Last Hardrock Outsider

ROBERT PLANT - Carry Fire

Hudební představy Roberta Planta jsou dnes už dávno zcela odlišné od představy jeho původních fanoušků a fanoušků hard rocku a LED ZEPPELIN, přesto téměř sedmdesátiletý zpěvák stále dokazuje, že jeho cesta je poctivá, opravdová, a hlavně velmi zajímavá, protože přináší skladby neohlížející se na nějaké stylové zaškatulkování, nasávající ingredience z širokého pole etnické hudby, postupující stále vpřed nezatíženy nějakým předběžným očekáváním. Ačkoliv jsem se u této pěvecké legendy kdysi i já, v případě podobného odklonu od hard rocku, nemohl příliš chytit a stavěl se k jeho aktuální tvorbě odtažitě, dnes musím uznat, že Robert Plant a jeho nynější hudební názor má něco do sebe.


 

Už minulá deska hodně zafungovala, a i ta letošní přináší velmi autentické skladby, všechny vesměs pomalejšího a temného zaměření, které se opírají kromě mladistvě znějícího Plantova hlasu o celou řadu nástrojů využitelných právě ve folku nejrůznějšího ražení. A tak se kromě akustických kytar, kláves a bicích dostává rovněž na různé severoafrické bubínky, fiddle, cello a viollu, ale také na naprogramované rytmické smyčky. Motivy do skladeb tak přicházejí, jak z folkové oblasti, etna, tak koketují s prvky New Wave („Keep It Hid“) případně v sobě mají jakousi, skoro až trip-hopovou, neutěšenost. 


Přestože všechny skladby plují v pomalejším zasněném tempu, pestrý nástrojový park, ale i stále velmi přesvědčivý Robertův hlas, jim dodává na různorodosti. Dochází zde k naprosto přirozenému skloubení anglo-amerického folklóru s prvky příznačnými spíše pro hudbu vycházející ze Severní Afriky nebo Blízkého východu. Jeden z nejhorčejších momentů je předložen s titulní skladbou „Carry Fire“, kterou rozezvučí ohnivá andaluská kytara vymalovávající zde pohádkové ornamenty v doprovodu ostatních instrumentů.

 

Zaujme „Carving Up The World Again…“ protkaná zpívající bluesovou kytarou, klokotající na prapodivném rytmu, ospalá „Dance With You Tonight“ občas se opírající o prapodivné strašidelné houkaní, nebo dvě klidnější věci z úvodu desky „The May Queen“ a „New World“ odhalující, že Plant má stále nejblíže právě k domácímu Ostrovnímu folklóru, a to navzdory častým odskokům k exotičtějším motivům. V „Bluebirds Over the Mountain“ je k slyšení Robertův duet s Chrissie Hynde (hlavní představitelka PRETENDERS) a právě tato skladba byla nyní dosazena do pozice druhého singlu. Hudebníka dále znovu podporuje osmičlenný soubor SENSATIONAL SPACE SHIFTERS, stejně jako tomu bylo u minulého řadového alba „Lullaby and…The Ceaseless Roar“, a opět mezi všemi potřebná chemie zafungovala, takže dostáváme po třech letech znovu povedenou sbírku skladeb s hlasem Roberta Planta, která je korunována výtečným rekviem „Heaven Sent“ v samotném závěru.


15.11.2017Diskuse (24)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Hooya28.11.2017 22:39

Louža: Jenže tohle jsou Led Zeppelin, ne nějací agrárníci typu Sabaton, Hammerfall nebo Witchery. U těch není nenormální, když si člověk za 10 let řekne: "Bože, co jsem to poslouchal za hrůzy?!". Neumím si představit, že tohle jde říct o LZ, u Keeperů to ještě jakž takž dokážu pochopit, ale u LZ fakt ne.

Máš to tak i u PF? Jestli ano, ... tak mi to ani neříkej.

 

DarthArt
28.11.2017 21:59

Já Zeppeliny taky nikdy nemusel, ale naposlouchal jsem si jejich debut a má to neuvěřitelnou sílu.

 

Valič
28.11.2017 16:05

Louža: Mě by ale taky zajímalo, kde konkrétně u těch Led Zeppelin slyšíš ty nelogičnosti. Mě přijde třeba celkem nelogický ten výraz „disharmonický rytmus“.
„Víte, já nevím, školy nemám“, ale může být vůbec rytmus sám o sobě disharmonický?
Led Zeppelin jsem nikdy moc neposlouchal, líbily se mi od nich spíš některé jednotlivé skladby než celá alba, ale jejich genialitu bych se rozhodně neodvážil zpochybňovat. Můj obdiv jim patří už jen za to, že nahráli v roce 1970 viking metalovou skladbu dávno předtím, než ten žánr vůbec vznikl. :-)

https://www.youtube.com/watch?v=RlNhD0oS5pk

We come from the land of the ice and snow,
from the midnight sun where the hot springs blow.
The hammer of the gods will drive our ships to new lands
to fight the horde, sing and cry. Valhalla, I am coming!

