SABATON - The Great War

Doba, kdy si největší pozornost z řad světově proslulých metalových skupin vymohli pouze ti nejvýraznější, nejoriginálnější a nejzajímavější, je dávno minulostí. Časy, kdy fanoušek tvrdé hudby nejvíce a bez pochybností obdivoval ocelovou úsečnost JUDAS PRIEST, klenutou zdobnost IRON MAIDEN, hravost německých HELLOWEEN, nebo apokalypticky válečný tah nejlepších nahrávek METALLICY a SLAYER, jsou přes třicet let pryč, pokud budu mluvit pouze o těch nejznámějších z osmdesátých let, desetiletí patřící mimo jiné také nejsilnější vlně metalové hudby, co se kdy prohnala atmosférou planety Země...

V současnosti už úspěšným vůbec nezáleží na originalitě, protože se při jisté konstalaci okolností dostane neobyčejné pozornosti i zcela průměrnému heavymetalovému kolovrátku, pokud ten svou zastaralou produkci bombasticky vyšlechtí (co si budeme namlouvat, oni i NIGHTWISH jsou prefabrikát), nepodcení sílu vlastního managementu, má za zády ten správný vydavatelský tým a rovněž dobré vztahy s médii. Na tom všem budují své jméno právě i švédští tradicionalisté SABATON, jedna z nejpřeceňovanějších a nejpopulárnějších kapel současné metalové scény. K budování jejich jména ostatně mnoho let přispívají i některé tuzemské organizace v čele s Pragokoncertem, kooperativně podporující snahy Nuclear Blast o vystavění viditelné a slyšitelné válečné úderky ze severu Evropy.

Člověk s hudebním přehledem, ošlehaný třemi dekádami sledování metalového dění, se nad tím vším může leda pousmát, protože se po stránce nápadů jedná prakticky o velice obyčejný, pompézně nastylizovaný metal, hraný ve velkolepých válečných kulisách. Do dnes nechápu, proč bych měl poslouchat zrovna SABATON, když v oblasti melodického power/speed metalu dokážu nalézt několik desítek osobitějších skupin. Vše kolem těchto Švédů chápu jen jako velkolepě proklamovanou vábničku na potenciální nové kupce a návštěvníky koncertů. Můj nezájem je následkem jedné jediné věci. Kapele SABATON jejich produkci zkrátka nevěřím!!! Na rozdíl od legend z osmdesátých a devadesátých let mě přijde jejich cesta  umělecky nepodložená a působí na mě jakože tu jejich slávu někdo zpoza kapely děsně chtěl, a tak se udělalo všechno pro to, aby se ta sláva nakonec dostavila. A ona se  prostě dostavila.

Nyní k nové desce, která se zdá být o něco lepší než několik předchozích. Co na tom, že se v dobách přípravy Joakim Brodén trápil nastalou situací, jak uchopit velmi temné téma První světové války, a to se svou  stále úspěšnější kapelou, která jinak zní poměrně vesele. Měl to ale těžký život,  nemyslíte? Samotný nápad vetknout  tohle téma do drážek hudebního díla se mě určitě nezdál špatný. Provedení a kýčovitá forma, jakou tomu všemu znovu propůjčují švédští SABATON, mě však nadšením nenaplňuje a nesnímá z kapely kletbu laciné podbízivosti. A jsme znovu u té důvěry. Onen způsob umělecké tvorby, kdy si muzikant nejprve dlouho dopředu stanoví, že se bude věnovat určitým událostem a postavám vztahujícím se k nějaké slavné historické a válečné éře, a pak až následkem této vize stvoří nějaké dílo, mě ostatně přijde ne zrovna šťastný, neboť tím pouze naplňuje nějaký předem daný scénář a dílo tak ztrácí na autentičnosti či spontánnosti. Dnes už docela chápu, proč jsem třeba od JUDAS PRIEST nikdy nepřijal Nostradáma. Zkrátka a dobře tohle není umění vycházející z niterných pocitů autora, tohle je cirkus!

