Last Hardrock Outsider

SAX - Zóna strachu

V dnešním díle našeho archeologického seriálu o domácím metalu raných devadesátých let se poprvé vymaníme z dosahu sampleru „Ultrametal“ a začneme mapovat i jiné kapely, které se ke svému debutovému albu dostaly z trochu jiného startovního bodu. Stále ale zůstaneme u firmy Monitor, která v prvních porevolučních letech zaháčkovala většinu důležitějších domácích seskupení a měla na tvrdý kov v době, kdy nejvíc letěl, dá se říct monopol. Dnes si připomeneme její „úlovek“ z jižní Moravy – brněnskou kapelu SAX.



Death Steel


Tahle parta, která si pro název zvolila jistou starověkou chladnou zbraň, vznikla už někdy v polovině osmdesátých let, zásadněji se ale projevila až v roce 1989, kdy dala dohromady demo „With Satan In The Body“. To poměrně silně zasáhlo československou metalovou komunitu a o SAX se začalo hovořit jako o velké naději. Kapela produkovala tehdy velmi populární thrash metal (možná tehdy ještě mixnutý speedem či klasickým hevíkem), SAX ale pro svoji muziku používali jiné označení – „death steel“. Dalším jejich specifikem byl vlastní výraz pro fanoušky kapely – říkali jim „saxtardi“ (zřejmě podle vzoru „bastardi“:). Poznávacím znamením SAX byla kromě hudby samotné také persona jejich svojského a velmi výřečného frontmana Pavla Pijáka, který kapele zajišťoval pořádný kus pozornosti a publicity. SAXU bylo zkrátka brzy po převratu a vzniku metalových tiskovin všude plno.


V roce 1990 se SAX dali dohromady s brněnskou firmou Reset a už tehdy první rok po revoluci to vypadalo, že vydají desku – kdyby to bývalo klaplo, byli by jednou z prvních metalových kapel v republice, které se propracovaly k albu. Skupina sice vyrazila do studia a materiál natočila, nahrávka ovšem dopadla dost mizerně a kapele z celého snu zůstaly spíš vrásky na čele. Vydavatelská firma se ale zrovna v té době dostala do fáze rozkladu a tak deska nakonec nevyšla a SAX nahrávku rozšířili na kazetách jako druhé demo „Zone Of Fear“. No a po firmě Reset zůstal alespoň vydaný sampler „Detonation“, kam dvěma skladbami přispěli i SAX.



Zóna strachu


Další rok byl lepší. SAX podepsali smlouvu s Monitorem a vydali se do studia Propast, kde znovu natočili připravený materiál pod názvem „Zóna strachu“ – z pohledu roku 1991 vlastně výběr z obou demosnímků. Práce ve studiu se tentokrát povedla a deset skladeb se pyšní dobrým, specifickým zvukem, který sice vyznívá malinko jakoby dutě, ale dobře se poslouchá a je rozpoznatelný od jiných nahrávek svého druhu. Povedenější je také zpěv – oproti předchozí nahrávce drsnější a „vychlastanější“, což k muzice SAX výborně pasuje. Deska je nahraná v sestavě Pavel Piják (zpěv), Pavel Urbánek (kytara), Aleš Mikulášek (basa) a Miloslav Nahodil (bicí), ke slyšení je ale i host – kytarová sóla zaobstaral Georgi Enčev Ivanov z kapely TITANIC. Spekulovalo se tehdy i o možném přestupu zmiňovaného kytarového hrdiny právě k SAX, k ničemu takovému ale nedošlo.


Hudebně „Zóna strachu“ přináší deset výborně šlapajících thrashových skladeb, většinou v rychlejším středním tempu a zásobovaných kvalitními riffy a aranžemi. Album nemá nějaký svůj vyložený vrchol, spíš bych řekl, že daná laťka je udržovaná po celou dobu stejně, a to poměrně vysoko. Jestli ale přece jenom chcete vypíchnout některé písničky, potom snad úvodní „Nuclear Terror“, dvojku „Rudý mor“, ekologicky laděnou „Dušenou smrt s příchutí olova“, atmosférou surovosti a hnusu prosycený „Rozklad krve“ nebo tehdejší saxtardí hitovku „DG 303“ – čímž jsme vlastně vyjmenovali komplet první půlku desky. Jako moje oblíbená se mi jeví i závěrečná „Ten, kdo přežil“, ale i ostatní skladby jsou podobně dobré.


