PARRICIDE - Incidents In The Extinct Spot / The Threnody For ...

Vyřkni Jihlava a ozvěnou se ti vrátí HRDINOVÉ NOVÉ FRONTY, případně „následné“ XIII. STOLETÍ. Případně – abychom zalovili ještě do temnějších vod, katakomb a labyrintů - skvostný dark ambientní projekt TÁBOR RADOSTI. A pak hrstka zábavovek, případně hip-hopoví PIO SQUAD. Něco nám ale v tom výčtu chybí. Svého času totiž na jihlavsku působila skupina PARRICIDE, která se už od počátku své bohužel nepříliš dlouhé kariéry zhlédla v technickém, promakaném a skvěle zahraném death metalu.

PARRICIDE vznikli v roce 1993, o tři roky později nahráli ve studiu Hacienda demo The Book Remains Open, následovalo debutové album The Threnody For The Tortured (1997) a o dva roky později vydali Incidents In The Extinct Spot. Obě alba vznikla v prakticky totožné sestavě, s výjimkou bubeníka. Na debutu hrál Vojta Duba, na druhé desce Petr Štáva. Dále sestavu tvořili kytarista Petr Kružík, zpěvák Jiří Veselý, druhý kytarista Petr Pokorný a baskytarista Michal Bublák.

Po vydání Incidents...se ale stávající sestava rozdrolila. Přišli noví členové, PARRICIDE začali zkoušet nový materiál, ale neshody byly čím dál silnější a v roce 2001 to skupina definitivně zabalila. Je to velká škoda, což potvrzuje poslech zejména první části jednodiskové reedice (vyšla jako příloha srpnového vydání časopisu Pařát), kterou tvoří právě druhé album Incidents In The Extinct Spot. Osm skladeb, jejichž názvy příznačně vždy začínají písmenem „I“, prozrazují inteligenci a vnímavost jejich autorů. Svého času se v souvislosti s PARRICIDE používalo označení unorthodox death metal, což přesně odpovídá. Písně vyrůstají z deathových kořenů, ale co chvíli se rozpínají k mnohem širšímu a pestřejšímu výrazivu. Časté změny tempa, dramatické výstavby, překvapení na každém kroku. Inspiraci stylotvornými DEATH zejména v pozdějším období nelze přeslechnout – v těch kytarových riffech prostě Chuck je – ale jde jen o jaksi „ideovou“ spřízněnost, nikoliv o pusté vykrádání. Na to měli PARRICIDE dost vlastní invence a chuti dělat si věci po svém. Jejich pojetí technického deathu se neomezovalo na pouhé vrstvení rytmických změn, nezapomínali ani na silné a nosné melodické motivy. Zkrátka a dobře, na Incidents... hráli opravdové písničky a ač stále pevně ukotveni v deathmetalovém ranku, bylo evidentní, že jim tahle škatulka začíná být zatraceně těsná. Bylo by ostatně neodpustitelným prohřeškem nezmínit, že dvojice Petrů (Štáva a Pokorný) po odchodu z kapely uvedla v chod další těleso HARMONY BAY, v němž bylo dovoleno naprosto vše a kde padaly veškeré žánrové i ideové bariéry. Schválně, jakou muziku byste čekali od alba nazvaného Bezcharakterní šprým idiomiasmatického koníka?

Ale zpět k PARRICIDE – druhou část disku tvoří debut The Threnody For The Tortured a v přímém porovnání s „incidenty“ je slyšet, jak se kapela za poměrně krátkou dobu vyhrála. Nejde jen o to, že debut je oproti dvojce zvukově dost zahuhlaný a jednotlivé nápady nevyzní tak, jak by měly. The Threnody For The Tortured je klasický debut – nacpaný dychtivou energií, zároveň ale tak trochu neučesaný a neujasněný. Hned otevírák Behind These Walls například disponuje poměrně chytlavým ústředním motivem, končí ale do ztracena a člověk má pocit, že by mělo přijít ještě „něco“, co by skladbu nějak smysluplně uzavřelo a korunovalo. Je to prostě „jen“ kvalitně odehraný death metal s příslibem do budoucna. Každopádně už tehdy se PÁRRICIDE vyvarovali obvyklých žánrových klišé, nespoléhali jen na bezhlavou agresivitu a hlavně skutečně „hráli“. A znovu, v atmosféře jejich hudby je něco zvláštního, svojského, čím se odlišovali a díky čemuž nezapadali do indiferentní žánrové masy.

Je škoda, že se PARRICIDE nedožili třetího alba, které mohlo být jejich definitivním erbovním dílem. Poslech jejich dvou desek je nicméně i takto po letech osvěžující a podnětný zážitek. V dobách, kdy se klasickému metalu, natož pak deathu, příliš nedařilo, existovala kapela, pro jejíž hudební řeč byla charakteristická jednak věrnost svému stylu, jednak ochota nepodléhat jeho dogmatům. Historicky velmi přínosná a záslužná reedice.

The Threnody For The Tortured    60%

Incidents In The Extinct Spot  80%