PRONG - Unleashed In The West - Live In Berlin

Zakládající člen a frontman Tommy Victor oživil svoji metalovou legendu PRONG před několika lety prostřednictvím comebackového alba „Carved In The Stone“, které dopadlo nadmíru úspěšně a od té doby se mu daří vše, na co sáhne. Pravděpodobně za to může jeho vnitřní přesvědčení, které ho vždy táhlo zpět ke své domácí formaci i za cenu možného sestupu zpět do undergroundu, protože jak někde sám Victor říkal: „Hrát s Ministry a Danzigem je skvělé, ale není to moje kapela… .“ Těsně před vydáním letošní novinky „Ruining Lives“ (recenze tu nechybí) a následným evropským turné k propagaci aktuálního zářezu se zničehonic vynořila deska s celým názvem „Unleashed In The West – Live In Berlin“. Mimochodem součástí evropského turné byla i zastávka v Praze a bez nadsázky můžu říct, že to byl jeden z nejlepších metalových koncertů, co jsem kdy zažil. Pokud si dokážete představit ten pocit, kdy si sedne absolutně všechno, tak asi víte, o čem mluvím, prostě precizní zvuk, maximální nasazení interpreta, narvaný klub, výborné publikum a spousta dalších znaků, které dohromady udělaly tento koncert něčím výjimečným. Ale nerad bych přeskočil k reportu.

Tím tajemným zjevením je kompilační album sedmnácti klasických songů. Na tom by nebylo v podstatě nic zajímavého, protože různá best of vycházejí neustále, ať už s vědomím kapel nebo bez něho. Speciální je fakt, že mistr Victor se během minulé zastávky v Německu nudil a tak během tří dnů přehrál společně se zbytkem jeho trojčlenky všechny základní kameny diskografie PRONG v berlínském studiu. Je to vlastně živá studiová nahrávka, která je tak precizně ošetřená, že zní jako výběr toho nejlepšího od PRONG s aktuálním zvukem a že ten je zde opravdu dokonalý. Kdo zná diskografii PRONG, tak ví, že v určitém období si skupina vypomáhala různými elektronickými berličkami a kvůli tomu se měnil také počet lidí v sestavě. Prostě a stručně se z thrash metalové formace postupně stával industrial a později zase naopak. Je jedno, jestli jste fanoušky té či oné etapy, hlavní síla této berlínské nahrávky tkví v ucelenosti, jednoduchosti, údernosti a čistotě. Už žádné berličky, prostě jen Tommy Victor starající se o zpěv a kytary, Alexei Rodriguez za bicími a Jason Christopher obsluhující baskytaru. Navíc Tommy Victor se po těch letech za mikrofonem opravdu vypracoval. V minulosti mi občas připadlo, že se trochu schovává jen za přehnanou agresivitu skladeb a chyběly mi nějaké emoce.

Já jsem měl vždy radši ranou tvorbu PRONG, takže tento návrat ke kořenům pro mě byla trefa do černého, jen bych zde rád zmínil dva nedostatky. Tím prvním je absence jakékoliv novinky nebo momentu překvapení, kdyby se tam objevila třeba jen nějaká B strana singlu, už by to celé stouplo mnohem víc na ceně. Je sice pravda, že pak už by to nemělo punc toho nejlepšího od PRONG, jenže ono se to zkrátka poslouchá samo, takže by se zde nějaký „nehit“ ztratil jak jehla v kupce sena. Tím druhým „nedostatkem“ je vydání prostřednictvím serveru bandcamp. Tady bych rád navázal na recenzi ALTITUTES & ATTITUDE, kde jsem zmínil určitý způsob vydávání muziky po malých částech a vydávání přes bandcamp bude asi další pomyslná cesta. Kapela odřízne vydavatele, může si dovolit snížit cenu a nemusí se zatěžovat, alespoň zpočátku, nějakými fyzickými nosiči. Živě si vzpomínám například na nové album WOLFMOTHER, kde doteď chybí CD i vinyl, i když byl slíben před čtyřmi měsíci. Novinka PRONG tedy stojí deset babek, což je opravdu za hubičku, zvlášť, když si to na bandcampu může člověk celé poslouchat do zblbnutí a pak se třeba rozhodne kapelu podpořit. Co se týče mě, já tento způsob vydávání muziky nesnáším a jako velký vinylový fanoušek se opravdu hrozím toho, čeho se v budoucnu ještě dočkám. Zpět tedy k samotné hudbě, kdo má zájem o metal 1. třídy, poslechem této desky chybu neudělá. Zdejší výkon je bezchybný a materiál prvotřídní, aby také ne, když jde o ty největší hity.