Boomer Space

POVODÍ OHŘE - Místo odpočinku

Kapela POVODÍ OHŘE coby senzace posledních šesti let na poli tuzemské klubové scény má venku již svou třetí řadovou desku. Album „Místo odpočinku“ vyšlo na počátku září 2023 u Indies Scope, což je třetí vydavatelství v rámci tříalbového portfolia kapely. Bez větších zádrhelů však dílo navazuje na předešlé dvě práce a odhaluje vývoj k vytříbenějšímu písňovému vkladu, kterému je vlastní přímočarost a cit pro detail. S lehce obměněnou sestavou působí band dnes jaksi usedleji, ale také po skladatelské stránce dotaženěji. Songům je vlastní bezprostřední gradace. Frontman Sisi v nich méně křičí a více zpívá, Bouše drží jejich desperátský ráz zvuky příznačnými pro americký folklór a nově příchozí druhý kytarista František „Kvákadlo“ Štrébl dost možná podpořil v současném zvuku onu bigbeatovější složku.


Jde však samosebou o zcela typické POVODÍ OHŘE, kteří na novince v lyrické složce dost často vycházejí z libreta Eduarda Devrienta, německého umělce, herce, libretisty a barytonisty 19.století, které se nachází v opeře Hans Helsing z roku 1833, věnované historické postavě představující koncem 17.století jakéhosi mýtického ochránce řeky Ohře. Podstatné je, že slova písní se dají snadno aplikovat na současné dojmy a pocity provázející zcela jiné zákonitosti dnešního společenského života.



Pokud bych měl zodpovědět otázku, zdali mi přijde třetí deska nejzdařilejším počinem v krátké historii POVODÍ OHŘE, pak bych odpověděl nejednoznačně a sice, že pokud by všechny zdejší skladby působily jako úvodní skladbová dvojice „Podzemí“ a „Blud“, pak by jistě šlo o vrcholné dílo kapely. Nicméně v souvislosti s pozdějším zmírněním nasazení a úspornější formou nahrávky se budete muset spokojit s tvrzením, že si v rámci vyrovnané diskografie kapela udržuje svoji laťku. Jak už jsem naznačil, nejchytlavěji se mě jeví song „Podzemí“, který může platit za oslavnou hymnu undergroundu, jenž v sobě vlastní potřebný zápal. Hitové ambice v sobě má i následná „Blud“, odhalující upřímnou náklonost k individualismu. Obě pak platí za výtečně šlapající rockové vály. Nic životabudičštějšího již na půlhodinové nahrávce dál opravdu není.


Ležérní únavou je prostoupený song „Jaro“, který úsměvně obklopuje sladký těžký vzduch i decentní náklonnost k blues. Zvláštně rozjařená „Anno“ se pak může nechat vnímat coby políček mocnému, bohatému a prázdnému aktérovi číslo jedna současné tuzemské politiky. Ironizující „Láska a svítiplyn“ šlape pro kapelu dobře známou existencionální stezkou, byť skrz svou tragiku působí vlastně vcelku chytlavě a poeticky, kdežto vyostřená „Díra“ reprezentuje to nejzemitější a nejtvrdší, co deska, o které by se jinak jen stěží mohlo říct, že je divoká a proto-punková, nabízí. „Místo odpočinku“ je zkrátka další povedenou sadou POVODÍ OHŘE a jestli je z té trojice vydaných alb této kapely v něčem nej, tak je asi nejvyzrálejší a nejuhlazenější, dost pravděpodobně i nejvíc písničková, nejlepší však zatím zůstává album předešlé „Dva trámy na kříž.


01.10.2023Diskuse (1)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Tomáš
03.10.2023 19:54

Dávám 90% a u mně v rámci jejich diskografie jasná jednička

Všechna alba mám rád, ale tady se vydali správným směrem k mým sluchovým buňkám - skvělá produkce, slušný zvuk bicích (na to jsem ras), výborný zvuk kytar. Riffy se posunuli trochu od punkové divokosti směrem k indierockové okázalosti, zároveň tam občas pronikne ta jižanská atmosféra, ať už přes bendžo, nebo bluseové rytmy. Je to melodičtější, víc zpěvné, prostě dospělejší, doladěnější.

Uznávám, že po bombastickém začátku to krapet ztratí drive, ale i díky rozumné stopáži to nestihne přestat bavit.

Teším se na koncert (mám ho správně poznamenaný, a ještě to 10x zkontroluji, abych tam šel skutečně ve správný den)