RICHIE KOTZEN - The Essential

Nadaný hudebník, multiinstrumentalista a workoholik Richie Kotzen se po třech letech připomíná se svou sólovou kariérou a vydává zajímavě pojaté best of, sloužící zároveň jako zkrácení čekací doby na novou sólovku „Cannibals“ a také další desku od THE WINERY DOGS, které vyjdou obě příští rok. Když si připočítáte turné po celém světě, je až obdivuhodné kolik toho tento charismatických rocker zvládne. Aby si situaci v žádném případě neulehčil, nové výběrové 2CD a DVD obsahuje kromě vybraných hitů, také dva zbrusu nové songy a spoustu staršího materiálu, který je opětovně nahraný, případně trochu pozměněný nebo zde máme z gruntu odlišnou verzi nějakého staršího songu. Jsou zde i dema, která později posloužila jako plnohodnotný materiál pro debutové album THE WINERY DOGS. Prostě nadupaný komplet, který láká skalní fanoušky, ale také náhodné „kolemjdoucí“.

První CD otevírá nový song „War Paint“ a od prvního úderu do strun poznáte klasický Kotzenův rukopis. Skvělý otvírák, který zároveň udává směřování první části kompletu. Ta se nese v čistě rockovém podání a zatímco otvírák byla sázka na jistotu v podobě potenciálního hitu, druhý nováček „Walk With Me“ se prezentuje především novým nástrojem v už tak rozmanitém výběru Kotzenových dovedností. Základní kámen celé skladby tvoří theremin, což je taková bedýnka s anténou, který snímá pohyby lidské ruky a podle toho vydává tóny o určité frekvenci. Zašlo se zde až tak daleko, že kytara hraje rázem druhé housle a společně s thereminem zde dominuje především krystalicky čistý a panensky jemný Kotzenův hlas. Už tak pohádkovou atmosféru podpoří v refrénu ještě dcera August. Zbytek materiálu už obsahuje to nejlepší z Kotzenovi kariéry, a že je z čeho vybírat. Navíc za samotným výběrem stojí sám tvůrce, který nijak neexperimentoval a vybíral především z pozdního období a z tvrdších věcí. Mám totiž takový pocit, že mistr těží především z nabyté popularity související s projektem THE WINERY DOGS a tyto fanoušky by asi nezajímaly různé blues/jazzové pokusy nebo romantické balady. Kromě bohatého zastoupení věcí z předchozí studiovky „24 Hours“ a dalších koncertních hitů se zde objevila také upravená varianta skladby „Remember“.

Druhé CD se naproti tomu nese v akustické podobě, jejíž zajímavost umocňují první čtyři songy, které, ač už se jednou v akustické podobě objevily, jsou oděny do zcela nového hávu. Nechybí zde ani hitovka z dob POISON „Until You Suffer Some (Fire And Ice)“ a poslední dvě položky, dema „Regret“ a „Damaged“, se usadily na debutovém albu THE WINERY DOGS. Při jejich poslechu se nemůžu zbavit dojmu, že zejména „Damaged“ by fungovala mnohem lépe s Kotzenovským feelingem, v jehož podání má píseň říznou basu a funkové vyznění, které asi nebylo po chuti zbylým členům. Právě ustrnutí v jednom žánru mi vadí na jinak vynikajícím projektu, který tvoří pánové Kotzen/Portnoy/Sheehan. Poslední část, tedy DVD, obsahuje chybějící hity obohacené o obrazovou verzi. Spoustu videoklipů si Kotzen nahrával sám a některé z nich jsou napůl živé nahrávky ze zkušebny. Za zmínku stojí hlavně „Player“, který existuje pouze jako singlová verze a neobjevil se na žádné desce.

Jedná se tedy o kompilaci, která má své opodstatnění, není to obyčejný výběr největších hitů, za kterým kolikrát stojí spíše vydavatelství než samotný interpret. Tady se opravdu jedná o propracovaný komplet, se kterým si dal hlavní protagonista práci a má význam i pro vlastníky veškeré jeho tvorby.