Kapitolou samou pro sebe jsou Pijákovy texty, které jsou hodně odlišné od jiných metalových kapel – stojí na klasických stylotvorných tématech, jsou ale zpracovány svojským způsobem, místy jsou dost abstraktní a vytvářejí spolu s muzikou podmanivou až chorobnou atmosféru. Obal desky zobrazuje typické dobové metalové klišé – blíže neidentifikovatelnou příšeru ve strašidelné krajině, která by mohla být onou titulní „zónou strachu“. Možná že zmíněná příšera měla být jakýmsi kapelním maskotem (objevila se vlastně už na obalu prvního dema), v dobových rozhovorech se o tom ale, pokud vím, nikde nemluvilo.


Dva Saxy, žádný Sax


Deska vyšla, fans byli spokojeni a všechno by se mohlo zdát být na správné cestě. Jenže uvnitř SAX to pořádně vřelo, vztahy v kapele byly najednou na bodu mrazu a Pavel Piják odhlásil odchod. V dobovém tisku se to chvělo emocemi, každá strana to samozřejmě viděla úplně jinak a kdo byl případně „ten v právu“, se nedá objektivně posoudit. Chvíli se snad i bojovalo o právo používat dál název kapely... až nakonec vznikly dva různé SAXY!


Osamocený Pavel Piják postavil svoji vlastní sestavu, spolupracoval s ním i průkopník tuzemského death metalu Jary Opiela z ostravských DENET. Piják svoji kapelu nazval SAX PIJÁK a v roce 1993 jí vyšlo desetiskladbové (+ intro) album „Válka nervů“ vydané na Opielově značce Sacred Music Agency. Zřejmě již brzy poté se ale nad Pavlem Pijákem coby muzikantem zavřela voda.


Trio Urbánek, Mikulášek, Nahodil pokračovalo pod původním názvem SAX a přibralo zpěváka a kytaristu Luboše Kozderu, čímž se zároveň vyřešil problém s chybějící druhou šestistrunkou, která kapele pořád tak nějak chyběla. O nové tvorbě SAX svět informovali prostřednictvím dema „Thrash Of Moravia“ a v roce 1993 u vydavatelství Zeras na kazetě vydali album „Moravské nářez“ s velmi slušným thrash metalovým obsahem. Jenže doba vyměřená pro SAX se už nachýlila ke konci.


V roce 1994 kapela ukončila činnost. Pavel Urbánek a poslední basák SAXU Alexandr Nováček (dnes známí pod pseudonymy Medvěd a Krusty) pořádně rozjeli svůj vedlejší projekt FORGOTTEN SILENCE, kapelu, která v metalovém undergroundu úspěšně funguje dodnes. Samotný SAX je dnes zapomenut, pamětníci si ale v roce 2009 měli možnost pořídit u Underground Records vydaný komplet „Re-kapitulace“ se všemi demonahrávkami a albem „Moravské nářez“. Existují také stručné vzpomínkové webovky saxthrash.wz.cz a profil na Bandzone, kde si zajímavou kariéru SAX mohou zarytí saxtardi, pamětníci, ale i mladí badatelé připomenout.


13.10.2017Diskuse (31)DarthArt
lubor.lacina@centrum.cz

 

DarthArt
15.10.2017 23:28

down: Nemůže být pro recenzenta nic lepšího, než když si čtenář po přečtení recenze jde pustit recenzovaný titul(y). Paráda!

 

Pekárek
15.10.2017 16:15

Díky moc, LP již mám. Ale určitě se najde někdo, kdo bude mít velký zájem.

 

Stray
15.10.2017 16:06

Pekárek a třeba i někdo jinej: Pořád ještě existuje naděje, že někde mám LP debut TERMINATOR Probability of Doom, sice ne u sebe doma, ale zjistím ti to do několika týdnů. V pohodě bych ho prodal, 25 let naprosto nedotčená deska, která leží u mami ve skříni někde mezi Gottem, Urbánkovou a normalizačním Olympicem.:-)

 

Pekárek
15.10.2017 14:32

Kdyby chtěl zas někdo něco vyhazovat a hodilo by se mu pár tisíc, tak ve sbírce mi chybí cd debuty Brian, Ferat, SeBastian, Chirurgia a Terminator.

 

down
15.10.2017 14:03

Tak jsem si doplnil vzdělání a poslechl si na YT Zónu strachu, Moravské nářez i Sax Piják. Moravské nářez je opravdu nářez ...napadá mě srovnání se starými Attacker. Českou scénu jsem nikdy moc nesledoval, ale v tomhle případě je to asi chyba. Moc nechápu proč si tam toho Pijáka drželi, nezajímavý hlas, nevím jak to bylo na koncertech, ale na fošně je slabý.

