PARADISE LOST - In Requiem

Spolupráce PARADISE LOST a amerického producenta Rhyse Fulbera pokračovala i v roce 2007, kdy vzniklo další řadové album „In Requiem“. Tímto počinem kapela z anglického Halifaxu deklarovala svůj definitivní návrat k doom-metalovému stylu, jakým kdysi proslula v období svého úspěšného alba „Icon“ z roku 1993. Většina letitých fanoušků tak byla z návratu k hutnějším a na kytarové riffy orientovaným skladbám nadšená. Celkově je zřejmé, že se PARADISE LOST pozvolna a jakoby obloukem vraceli právě k tomu, co je v první půli devadesátých let nejvíce proslavilo. „In Requiem“ je tak ještě dnes jejich fanoušky hodnoceno jako povedené album už z důvodu nulových experimentů a díky lpění na osvědčeném a kdysi dávno prověřeném metalovém zvuku, který byl mnohými už mnoho let postrádán.

I když je pravda, že zde Nick Holmes působil vyzpívaněji než v časech svého jinošství, touha navázat na hrubší zpěvové rejstříky a vokální linky se stala jasným poznávacím znamením PARADISE LOST roku 2007. Právě tohle album tak značí především návrat party okolo ústředního skladatele a kytaristy Grega MacKintoshe k tomu prazákladnímu, pod čím si většina metalových fanoušků PARADISE LOST vůbec představují a co pro ně kapela reprezentuje. Tento návrat k temnému metalu je patrný už od samotného úvodu nahrávky, která je zahájena hutnou, pomalou a zatěžkanou skladbou „Never For the Damned“, rázné to připomínce nejikoničtějších časů. Nicméně já tvrdím, že nahrávce neprospívá určitá jednotvárnost a také nepříliš velký počet výrazných skladeb, což nahrává tezi, že si PARADISE LOST, stále ještě spolupracující s bubeníkem Jeffem Singerem, kterému zde dosud neodklepli regulérní členství (odešel o rok později), sice pohlídali vyznění celku, ale ne příliš opracovali detaily a ambicióznější místa, ale třeba jim o něco podobného, po časech vypalovaček a skladeb s volnější rockovou strukturou, nešlo a usilovali o úplně něco jiného.

Z alba totiž vyčnívá snad jen song „Praise Lamented Shade“, do kterého je umožněno proniknout teskným melodickým kytarovým vyhrávkám, zde proplouvajícím atmosférou fatalismu a romantiky, song byl totiž navíc inspirován jednou z esejí britského básníka a filosofa Alexandera Popea. Když bych měl jmenovat další výrazné kusy, tak určitě nebude chybět důrazný přímočarý singl „The Enemy“, ale také skladby jako „Unreachable“ nebo „Fallen Children“, které sebou nesly rovněž typický závoj existencionalismu, se kterým je hudba a zejména textová náplň PARADISE LOST od pradávna velmi úzce spjata, ale také hymničtější ráz a výraznější kytarové a zpěvové party, schopné celek vůbec nějakým způsobem oživit.

Z mého pohledu právě zde začalo období, kdy kapela již nepřinášela světu rovnocenně zajímavého jako do té doby a držela se, až moc křečovitě, osvědčených doom-metalových postupů. PARADISE LOST zkrátka začali nahrávat jen docela dobré desky místo těch vynikajících. Co se však povedlo znamenitě, je zde rozhodně cover alba, jehož autorem se stal řecký umělec a vůdčí člen kapely SEPTIC FLESH Spiros Antoniou.