo to. Věděli jsme, že to bude razantní změna a myslím, že tu jsme právě potřebovali. :-)

 

Jak rychle jste si uvědomili, že to mezi vaší brutální kytarovou zdí a jejím hlasem skutečně vazbí?

 

Netrvalo to moc dlouho, Iva věděla, jak hrajeme a byla na to připravená. Dala si nějaký čas na rozmyšlenou, než jsme si plácli. Velmi rychle připravila vokály do několika skladeb, nasazením a přístupem nás velmi potěšila. Začala intenzivně pracovat a brzy jsme stáli na pódiu a odehráli první koncert. Práce na albu jí šla velmi dobře a byla radost s ní pracovat.

 

Bylo pro Ivanu těžké přitvrdit?

 

Nepřišlo mi, že by to pro ni bylo nějak těžké, má v sobě i extrémnější polohy, takže potřebný drive přišel tak nějak přirozeně. Když vedle vás řvou podlazené kytary a fičí kopáky, musíte se do toho prostě opřít. :-)

 

Jak ovlivnil příchod Ivany sound nové desky. V jaké přišla fázi? Bylo vše, včetně vokálních linek, hotovo (vymyšleno) už před jejím příchodem? Jak do toho zapadají GARBAGE? Úlitba nové vokalistce (mezi námi, myslím, že ten cover do alba skvěle zapadl)?

 

Ano, tuhle otázku dostávám často.:-) Iva přišla v době, kdy už byly některé skladby v demo verzích připravené, nebo rozpracované, jiné teprve vznikaly. Iva napsala všechny texty a připravila vokální linky, které můžete na albu slyšet. My jsme si hned na začátku ujasnili, že nemáme v plánu měnit svůj hudební výraz. Iva tohle respektuje a proto se stala součástí kapely. Je s námi na jedné lodi a netlačí nás nikam, kam bychom nechtěli. To, že vody, ve kterých se hudebně můžeme pohybovat, jsou velmi široké, je vidět právě na této skladbě. Uvažovali jsme o nějakém coveru už dlouho, ale moc se nám nechtělo do klasické metalové skladby. Chtěli jsme zkusit neprobádané území a v tom nám tahle Bondovka přišla ideální. Nehledě na to, že máme ten film rádi.


 

Myslíš, že s Ivanou pro Vás přestaly existovat limity? Nebo jste pod větším tlakem (od nynějška důraz na melodiku, resp. hitovost a tak podobně)?

 

To je těžká otázka, přemýšlím, jestli SCARS OF THE INSANE nejsou právě o boření hranic a překračování limitů. Chtěl bych říct, že se snažíme tvořit hudbu přirozeně. Nesnažíme se prvoplánově a cíleně zasáhnout posluchače, proto můžete najít na albu různé struktury skladeb, někdy velmi temné pasáže, skličující nálady a vedle nich veselé nebo velmi tvrdé. V každém člověku rezonuje jiná hudba a my se snažíme posluchači nabídnout silnou dávku emocí. Je na každém, jak otevřenou mysl má a zda ji dokáže přijmout.

 

Čeho se od vás můžeme v budoucnu dočkat? Bude pro vás hodně tvrdá hudba vždy východiskem?

 

Těžko říct, kam nás naše hudební pouť zavane. :-) Tvrdá hudba je už dlouhou dobu něco, co máme opravdu rádi. Někdo se mě ptal, jestli jsme ještě metalisti. Řekl bych, že určitě, stále nosíme trička svých oblíbených kapel atd... Ale to neznamená, že nevnímáme i jinou hudbu. Na metalu a jeho subžánrech mi trochu vadí určitá netolerance a ortodoxní postoj. Ale chápu, že spousta lidí nemá rádo změny, i když se ochuzují o nové hudební zážitky. :-)

 

Můžeš blíže osvětlit koncept D.H.A.R.M.A., včetně názvu (Dystopie, jiná sci-fi? Vím, že texty napsala Ivana, ale asi jste to řešili, je tam nějaký příběh, resp. červená nit, která vše spojuje.)?

 

V textech jde tak trochu o sociální kritiku, vyjadřujeme se v nich k věcem, o kterých se normálně lidi baví třeba v hospodě, mluvíme v nich otevřeně o tématech, která nás trápí, kterými se zabývá snad každý z nás. Texty jsou hlavně o tom, vrátit do společnosti nějakou lidskost, toleranci a úctu. Že není nezbytné být slepý vůči bolesti a trápení lidí kolem nás. V dnešní době jsme vystavovaní tolika tlakům a takovému stresu, že vlastně úplně zapomínáme, jak být šťastní a jak se těšit z maličkostí. A o tomhle všem prostě hrajeme. Všechna témata vycházejí z našich životů a zkušeností. Není to žádné sci-fi, je to tvrdá realita, kterou zažívá každý z nás. Název D.H.A.R.M.A píšeme takto, protože každé písmeno znamená jedno slovo, které charakterizuje určitou myšlenku.

 

D - destiny(každý máme svůj osud)

H - healing(vyléčit svět, vyléčit sebe, uspořádat si priority, uvědomit si, co je opravdu důležité)

A - air(tak to je jasný, bez vzduchu by to nešlo) :-)

R - reason (důvod žít, najít smysl)

M - mind (naše nejmocnější zbraň)

A - alive (být naživu, ne jen přežívat, ale opravdu žít plnohodnotný život)

 

Opravdu hodně se mi líbí zvuk (hodně tvrdý, ale „nepřepálený“). Točili jste desku doma, jak dlouho natáčení trvalo. Pomáhal vám někdo třeba s klávesami?

