RIOT CITY - Burn The Night

Ačkoliv debutová deska „Burn The Night“ od kanadských sprinterů RIOT CITY vyšla již před třemi lety, její síla mne přiměla k tomu, věnovat jí zpětně pozornost v opožděné kratší recenzi. Kapela z Calgary (provincie Alberta) zde rozehrává natolik přesvědčivý speed metal vycházející z dění osmdesátých let, že si říkám - vyjít tahle deska v roce 1987, jsou z kapely hvězdy první velikosti. Osmiskladbová sada má zkrátka všechno potřebné a může se měřit s klasikou dávných časů bez mrknutí oka. Všech osm skladeb má plné oprávnění zde být a utváří nespoutaný a výtečně poslouchatelný celek nabušený energií, emocemi, skvělými hráčskými výkony a hlavně nápady. Jede se samozřejmě striktně v obvyklém duchu zvuku osmdesátých let se vzory u JUDAS PRIEST, IRON MAIDEN, HELLOWEEN, DIO, METAL CHURCH, CRIMSON GLORY a dalších, ale pokud jsou skladby takové jako zde, pak mě ani nenapadne se nad nimi ušklíbat a hledat nějaké mouchy, natož pak mluvit o zastaralosti. Vzhledem k životaschopnosti projevu RIOT CITY zde vlastně ani žádná zastaralost být nemůže. Tohle je prostě prvotřídní podání pravověrného speed metalu z osmdesátých let, jaké se dnes daří docílit snad jen Belgičanům z EVIL INVADERS.

U Kanaďanů slyším totožný zápal a chuť jít na zteč. Když v první skladbě „Warrior Of Time“ začne zpívající kytarista Cale Savy prezentovat své hlasivky do hrdého kvapíkového tempa, člověka až zaskočí kolik chuti a kuráže z jeho projevu vychází. Tady opravdu praskají skleněné okenní tabule a nejlepší na tom všem je, že každý posluchač, oblibující něco žánrově podobného, prostě musí zákonitě chtít víc.

Když v rámci této divoké kanadské smečky Savyho podpoří ještě Roldan Reimer na kytaru, baskytarista Dustin Smith a bicman Chad Vallier a materiál jakoby mimoděk střídá všechny ty strhující tryskáčové přelety s klenutými scenériemi fantastických krajin, takže po výtečné titulní hymně „Burn the Night“ dojde třeba na skvostnou epickou záležitost „In the Dark“, která z pozvolnějšího akustického úvodu vyroste do své komplexní podoby, je vám jasné, že muzikantská zručnost a skladatelský um této party se může poměřovat s těmi opravdu nejlepšími. Následují neúprosné kvapíky plné vypjatého vokálu, kytarového rejdění a zběsilých rytmů jako „Livin´Fast“, „The Hunter“ a „Steel Rider“, aby deska po motorkářské „329“ zažila svůj další vrchol v rozmáchlém finále „Halloween At Midnight“, kterého jsou součástí rovněž bicí party bývalého bubeníka Ty Gogala, který zemřel ve 26 letech jen krátce před vydáním tohoto alba.

Sice je mě záhadou, proč tahle parta ihned po vydání desky „Burn the Night“ angažovala do svých řad nového vokalistu, pátého člena Jordana Jacobse, který za ty tři roky od naskočení na palubu ještě neměl možnost studiově své hlasivky předvést, ale vzhledem k výborné hlasové výbavě již zmiňovaného kytaristy Carla Savyho, mě jejich příběh trochu začíná připomínat hansenovskou eskapádu na počátku dráhy německých HELLOWEEN. Tvorba RIOT CITY má ostatně k dávné tvorbě Dýní docela blízko, což může být bráno pouze jako velká pochvala.