Boomer Space

POSSESSED - Seven Churches

V případě debutového alba kalifornských krvežíznivců POSSESSED, které bylo vyvrženo z pekelného lůna na pozemský svět pod názvem „Seven Churches“ a to konkrétně v říjnu 1985, se opravdu dá mluvit o zcela prvním deathmetalovém materiálu historie. Co se týče instrumentace, je pravdou, že řada lidí album ještě stále přisuzuje do škatulky thrash metal, ovšem do té doby neslyšený a velmi hrubiánský hlasový projev Jeffa Becerry americkou kapelu posunul, aby se stala předobrazem zcela nového metalového směru, který až o pár let později mnozí další vypilovali k dokonalosti.


Je pravdou, že „Seven Churches“ má v sobě spoustu narubanosti a thrashově znějících kytarových riffů od již tehdy zručné dvojice Mike Torrao a Larry LaLonde, na druhou stranu extremita díla, právě v kontextu roku 1985, jde ještě o něco dál. Mám na mysli příchuť hororu, tekoucího sem skrze gore náladu nahrávky zušlechťovanou skvělými kakofonickými sóly, a to ani nemluvím o okultní náplni většiny skladeb. Nepochybně šlo v době svého vydání o to nejtvrdší a nejzvláštnější hudební dílo. Sekundovat mu mohl snad jen maršující atak newyorských hardcore pošuků S.O.D. s jejich „Speak English Or Die“, který vyšel tentýž rok. Musíme si uvědomit, že trvalo celou další sezónu, než vznikl milník, který nastartoval vrcholné období žánru thrash, konkrétně třetí řadovka SLAYER „Reign In Blood“, která shodila z piedestalu všechny další snahy o nej extrém, jaký kdy do té doby vznikl, ať už co do nápadů, brutality i progrese.


Album „Seven Churches“ přeci jen patřilo spíš do pravěkého prostředí metalového extrému, které je charakterizováno spíše bestiálními debuty evropských hyder jako KREATOR, BATHORY nebo DESTRUCTION, a nebo také dvojkou Hell Awaits právě od zmiňovaných králů thrashe SLAYER. Nicméně POSSESSED si chorobnou atmosférou své prvotiny dokázali proklestit cestičku k hledačům čehosi nového, co by mělo poměrně daleko k strohosti a působilo ve všech směrech strašidelně a nebezpečně. I když mnozí tvrdí, že prvním skutečným deathmetalovým dílem bylo až v roce 1987 vydané „Scream Bloody Gore“ od DEATH, operující s ještě větší zběsilostí a podlazeným hutným hororovým soundem, můj názor je ten, že první střípky smrtelného kovu byly k nalezení již zde.



Asi se shodneme, že v souvislosti s debutem POSSESSED dostáváme na svou dobu extrémní, energickou a v kontextu lyriky, i osobitého vyznění celku, přelomovou bezbožnou jízdu, která měla velký potenciál posunu hranic tvrdé hudby, stejně jako tomu bylo v případě již výše zmíněného, riffovitě bezútěšného alba „Hell Awaits“ od SLAYER. Fakt, že se stavidla hnula až zhruba o dva roky později, lze možná přičíst faktu, že přišly v mezidobí na svět ještě dokonalejší, tvrdší a techničtější desky, ale také skutečnosti, že generace, která podobnou hudbu vzala bez výhrad, právě až po roce 1986 dozrála. Je nepochybné, a po poslechu zdejších nejlepších skladeb „Burning In Hell„Evil Warriors“ se mě to jednoznačně potvrzuje, že „Seven Churches“ měla zásadní vliv na podobu takových milníků let budoucích jako „Pleasure To Kill“ od KREATOR (1986), „Scream Bloody Gore“ od DEATH (1987) a dokonce i „Altars Of Madness“ od MORBID ANGEL (1989).


Když se budu podrobněji věnovat jednotlivým skladbám, tak úvod tohoto materiálu v podobě vypalovačky „The Exorcist“ je zkrátka fantastický. Kostelní varhany v intru dokáží roznítit strach, zatímco ona valící se masa riffů, rozjíždějící se proti vám jako stádo zuřivých bizonů, má v sobě schopnost bojácné nešťastníky rozdupat na cucky. Kytary Mikea Torraa a Larryho LaLondea definovaly zvířeckou nespoutanost díla, v divokých tempech poletovaly vzduchoprostorem, unášeny proudy věkovitých démonů, jako by byly vypuštěny z nějaké starověké archy. Kytarová práce sebou sice nesla na svou dobu poměrně rozběsněný shredding, ovšem z něho vyvěrající zapeklitá sóla byla tím, co songy ještě povyšovalo a přispělo k neotřelému vyznění. Rytmika ještě umocnila zlovolnou atmosféru a Becerrův excentrický řev působil jako úpění bersekera porcovaného ranami sekyry v chladné kryptě - viz bestie, jejíž hněv na nás dýchá z úvodu druhého songu „Pentagram“.


