Boomer Space

SAXON - Hell, Fire And Damnation

Důležitou událostí pro aktuální podobu fungování SAXON se stala především loňská změna na postu kytaristy, teprve druhá za celou pětačtyřicetiletou historii těchto veteránů NWOBHM. Paul Quinn se totiž vzhledem k narůstajícím zdravotním obtížím rozhodl odejít do důchodu a na jeho místo naskočil Brian Tatler, vůdčí představitel a skladatelský tahoun stylově i generačně spřízněných DIAMOND HEAD, tedy současník SAXON a muzikant pohybující se na britské Hard N´Heavy scéně již od konce sedmdesátých let. Ta obměna totiž nemohla dopadnout logičtěji. 


Když v roce 1995 nahradil legendárního Grahama Olivera na postu sólového kytaristy poměrně neznámý střelec Doug Scarratt, budoucnost na chvíli budila otázníky, nováček se však osvědčil a značnou měrou přispěl ke skvělému fungování SAXON na dalších bez mála třicet let. Scarratt svou etapu v jejich řadách navíc zahájil opravdovou lahůdkou v podobě fantastické desky „Unleash The Beast“ z roku 1997. Nyní do hry vstoupil borec se značnými zkušenostmi s fungováním v popřední žánrové kapele a vše napovídá tomu, že po trochu slabší desce „Carpe Diem“ a zcela zbytečné kolekci předělávek inspiračních zdrojů „Inspirations“ chytají SAXON náležitě silný druhý dech. Jakkoliv jsem z počátku mluvil o hře na jistotu a údržbě, nyní zjišťuji, že nahrávka nabírá skutečně pozoruhodné síly a v pohodě překonává několik předchozích.



Sedmadvacátá řadová deska „Hell, Fire And Damnation“ svědčí o neutuchajícím entuziasmu a přetlaku heavymetalové kapely a to i v rámci jejich požehnaného muzikantského věku. Prakticky jde o kvalitní a zcela typickou práci, ve které posluchač zaznamená osvědčené postupy, jež definovaly hudbu SAXON již před mnoha a mnoha lety. Songy působí řízně, nepostrádají dunivé rytmy, nabroušené kytary, ryčná sóla a především pak frenetický hlas Biffa Byforda, takže můžeme desku nazvat jednou z těch divočejších v rámci posledních let. Skladby se téměř vždy pnou k vypjatým refrénům a zdobí je zajímavé náměty čerpají z obrazů historie, ostatně tak jako tomu bylo u SAXON dobrým zvykem vždy. 


Biblicky stylizovaný titulní song sbírce vládne coby stěžejní hymnus, ale ani ostatní vály se nekrčí někde stranou a zásobí posluchače poctivým heavy metalem staré školy. Jde tak o velmi vyrovnané album bez balad a slabších míst. Hitové ambice má určitě dusárna „Madame Guillotine“, velmi přehledná to věc ve středním tempu, která má potenciál zatnout drápy. Ostrost francouzského popravčího nástroje tak dokáže obstojně a patřičně temně vyobrazit. Naopak hektičtější tlak nabídne „Fire And Steel“ coby song zavádějící nás do válečné scenérie a „There´s Something In The Roswell“, jejíž námět nás přivede do tajných podzemních hangárů americké vlády, určených programově pro potencionální studium mimozemského života. Téma středověkého putování Marca Pola je vlastní výpravnějšímu songu „Kubla Khan And The Merchant Of Venice“, zatímco zpěvná hitůvka „Pirates Of the Airwaves“ připomíná existenci rádia Luxemburg, legendární a kdysi také nelegální rockové stanice, vysílající z lodi plující v šedesátých letech kanálem La Manche. 


Song s tajuplným názvem „1066“ skrývá význačnou událost v rámci anglické historie, jde totiž o letopočet bitvy u Hastingsu, kdy ostrovní země padla do rukou Normanů. Téma čarodějnictví je vlastní „Witches of Salem“, která nás pro změnu zavádí na americkou půdu druhé poloviny sedmnáctého století. Chytlavá „Super Charger“ je pak osvěžujícím zakončením vyrovnané a pro velezkušenou kapelu stabilní sbírky, která dokládá stále pozoruhodnou formu této anglické heavymetalové stálice, píšící historii žánru již přes pětačtyřicet let.


22.01.2024Diskuse (6)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Stray
23.01.2024 18:47

Díky, jsou věci, které se píšou sami.

 

miki
23.01.2024 14:57

super članok Dakujem

 

Majk
23.01.2024 06:48

Měl jsem to stejně jako Stray, taky mě první poslech úplně neuspokojil. Ale pak dorazilo CD, klídek a zase to řeže jak má. Za mě lepší jak poslední dvě desky. Jen mi trochu vadí když kapela častěji sklouzne k berličce pouhého vyřvání názvu skladby namísto refrénu , což tady občas je. Ale jasné, koncerty pro zpěváky 60+ (což už má Biff dávno za sebou!) musí být neskutečný záhul a je třeba mít i materiál, kde bude čas si trochu orazit.

 

Honza Š
22.01.2024 19:00

Je to vždycky radost, když nějaká metalová legenda vydá dobrou desku, a poslední dobou se to celkem daří. Já považuju za dobrou i Carpe Diem, novinku jsem zatím slyšel 3x a baví mě to. Asi je to vážně takové živější než předchůdce, zdá se že jim ta chemie v kapele funguje i v novém složení a je to pro ně takový nový impuls. Taky má za mě super zvuk. Těším se na LP! :)

 

Mauglí
22.01.2024 08:19

Stray: Nechtěl jsem ti vyvracet tvůj prvotní úsudek “údržba”, abych tě nijak neovlivňoval a raději jsem si počkal na recenzi. S uspokojením seznávám, že můj dojem, že tahle deska “SAXON” je skvělá a bude patřit mezi jejich nadstandardní počiny (minimálně druhé poloviny jejich kariéry) byl oficiálně potvrzen ;-))
Fajn recka, shodná s kvalitním námětem - má akurátní délku a je věcná a úderná. Díky

 

Kuklač
22.01.2024 07:50

Plný súhlas s recenziou. Nebojím sa napísať že sa jedná o vynikajúce album album, ktoré o míľový krok prekonáva predchádzajúci / áno slabší / album a taktiež prekonáva Thunderbolt, Sacrifice, Inner sanctum, Into the Labyrinth, Killing ground a je na úrovni Battering raw či Call to arms. Hitovka tu strieda hitovku a skutočne tu asi ani nie je skladba do počtu. Pirates..., titulná skladba," Gilotina", Roswell..., Witches...., 1066 hit za hitom. Veľmi som sa na tento album tešil a o to viac som nadšený že to prekročilo moje očakávania. Rok 2024 bude nádherný čo sa týka metalovej scény. Legendám v roku 2024 budem dávať 100/100!!!!