Nikdo zde nepochybuje o muzikantských kvalitách souboru, v případě SABATON však chybí přirozenost, nenucenost a umělecká svoboda. Oni po celou dobu zkrátka jen naplňují nějaký svůj vysněný předobraz, role, kde band opěvující válečné události a hrdinství lidí musí za každou cenu přednést to a ono a musí se u toho tvářit tak a tak. Melodický heavy metal v bombastických aranžích podpořený vícehlasými chóry zde dostaneme určitě, ale nebylo již obdobné hudby v posledních dvou dekádách tak trochu moc? Jasně, pokud je pro vás tenhle styl tím pravým, máte šanci si zde to své najít. Nepochybuji. Kdyby šlo o českou kapelu, pravděpodobně by SABATON stanuli v čele tuzemského pelotonu melodické heavymetalové hudby, ale když si jejich alba poslechneme a zamyslíme se nad tím, jak si jejich tvorba asi tak vede co do originality, nápaditosti a neotřelosti, a to ve srovnání třeba s kapelami o dvě dekády staršími, zjistíme, že podobné a nápaditější hudby tu již v minulosti bylo nepočítaně.

Hned úvodní „The Future Of the Warfare“ je neklamným znamením skutečnosti, že pro SABATON se stal patos a vygradovaná dramatizace alfou a omegou jejich tvorby. Mnohohlasý chór rozpumpuje jinak poměrně nemožný popěvek do kyklopské mohutnosti, vždyť zaskočit už v první minutě je zásadní cestou k úspěchu a tento banální song nepřipouští byť jen náznak pochybnosti. Pokud by každá ze skladeb dodala tak málo podnětného, byli by SABATON jedněmi z nejslabších siláků a melodiků pod sluncem. Naštěstí jsou zde i zdřilejší kusy, tak třeba hned následný kvapík „Seven Pillars Of Wisdom“, kde se objevují příjemně poslouchatelné zpěvové linky a song celkově zapadá do úrovně výtečně zvládnutého speed metalu evropské provenience. Opakem budiž další kýčovité kolovraty jako „The Attack Of the Dead Men“ nebo, a to hlavně, „Devil Dogs“, které pro mne představují tu nejprovařenější výprodej melodického metalu hozeného na cinematických kulis. Zkrátka a dobře i ti RHAPSODY či NIGHTWISH tohle zvládají o něco lépe, čímž se právě těmito bandy nechci zaklínat.

Titulní „Great War“ je samosebou další omšelou skandovačkou, zde hozenou do pochodového vojenského tempa, podpořenou středně rychlým kytarovým riffem. Jedna věc jí však šlechtí a dělá jí výjimečnou, když se totiž song ve své polovině zlomí do trochu svižnější části, dojde na bezpečně nejlepší kytarové sólo, jaké na desce vůbec je, zde musím říct, v této části mne ta hudba opravdu bavila. Ostatně právě kytarová sóla, tedy ty části skladeb, kde neburácí onen klávesami a sbory vygradovaný bombast, považuji za nejlepší fragmenty zdejších skladeb. Písně „Red Baron“ a „Fields Of Verdun“ platí za asi nejchytlavější hitovky, jakkoliv slovo kýč je v jejich případě na místě rovněž a první zmíněná je dokonce metalově zmohutnělou verzí skladby „Easy Livin´“ od britských hardrockových klasiků URIAH HEEP (přesněji řečeno, její sloková část se jim podobá). Na rozdíl od jiných položek kompletu se však tyto dvě drží singlové lehkosti a nebalamutí posluchače hrou na umění. Zkrátka „I Want Out“ od HELLOWEEN si pořád pustím stokrát radši, ale ani tady nejsem v zásadě pohoršen. Skladby vesele upalují a zkrátka baví i se všemi mnohokrát slyšenými přímočarými schématy. U „A Ghost in The Trenches“ a rozmáchlé „The End Of The War To End All Wars“ už zas převládá patos a laciná schématičnost, která pouze nudí.

Samotné album „The Great War“ patří spíše mezi ta zdařilejší díla SABATON, a tak není tahle recenze kritikou pouze tohohle díla, jako spíš zamyšlením se nad produkcí této kapely celkově. Opravdu nechápu, jak se podobně skladatelsky průměrný, klišovitý a neoriginální band mohl kdy propracovat ke své pozici headlinera velkých festivalových akcí. Podobné hudby je dnes nadbytek a tak nevidím jediný důvod, proč si místo SABATON nepustit nějaký jiný, více nohama na zemi usazený melodický projekt. Tady evoluce v metalu opravdu zemřela.