QUEEN - Sheer Heart Attack

Rok 1974 jako by byl pro Briana Maye zakletý. Sotva se dostal ze žloutenky a mohl se vrátit k pořádné práci pro kapelu, objevil se u něj vřed na dvanácterníku a kytarista byl opět mimo provoz. QUEEN museli zrušit americké turné a protože se už nahrávala nová deska, pracovali Freddie, John a Roger po určitou dobu ve studiu ve třech. Je tedy až překvapivé, že právě album natáčené za takhle obtížných podmínek se nakonec tak moc povedlo a patří mezi úplně nejlepší nahrávky, která skupina stvořila.

Dne 11. října 1974 předestřel třetí desku singl s písničkami „Killer Queen“ a „Flick Of The Wrist“. Jeho vydání se stalo pro QUEEN přelomovým okamžikem, protože skladba „Killer Queen“ se mimořádně chytla a stal se z ní hit, který explodoval jako bomba a katapultoval kapelu do pozice hvězdy. Skladba, která textově pojednává o luxusní prostitutce pro klienty z nejvyšších společenských tříd, je psaná později typickým queenovským rukopisem – roztančený rytmus vyplňují hitové melodie a celé je to prošpikováno dokonale zvládnutými vokály.

Útok přímo na srdce

Že se QUEEN s třetím albem, které nazvali „Sheer Heart Attack“, podařilo definitivně prorazit, není jen zásluha „Killer Queen“. Kapela sestavila mimořádně vyrovnanou kolekci skladeb, z nichž snad každá druhá je výrazně hitová a i když se neztratila vymakaná struktura, hlavní slovo začaly mít melodie a skladby byly hlavně písničkami. Zároveň se ale QUEEN stále zdokonalovali ve svém divadelně-rockovém přístupu, který se jim v budoucnu měl ještě pořádně vyplatit.

Album vlastně začíná velmi neobvykle – „Brighton Rock“ je šestiminutová skladba, kterou z větší půlky tvoří kytarové sólo. Úvod obstarává zvuk rozjařené atmosféry v přímořském letovisku, do které to vpálí odlehčená rocková písnička zpívaná na přeskáčku několika hlasy a vyprávějící nekomplikovaný příběh o lásce dvou lidí během prázdnin v jihoanglickém Brightonu. Po dvou krátkých slokách ale skladba postupně přejde v Brianovo sólo, které trvá celé tři minuty, aby se pak na závěr opět vrátila zpívaná fáze. Zvláštní, velmi zvláštní věc pro úvod alba, člověk by takovou strukturu čekal spíš jako bonus někde na konci desky. Zajímavé ale je, že spádu nahrávky to vůbec nevadí a jako otvírák funguje vlastně bezvadně. Mimochodem – ono kytarové sólo provázelo celou kariéru QUEEN – nejdříve ho Brian hrál ve skladbě „Son And Daughter“ (na debutu byla ale písnička bez něj) a až do závěru koncertních aktivit QUEEN ho kytarista předváděl jako svoji nástrojovou exhibici – na triumfálním koncertě ve Wembley v roce 1986 bylo například nataženo skoro na deset minut. Motivy z něj May zahrál i během olympijského ceremoniálu v Londýně v roce 2012. To jsme ale od „Sheer Heart Attack“ pěkně utekli...

Mezi divadlem a rockem

Druhou věcí na albu je už popisovaná „Killer Queen“, takže se můžeme přesunout hned k další, přesněji řečeno ke třetí až páté skladbě. Jedná se totiž o umělecky pojaté kompozice, které na sebe přímo navazují a dýchají opět tím divadelním espritem, se kterým si QUEEN v půlce sedmdesátých let tak rádi pohrávali. První z trojice „Tenement Funster“ je skoro až melancholická záležitost stojící na naléhavém písničkářském motivu, ze kterého se vyklube strhující, skoro až „vesmírně“ laděné kytarové sólo. Následuje dramatický kousek „Flick Of The Wrist“, který si hraje s přehršlí různých rytmů, melodií a fantasticky graduje, přičemž se znovu přímo přehoupne do dalšího tracku, tentokrát krátké klidnější „Lilly Of The Valley“. K téhle trojici skladeb můžeme ještě dodat, že je přesně v tomhle pořadí přehráli slavní DREAM THEATER na speciální edici svého alba „Black Clouds & Silver Linings“ z roku 2009.