 

Stray
14.10.2017 22:08

DarthArt: Vyřešils to výborně. Děláš to naprosto správně, diskuse jsou součástí recenzí. Nemá smysl za každou cenu plácat kraviny na základě povrchních nálepek.

Byl to prostě další podšpilasoidní Blbák s hlavou jako škopek. :-)) Sorry, musel jsem.

 

DarthArt
14.10.2017 21:08

Jinak srovnání Big Boss - Piják asi fakt sedí - podobnej projev, podobnej brněnskej přízvuk i odér, podobná kontroverze, poodobnej věk.

 

DarthArt
14.10.2017 21:07

Stray, Valič: Co se týká toho Pijáka - on byl děsně ukecanej a ty rozhovory byly vždycky na pět stránek - kecal, kecal a kecal. Třeba v Metališti byl Sax v každým druhým čísle. On byl taková brněnská postavička, srovnatelnej s Big Bossem, dokonce se dost kamarádili, ale pak Piják pořádal koncert Root, pohádali se o honoráře a bylo po přátelství.

Se Sax to měl Piják asi tak, že on byl výrazně starší (opět srovnání s BB a Root), zlanařili ho v 89, údajně tehdy vůbec nebyl metalista a neznal ani Slayer, a teprve pak do toho pořádně vstoupil. Jenže si nějak generačně nerozuměli, Piják o těch třech říkal, že jim strašně šel rypák nahoru a on musel všechno zařizovat, naopak oni říkají, že se choval jak mistr světa a ve studiu všechny posílal do prdele.... těžko říct.

Pak to Piják zabalil, říkal, že si bere jméno Sax, protože tu kapelu proslavil, zbytek zase říkal, že ho vyhodili a jméno si nechali patentovat, takže pak to dopadlo, že byly dvě kapely a Piják to měl tak divně pojmenovaný.

Jinak považuju název alba "Moravské nářez" za mimořádně pitomej - působí to jako nějaká tupá moravsky-nacionalistická zábavovka. Přitom ta hudba nebyla špatná. Jenže mám pocit, že obě ta alba totálně propadla, protože než se Sax dohádali, zaplnili jejich místo jiní. "Válka nervů" taky není špatná (na svou dobu), ale nemá to moc dobrou produkci a bohužel to trochu působí jako trucpodnik.


JENOMŽE VŠECHNO TOHLE JSOU TAKOVÝ DOMNĚNKY, PRAVDY, NEPRAVDY, A JÁ JSEM TOHO NÁZORU, ŽE TO DO OFICIÁLNÍ ČÁSTI RECENZE NEPATŘÍ... ZVLÁŠŤ KDYŽ OBĚ STRANY PODÁVAJ NAPROSTO ODLIŠNÝ INFORMACE. TAK JSEM MOC RÁD, ŽE JSTE TO NADHODILI TADY V DISKUSI :)

Jinak pěkně zpracovaný dějiny Sax jsou na webu metal-line, i když ten web je jinak totálně konzervativní, například tam nekriticky vyzdvihujou Kern jako jednu z nejlepších kapel u nás :) Ale ten profil Sax je dobrej.

https://www.metal-line.cz/articles/profil-skupiny-sax-506

 

DarthArt
14.10.2017 20:53

Stray: Já to tentokrát pojal jako takový minidějiny, chtěl jsem, aby to bylo malinko jiný než vždycky, aby z toho brzy nebyla rutina, která zákonitě musí přijít. A taky si vždycky říkám, že co nevím úplně stopro (u Insanie vím skoro všechno, protože je znám skrz naskrz), to nechám do diskuse, pokud o to bude někdo mít zájem :) Protože diskusi na CrazyDiamond považuju za kontinuální součást recenze. Asi jako někde na přednášce - něco řekneš do mikrofonu, to ostatní pak se stejnejma lidma v hospodě :)

Kryptor bude ale zase víc bezprostřední :)

 

Valič
14.10.2017 20:28

To by mě taky celkem zajímalo, někde jsem sice četl, že se jednalo o dost svéráznou figuru, ale nevzpomínám si, že by v tom článku bylo uvedeno něco konkrétnějšího. Jinak jsem si včera poprvé v životě pustil tu Válku nervů. Poslouchat se to celkem dalo, ale ty texty byly ještě ujetější než na Zóně strachu. :-)