Last Hardrock Outsider

SANCTUARY - Inception

Když se američtí SANCTUARY spolu s vydavatelstvím Century Media rozhodli realizovat album, jehož součástí se stanou původní pásky skladeb, které ve většinové míře a ve svých novějších verzích vyšly coby jejich debut „Refuge Denied“ již před třiceti lety v roce 1987, nevyvolávalo to u mnohých příliš důvěry v obstojný výsledek. Ovšem celá nahrávka se nakonec zdařila a spolu s vynikajícím coverem, jehož náplní je mistrovská malba Eda Repky, platí dílo za sympatický výlet do epicentra metalových osmdesátek, do časů heroických kytar a vypjatých vokálů. Letošní verze, jež platí při troše dobré vůle za velmi dobře ošetřený artefakt dávné doby, který kdysi na úsvitu kariéry SANCTUARY sloužil pouze jen jako demosnímek, má opravdu něco do sebe a logicky tíhne ke klasicky heavy metalovým vzorcům. Je poznat, že tahle parta vzešla ze stejné scény jako jejich sousedé z oblasti Seattlu a severozápadního amerického státu Washington - METAL CHURCH. I oni totiž na svých ranných albech poměrně zrychlili heavy metal a přidali na hysteričtějším nalazení, což jim samosebou přineslo určitý ohlas v době rozmachu podobné hudby, zvláště v době jejího neustálého přitvrzování a zrychlování. SANCTUARY zkrátka dokázali ještě o něco přiostřit to, co již bylo v polovině osmdesátých let ke slyšení od zkušenějších borců, ať už se tyto formace jmenovaly QUEENSRŸCHE, FATES WARNING, SAVATAGE, CRIMSON GLORY nebo METAL CHURCH. Je jedno, zdali onu škatulku nazveme americkým power metalem, nebo jí budeme obecně říkat speed metal, důležité je, že aktuální retro nosič připomene, že i SANCTUARY měli tehdy dobře našlápnuto a vykazovali se dosti rtuťovitým materiálem.




     SANCTUARY na konci osmdesátých let.

Stejně jako na „Refuge Denied“ nachází se i na „Inception“ devět skladeb. Soupiska však není úplně shodná, protože, zatímco na třicet let starý debut byly se stabilní sedmičkou skladeb zařazeny tehdy patrně nejčerstvější songy „Termination Force“ a „Sanctuary“, na „Inception“ se místo nich nachází, jak pro debut v roce 1987 nepoužitý majestátní otvírák „Dream of the Incubus“ a rovněž také skladba „I Am Insane“. Obě samosebou bezproblémově zapadají a nepůsobí v díle nepatřičně. Mnohé klasiky se zde taktéž ukazují v mírně pozměněné podobě a jsou ponechány bez výraznějších producentských zásahů a bez opečovávanější atmosféry. V případě „Inception“ je vlastně trochu poznat nižší dravost nahrávky, kapela jakoby se stále trochu obávala udělat ten pořádný krok od klasického heavy metalu do tvrdších a dynamičtějších hájemství, ale rozdíl to není nikterak markantní, neboť SANCTUARY už v dobách svého mládí potvrzovali pověst výtečných muzikantů, byť v oněch časech konce osmdesátých let stále nepřiliš originálně se vyjadřujících. Nicméně Warrel Dane už v té době dával o sobě svým vypjatým vokálem řádně znát a pakliže oblibujete jeho uječenější speedmetalovou hlasovou polohu, zde si na své přijdete opravdu hodně. Na svých místech jsou i jeho spoluhráči: dvojice kytaristů Sean Blosl/ Lenny Ruthledge, baskytarista Jim Sheppard a bubeník Dave Budbill.

 

 

V případě obou nosičů je na soupisku zařazena předělávka „White Rabbit“ od JEFFERSON AIRPLANE, byť na „Inception“ působí song trochu neotesaněji a produkčně nedořešeněji, ale to je myslím téma pro více původních položek, protože šestero nadupaných powermetalových vypalovaček, které se nacházejí na obou nosičích, není občas odehráno dle totožných mustrů. Každopádně „Battle Angels“, „Die For My Sins“, „Soldiers Of Steel“, „Ascention Of Destiny“ „Veil Of Disguise“ a rovněž „The Third War“, jenž si na aktuální fošně zachovává původní název „Death Rider/ Third War“, si velmi rád poslechnu, jak v provedeních nacházejících se na debutu, tak ve verzích z restaurované vykopávky „Inception“, které pravděpodobně debutu „Refuge Denied“ předcházely. Ideální počin pro navození atmosféry starých metalových časů, takže, jakkoliv byl možná z počátku tento projekt oživení starých verzí skladeb od SANCTUARY kýmsi podceňován, nakonec se dle mého tento krok vydavatelství Century Media povedl.


03.03.2017Diskuse (1)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Valič
03.03.2017 17:06

80% Já osobně nejsem zrovna nějakým fanouškem exhumování nejrůznějších archivních demonahrávek, ale v tomhle případě vše dopadlo nad očekávání dobře (opravdu by mě zajímalo, do jaké míry byl ten původní záznam upravován). Otázkou je pouze, jestli je Inception dostatečně zajímavé i pro jiné posluchače než skalní fanoušky Sanctuary. Přiznám se, že já jejich debut moc naposlouchaný nemám (začátkem 90. let jsem měl na kazetě pouze jejich druhé album, které se mi ovšem dost líbilo), takže momentálně nejsem schopný posoudit, jak moc se ty novější verze liší od těch původních.