Závěr první strany Sheer Heart Attack“ pak zajišťuje další velká pecka, rockový hit „Now I´m Here“, který Brian poskládal během svého pobytu v nemocnici, když přemýšlel o budoucnosti kapely a vzpomínal na americké turné. Fanouškům QUEEN dozajista nikdy z hlavy nevyvane úvodní tlumená kytara, která vzápětí vybuchne do rozmáchlých riffů a ohňostroje melodií. Silná věc, kterou kapela dokázala velmi umně využívat i na koncertech ke stupňování atmosféry a komunikaci s publikem. „Now I´m Here“ se stala i hlavní skladbou druhého singlu, který vyšel na začátku roku 1975.

V náruči Bohů

Druhá strana alba je stejně dobrá, ne-li ještě lepší než první. Otevírá ji Freddieho umělecky pojatá skladba „In The Lap Of The Gods“, kterou střídá dobře známá rokenrolovka, nabroušená „Stone Cold Crazy“. Tu mezi metalovými fanoušky zpopularizovala hvězdná METALLICA, když ji předělala na B-stranu singlu „Enter Sandman“ z roku 1991. QUEEN skladbu zařadili až na třetí album, nicméně byla mnohem starší a od jejího vzniku až k desce prý prošla mnoha úpravami. Dalším kouskem na „Sheer Heart Attack“ je minutová záležitost „Dear Friends“, postavená na jemné melodii, a veselý kousek „Misfire“, první autorská skladba Johna Deacona. Ani startovní číslo pět není dlouhé, píseň „Bring Back That Leroy Brown“ má zase zhruba dvě minutky, zato ale naprosto skvěle swinguje a QUEEN tu své vokální hrátky dotahují do dokonalosti. Předposlední věc „She Makes Me (Stormtrooper In Stilettos)“ najednou úplně mění atmosféru – pomalá, rozvážně se táhnoucí píseň na drážky vnáší ospalou atmosféru, která končí zvuky nočního velkoměsta – stále je to ale dobrá a přitažlivá muzika. Celý komplet pak uzavírá „In The Lap Of The Gods.... Revisited“, jednoduchá skladba postavená na naprosto strhujícím hymnickém refrénu, který skupina opakuje až do grandiózního finále a závěrečného zvukového efektu – výbuchu bomby, hromu nebo prostě neutuchající energie.

Zrození rockového monstra

Album oficiálně vyšlo 8. listopadu 1974 a kapela jej bez přestávky podporovala šňůrou koncertů. Konečně se začalo plně dařit a QUEEN absolvovali nejprve skvělé turné po Evropě, aby následně 31. ledna 1975 znovu vyrazili do Ameriky. Pár koncertů tu sice museli odříct kvůli Freddieho problémy s hlasivkami, i tak ale kapela za velkou louží během osmi týdnů odehrála neskutečných 38 kšeftů. Skutečnými superhvězdami se ale QUEEN stali v dubnu, kdy dorazili na turné do Japonska. V zemi vycházejícího slunce byli přijati naprosto fantasticky – byla to prý rocková událost, kterou ostrovní říše nepamatovala od dob beatlemánie.

Na koncertech QUEEN se nešetřilo se světelnými efekty, používala se v té době ještě ne tak úplně obvyklá pyrotechnika, a zdálo se, že rockový svět kapele konečně leží u nohou. Přišla tak ideální doba, začít pomalu tvořit nejlepší album v historii kapely a snad i jednu z největších rockových desek všech dob. Ano, začala se rodit kultovní „Noc v opeře“...