 

Natáčeli jsme to v našem SOTI HOLE studiu a vše, co na albu slyšíš, jsme dělali sami. Nahrávali jsme postupně asi tři měsíce.  Hodně jsme investovali do technického vybavení, a to se pozitivně odrazilo na soundu nového alba. S natáčením a vůbec produkcí celé desky je to tak, že už dlouhou dobu pracujeme v podstatě samostatně. Přesněji řečeno pracovali jsme. Nicméně D.H.A.R.M.A je první deska, která vznikala trochu jinak. Je známo, že producentem je náš basák Vašek, který se v tomto směru velmi zdokonalil a dnes je z něj v podstatě studiový inženýr. Měl možnost nahlédnout do špičkového studia v zahraničí a seznámit se s prací opravdových profesionálů. Tohle se výrazně podepsalo na zvuku nové desky. Abychom měli i určitý náhled takříkajíc z venku, konzultovali jsme sound desky i s lidmi ze zahraničí. Na albu hostuje Pavel ze SSOGE, který nám také pomohl, i co se zvuku týče.


 

Co bicí? Dost se povedly. V recenzi jsem se o nich pochvalně zmínil. Doufám, že se nejedná o automat, resp. nějaký sample? To by jste mě dostali. :-)

 

Kvalita zvuku souvisí s mnohem lepším vybavením, a hlavně se projevila práce našeho bicmena, který se za posledních několik let opravdu vypracoval a je slyšet velký pokrok. Jeho zápal do hraní by mu mohli závidět mnohem mladší kolegové. Tvrdá práce se vyplatila a zúročili se hodiny cvičení .

 

D.H.A.R.M.A. zní dost suverénně, opakovaně jsem při poslechu zapomínal na to, že poslouchám domácí desku. Co stojí za sebevědomím, které se na desce odráží? Zabýváte se v nějaké formě hudbou i mimo SOTI?

Nevím, co mám na tuto otázku říct, snad jen tolik, že jsme se snažili, abychom byli maximálně spokojeni, měli jsme jasnou představu a vizi čeho chceme dosáhnout. A to se nám povedlo. Nezatěžovali jsme se okolními vlivy a soustředili jsme se jen na práci. Dělali, co máme rádi a co nás baví. Taky už máme určité zkušenosti, které jsme se snažili zúročit. Muziku děláme jen v rámci kapely, na nic jiného nám nezbývá čas. Je třeba si uvědomit, že jsme všichni pracovně vytížení a čas musíme věnovat i rodině.

 

Mohl bys zmínit nějaké hudebníky, případně kapely, které podle tebe mohly ovlivnit kytarovou a melodickou stránku vaší novinky. Posloucháte i pop, jaký?

 

Těch vlivů a kapel je opravdu mnoho a mohl bych tu napsat dlouhý seznam. Asi je to od každého něco. Máme rádi opravdu tvrdé věci na pomezí žánru deathcore, djent, ale i thrash, naproti tomu nás ovlivnila i vlna švédských kapel svou melodikou. To spektrum je opravdu široké, snažíme se vnímat i jiné žánry a inspirovat se tím, co nám přijde zajímavé. Je jedno, jestli jde o pop, funky, rock nebo black metal :-)


 

V kapele hrají výborní kytaristé, kdo jsou vaši hrdinové? Co Ivana, má nějaké pěvecké vzory?

 

Za sebe můžu říct, že když jsem začínal, byli mojí bohové Kirk Hammett, Jeff Hanneman, Andreas Kisser a všichni ti kytaroví machři jako Steve Vai nebo Joe Satriani, pánové z IRON MAIDEN. Později kytaristé z KORN a hlavně Dino z FEAR FACTORY a nedostižný Jeff Loomis. Spojení těchto kytarových světů se mi líbí. Ale je toho mnohem víc. Co vím, tak Iva má své oblíbené zpěvačky, patří mezi ně třeba Etta James nebo Ela Fitzgerald, ale vzor jako takový přímo ne. Spíše se nechává jen inspirovat .

 

Koncertujete průběžně, nebo plánujete i nějakou intenzivnější (mini)šňůru?

 

Koncertujeme průběžně a nebránili bychom se ani nějaké šňůře. Uvidíme, co se podaří do budoucna vyjednat a zorganizovat. Každopádně se teď budeme chtít na živé hraní zaměřit mnohem víc.

 

Co zahraničí? Už si tam D.H.A.R.M.A. poslechli (máte nějaké ohlasy)?

 

Něco jsme poslali i do zahraničí a v podstatě jsou dva typy ohlasů. :-) Buď se deska líbí hodně a nebo se stane, že jí dostane někdo kdo neví, co s tím a to je potom legrace. :-) Nicméně první náklad, který jsme měli, je už pryč, takže to bereme jako úspěch. Snažili jsme se především CD dostat mezi lidi a naše fanoušky. Máme radost, že lidi vzali tu zásadní změnu tak pozitivně a líbí se jim to. Určitě ještě zahraniční reakce budou, protože jsme D.H.A.R.M.U poslali stále posíláme do světa. Reakce a zpětná vazba chodí pomalu, v té záplavě kapel a nahrávek se není co divit. :-)


Čeho by chtěli SOTI ještě dosáhnout?

 

Budeme nadále pracovat a snažit se rozšířit fanouškovskou základnu. Tím, že je album venku, začíná další kapitola, doděláváme klip a máme spousty dalších nápadů. Chceme pokračovat v nastoleném směru a užívat si to!

 

Něco pro čtenáře CD, event pro sdělení něčeho, co otázky nepodchytily a co považuješ za zajímavé.

 

Chtěl bych poděkovat za prostor v Crazy Diamond, taky za čas, který jste věnovali našemu albu! Díky za moc milé povídání.


19.02.2019Diskuse (0)Pekárek
hackl@volny.cz