 

Stray
28.11.2017 15:47

Louža: Já věděl, že tohle tady má pro Tebe nějaký hlubší význam. Ještě by jsme potřebovali naprogramovat CD bazar, uzavřenou diskusi, sekci s videi a zhruba několik dalších věcí... dík. :-)

 

Louža
28.11.2017 15:19

Ale já si muziku náležitě užívám :-) Jeden z důvodů proč jsem přestal psát recenze bylo, abych se oprostil od tun balastu, který jsem musel naposlouchat, když jsem objevoval "nové skvělé" kapely, a kterým jsem si více než dekádu vyplachoval hlavu. Teď si mohu konečně náležitě užít hudbu, kterou pro mě objeví jiní specialisti, kteří snáší hudební nápor lépe než křehká konstituce mého vytříbeného, ale citlivého vkusu. Stačilo jim jen naprogramovat stránku.

Jinak s tím zbytnělým EGEM jsi mě fakt pobavil :-) Něco takového by slušný plachý kluk jako já fakt potřeboval. Leč nedaří se. Ne a ne zbytnět.

 

carcass
28.11.2017 14:39

Loužo, internet je v tomhle nemilosrdný, a to je dobře :-)

Ono to možná bude tím, že před těmi 13 léty jsi byl nadšený kluk s otevřenou a uvolněnou myslí, tak tě ta svěží muzika LZ logicky nadchla, za těch 13 let jsi do mysli nacpal spousty sraček, vytvořil si miliony konceptů, zbytnělo ti EGO a tvá ztuhlá, konceptuální mysl, podpořená zbytnělým EGEM už není schopna vstřebat nadčasovou svěžest LZ.
Co bych ti mohl doporučit? Zkus znovu objevit tu nadšenou mysl začátečníka, v níž ještě nejsou žádné koncepty a analýzy, pokud se ti ji povede objevit, tak si ten stav zkus udržovat, a nejen v muzice, ale ve všem co děláš - bude se ti mnohem lépe fungovat, no a i tu muziku si zase po létech pořádně užiješ.....hlavně si to musíš přiznat a pracovat s tím, a EGO musí trpět, jinak se nikam nepohneš :-)

 

Louža
28.11.2017 12:32

Internet je v tomhle velmi nemilosrdný. A nejsem evientně jediný kdo tyhle nedorazy mládí řeší :-) http://www.metalopolis.net/art_reviews.asp?id=8165 Nicméně dneska už si spíš vážím alb které jsem tenkrát měl rád a dneska si to poslechnu a nic bych neměnil. http://www.metalopolis.net/art_reviews.asp?id=2817 Musím přiznat, že ty LZ jsem narozdíl od BT od odbdobí kdy jsem je poslouchal už neslyšel. Po pravdě jsem už úplně zapomněl, že jsem je někdy cíleně poslouchal.

 

Imothep
28.11.2017 11:49

Hooya: To nebylo hezke od tebe toto.... :oD

.... ale nakonec co, je to 13 let, za tu dobu se muze vkus jedince zmenit klidne o 180 a za dalsich 10 let i zpet o 360 stupnu.
Kdyz to vemu za sebe, tak ted se tu hodne probira Helloween a navratove turne s Kiskem a Hansenem, vsichni srsi nadsenim a chvalou ... ja ne .... ja bych na to nesel(taky jsem nesel), ta hudba uz me nezajima, jde naprosto mimo me. Kdyz slysim ty priserny fistule a optimisticky melodie z Keepera, tak je mi na zvraceni. Proste uz to nemuzu pouslouchat(oba dily jsem pred mnoha lety nekomu venoval). A zaverem podotknu, ze kdyz jsem slysel poprve Future World v lete 87 nebo 88 na diskotece na pionyrskem tabore(kam to nekdo propasoval), tak jsem byl samozrejme jako ostatni u vytrzeni. Nasledne v porvni polovine 90tek jsem oba Keepery tocil nekolikrat tydne(ze zacatku mozna denne) ..... ale dneska uz proste ne ... zajedlo se mi to / prejedlo ..... a nebo uz jsem proste jinde.

 

DarthArt
28.11.2017 11:22

Louža: OM 88 - to zní hnědě!

 

Louža
28.11.2017 10:37

Kdo se vůbec ptal na jejich názor? Který je soryjako nikoho nezajímá a má jen za úkol očernit tady mě, Tomia Píbala a celou naši plzeňskou Mafru s nasazením různých podvartných hodnotících odposlechů a lživým tvrzením, že Tomio přejel okovaným nárazníkem svého BMW lebku kolembelhající důchodkyně na odbočce k teplárně. Co oni vědí o podpoře čtenářského referenda a zavedení přímého metalismu? S kým oni konzultují své články? S kým ti salóní recenzenti rozebírají své články a detailně pod drobnoheledem konzultují. Jediné na na co se zmůžou je účelová zahraniční propaganda v režiji dvoumetrového slováka co za každým slovem říká ty kokos, která má za úkol napadat náš holding agrometal, který vlastně vůbec není náš.