SAHG - Born Demon

Norskému triu SAHG se podařilo skvěle načasovat vydání své šesté řadovky do období mlžných oparů, brzkých soumraků a sychravých dní. Všechny jejich okultní a démonické hrátky působí najednou o mnoho magičtěji, než když do oken pere slunce a trenky se lepí na …. stehna. Tím nechci tvrdit, že by „Born Demon“ měl být pouze sezónním soundtrackem pro letošní Halloween, ale tak nějak se kouzlu doomové a rockové temnoty propadá o něco snáze, když posluchače obklopují stromy s holými větvemi hrozícími k šedivě zachmuřené obloze nebo smutně klesajícími k chladnoucí zemi. SAHG jsou zkrátka ideálním hudebním šatem na osamělé brouzdání v barevných záplavách listů nebo mrazivě hřejivým lektvarem zalévajícím útulný domov v podzimní večer.

Novinka pluje v proudu svých studiových předchůdců, kdy doommetalovou hutnou melodiku prostupuje jako nezbytný životabudič tradiční hardrocková substance. Pokud někomu voní rozmáchlá epika CANDLEMASS, ten u SAHG moc nepochodí. Norové jsou v aktuální formě přímočařejší a úspornější, délka skladeb se vejde do pár minut a občas se pořádně sešlápne plyn až na podlahu jako v hitovce „Evil Immortal“. To vše potvrzuje větší příklon kapely k (proto)metalové tradici sahající od sedmdesátkového okultního rocku až po nevyčerpatelný elixír NWOBHM. Nijak se přitom nezapomíná ani na sabbatovské praotce žánru, jejichž nepřehlédnutelný vliv se SAHG nesnaží zastírat, naopak jej zdůrazňují a někdy své vzory téměř imitují („Destroyer Of Earth“).

Až do roku 2020 fungovali SAHG výlučně ve čtveřici, se dvěma kytarami. Po odchodu Oleho Walauneta (který drtí struny mj. u GAAHLS WYRD) se skupina rozhodla pokračovat v hraní toliko ve třech, což se nakonec ukázalo jako dobrý nápad. Občas je, pravda, nějaký ten beglajt v pozadí slyšet, ale většinou se kytara po motörheadovsku prohání jen na basových linkách a bicích rytmech. Zeštíhlení sestavy přineslo větší přístupnost na úkor syrovosti a celá nahrávka je soudržnější a provázanější, asi jako když hraje fotbalový tým bez vyloučeného hráče poctivěji a oddaně a jeho hra je ve výsledku efektivnější než projev celé jedenáctky.

Když prozradím Bergen jako město původu skupiny, pak asi málokoho překvapí, že albem krvavě prosakuje démonická aura věrně evokující klasická horrová díla, která účinkuje jako mocně temné afrodisiakum. I v tomhle bodě je patrný umělecký průnik se skandinávskými sousedy TRIBULATION, kteří jsou ale stále o něco sveřepější a razantnější než současní SAHG. Těm zpěvnější a dynamičtější fazóna sluší, většina songů by dokázala rozpohybovat kdejakého ztuhlého umrlce nebo rozpálit chladné srdce zombie milenky. Navíc se k mojí radosti Norové i nadále vyhýbají psychelickým zhuleneckým tripům, jimiž oplývají většinou zaoceánské doomovky a stoner partičky. Jejich muzika se tím neztrácí v samoúčelných rituálních litaniích a stále vítězí bryskní a snadno uchopitelný rockový a metalový výraz.

Pro „Born Demon“ platí, že všeho je tak akorát. Sborové zpěvy doplňující charakteristický vokál kapelníka Olava Iversena přidávají na atmosféře a chytlavosti hlavně díky jejich nenucenému využití. Stejně striktní omezení platí na kytarové „vybrnkávačky“ umocňující kupříkladu titulní píseň, a také podíl klávesového podkresu, který se nejelegantněji rozezní v refrénu „Black Cross On The Moon“, je pečlivě dávkován. Posledním limitovaným kořením je atraktivní zpěv v mateřštině, kterým se pyšní cover „Heksedans“ z pera norského interpreta Jana Egguma. V podání SAHG je tato původně akustická skladba mimořádně vydařenou energickou peckou půjčující si šmrncovní retro charisma od švédských bratránků SVARTANATT, přičemž jí rafinovaným způsobem zakončuje nemilosrdný blast beat.

SAHG se bezpochyby povedlo natočit nejlepší desku od své debutové jedničky, a přitom dokázat, jak velký kus cesty za těch bezmála dvacet let ušli. Uskupení dlouho vnímané převážně jako zajímavý vedlejšák kovaných blackařů (zpočátku zde působil mj. King Ov Hell a Kvitrafn) dokázal ambiciózní Iversen pozdvihnout na úroveň překračující stigma undergroundové specialitky a definitivně jej zařadit mezi respektovaná jména širší metalové obce.