Stoprocentně okultní tématiku díla definují i názvy zdejších skladeb jako „Fallen Angel“, nebo právě výše zmíněná „Pentagram“, dál je zde pak skvostná jízda „Holy Hell“ a také titulní „Seven Churches“ plná tempových zvratů, jejichž vyznění přispívá k dojmu semknutého třičtvrtěhodinového celku s atmosférou ďábelské vřavy a nekoordinované brutality. Sem tam je sice nějaký moment zpestřen náladotvorným intrem, ať už jde o pekelné zvony, mluvené slovo, či ony varhany v samotném úvodu díla, ale tyto aranže přispívají pouze k dotvoření atmosféry. 


„Seven Churches“ je bezesporu barbarským albem, jehož vydání v sobě neslo ty nejprimitivnější a nejsyrovější rysy thrashového masakru, ovšem zahraného s větší hloubkou a temnotou. Co tohle dílo dělá výjimečným, je kromě perfektní kytarové práce onen hororový feeling, který album povyšoval nad běžnou přehlídku strohé agresivity. Produkce byla sice poplatná na svět se teprve klubající extrémní scéně, ale zároveň dokonale čistá a naprosto pevná, takže se hudebníci opravdu neměli šanci schovat za žádnou zkreslující přísadu či aranži, a jeli vše poctivě skrze vlastní um a schopnosti. Písně působily sebevědomě a jejich záměr vězel k vytvoření co nejdivočejší a nejtemnější smršti, nadstavbou pak bylo jejich provedení s celou řadou divokých sól a spoustou riffových změn. V polovině osmdesátých let byl tohle zkrátka velký milník určený pro ty nejnebojácnější. Vychutnejte si jej, protože jak napovídá název posledního songu, tohle byl prostě revoluční ... „Death Metal“.



16.12.2022Diskuse (25)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Pekárek
18.12.2022 22:34

Nevím a nezjistil jsem, reagoval jsem spíš na připomínku fajn muziky, resp. kapely.

 

Jirka Čáp
18.12.2022 09:43

Kdo zemřel z Here? Tu kapelu jsem měl docela rád, stejně tak i ty ostatní z naší indie/shoegaze scény.

 

Stray
18.12.2022 09:29

Nejen že ID nesouhlasí, ale tohle není Harkonenův styl. Tohle je někdo, kdo ví o mých gumových indiánech z východního Německa.:-))

 

Pekárek
18.12.2022 08:59

Jinak, díky za zmínku o Here...

 

Pekárek
18.12.2022 08:56

Spíš ten od Senjutsu, ne?:-)

 

Stray
18.12.2022 08:47

ndrej Babiš mladší: Shnoffe, si to ty? :-) Směju se, až rachtaj na Lochotíně paneláky.

 

Andrej Babiš mladší
18.12.2022 00:55

v době vydání mi bylo 10, sbíral jsem indiány z NDR a hltal vše co se ke mě nesystematicky dostalo na kazetách Sony HF-90, no a Possessed se ke mě v době vzniku nedostali. Prvním death metalem který jsem slyšel bylo Leprosy od Death. A tak mne navždy pohltila tvorba genia, jehož úmrtí si připomínáme právě v těchto dnech. Další ne_kariéra Possessed vedla u mne k tomu, že jsem se k nim vlastně nikdy nevracel a teprve nedávno si je dokoupil v nějaké slevě do sbírky. Pocitově bych desku jako death metal neoznačil, je převážně thrash metalová, s hodnocením souhlasím, není to deska za 100%, článek je super a Possessed zařadím do předvánočního playlistu, i když je pravda, že nyní nežiji metalem, ale ozvěnami neskutečného koncertu Moderat a velmi mne mrzí včerejší úmrtí v naší indie legendě Here, takže chci vyhrabat Swirl a jiné dobové klenoty

 

Alda
17.12.2022 22:22

Děkuji za recenzi, v podstatě s ní souhlasím ve všem až na bodové hodnocení - jasných 100%! Vzhledem k tomu, že jsem metal začal aktivně poslouchat o prázdninách roku 1984, myslím, že Sedm kostelů jsem slyšel hned v tom 85, případně 86.
Se slovníkem v ruce jsem si překládal názvy skladeb a samozřejmě jsem je uměl všechny nazpaměť. Na džísce ručně vyšité logo kapely... z džísky se postupně stala vesta (mám ji dodnes) ale logo je již pryč..už ani nevím proč...
POSSESSED - Seven Churches = 100% - mám to 4x na CD... všechny verze jsou jiné, ale de facto stejné... ale jiné :-)
Beyon the Gates zklamaní, no a The Eyes of Horror už bylo "jiné".

 

Stray
17.12.2022 18:43

VENOM vs. BULLDOZER. Tohle lze snadno vysvětlit, členové VENOM měli velké charisma. Byli také dostupnější a větší kapelou, kterou jsem objevil dřív, kdežto BULLDOZER u mne vždy už pouze jedni z mnoha.

 

Lord VILE
17.12.2022 18:14

Klávesy BULLDOZER používali až na albu "Neurodeliri", to taky není podle mých uší špatná věc.Jenom je mi divný, že se ti líbí VENOM a BULLDOZER ne :-) Ale neřeš to!