Last Hardrock Outsider

PARADISE LOST - Host

Vše, co PARADISE LOST ještě s předchůdcem „One Second“ do puntíku vycházelo, se s definitivní platností zhroutilo s následující řadovkou „Host“. Problém však nebyl ani tak na straně kapely, která se znovu o řádný kus posunula do oblastí elektronického rocku, jako spíš v produkci, jíž se nepodařilo vypíchnout stěžejní místa nahrávky a více diferencovat jednotlivé skladby, a stejně tak v logické nepřipravenosti většiny fanoušků na takto velký stylový skok. Samotné skladby, byť na „Host“ opravdu nebylo tolik vyložených trháků, jak by se dalo předpokládat při dalším posunu kapely směrem k stylu DEPECHE MODE a elektro-rockové platformě (na „One Second“ bylo více želízek), působily velmi moderně, futuristicky a nesly se převážně v pomalých až středních tempech. To sebou neslo nutné riziko jejich splynutí.


„Host“ opanovaly experimenty s umělými nebo upravovanými kytarovými zvuky stejně jako simulace smyčcových orchestrů. Problém alba však osobně nevidím v jeho stylové koncepci ani kvalitě samotných skladeb (protože kapela znovu posunula svojí tvorbu směrem do oblasti písničkovější hudby, byť tentokrát šlo o songy stojící na elektronických základech), ale v tom, že většina z nich se sobě vzájemně podobala, a když k tomu ještě připočítáme velmi chladný elektro-sound, mimochodem zde vycizelovaný do úplných detailů, pak nám tohle album nutně muselo bojovat s posluchačovou koncentrací. Bohužel většina fans tu trpělivost neměla.



Přestože Greg MacKintosh obhajoval album jako velmi kytarové (jeho nástroj byl mnohokrát prohnán různými krabičkami a klávesovými efekty), nemůžu si pomoci, ale ve výsledku se tento modravý festival futuristických zvuků změnil v jednolitý padesátiminutový soundtrack, který by mohl doprovázet odbavovací procedury pasažérů u startů nejrůznějších letadel, a později snad i raketoplánů pro bohaté. Přesto zde ale mám některé skladby opravdu rád, hned třeba třetí „In All Honesty“, fascinující namakanou rytmikou, ale i silně pošmournou zpěvovou linkou, takže ji ve výsledku řadím k nejpovedenějším skladbám PARADISE LOST vůbec. Stejně tak singly „So Much Is Lost“ a „Permanent Solution“ patří na desce k tomu lepšímu.


Nick Holmes zpívá čistě jako nikdy dříve a kapela se dotýká oblastí, o kterých by se pět let nazpět neodvažovala ani uvažovat. Skladby se dobře poslouchají a plynou, ale ve výsledku není jejich dopad zdaleka tak silný, jako u předchozích tří až čtyř řadovek Ztracenců. Přesto i na sklonku milénia patřila této britské kapele má velká poklona za neustávající chuť zkoušet stále nové věci. Co na tom, že to s experimenty tak trochu přetáhli? „Host“ je zkrátka dobré a velmi nadčasové album, bohužel má i své stinné stránky (viz. zápory zmíněné v odstavcích výše).


08.06.2017Diskuse (44)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

DarthArt
16.06.2017 20:53

DOORS měli k úspěchu jeden základní předpoklad - jejich hudba se dá výborně zapískat...

 

Stray
16.06.2017 10:24

Proč? Já s THE DOORS vyrůstal už od roku 1990 a dokonce jsem byl jako totální vykulený ucho na jejich komentovaném večeru poprvé v Divadle Pod lampou, což byl pro mne šokantní vstup do zcela nového světa, no a NEVERMORE jsem ještě v roce 2001 ani neslyšel ani jedno album, poprvé, v r.2002 když jsme jeli s Ozzym Fiatem do Mnichova v roce 2002 na THE HELLACOPTERS, tak to hrálo nějaký album v autě (asi to bylo Neon Dreaming Black, páč mě to přišlo depresivní a nelíbilo se mi to), na chuť jsem jim přišel až mnohem dýl. :-)

 

Imothep
16.06.2017 10:10

Stray: STYD SE!!! :oD, Valic: nekdy je nutne me brat s velkou nadsazkou, nic palit samozrejme nebudu. Samotheno me ale prekvapilo, ze jsem ten cover zazdil. Od Nevermore mam vsechno, posledni desku navic v de luxe boxu, cili tam urcite musi byt :o). Jinak muj zaber je hodne sirokej a kupodivu v nem ty prog/jazz kapely, co uvedl moc nefiguruji(I kdyz je az na tu posledni znam a neco od nich i mam). Jako takhle .... radio bych kvuli Doors nerozbil, ale zcela jiste preladil a bez problemu poslouchal radeji Beyonce nebo Rihannu :o)A ted do me!!! :oD DarthArt: Nic palit nebudu, protoze to by asi kominem vyletelo peknejch par stovek nebo spis tisic, jak tak na to tady koukam :o)

 

DarthArt
15.06.2017 23:31

Imothep: Necháme, ale je to nefér, protože my budem mít dohromady jedny Doors a ty sám budeš mít tři - Earth, Wind i Fire :) Jinak prohlášení, že když tvoje oblíbená kapela nahraje něco od Doors, spálíš celou jejich diskografii, mi přijde DOST DOBRÝ :):):)

 

Valič
15.06.2017 23:11

Imothep: Nechápu, proč bys měl něco pálit. Ten příspěvek jsem asi neformuloval dost dobře a jsou v něm spojené dvě věci, které spolu vlastně nesouvisejí. Nemyslím, že by zrovna ty uvedené kapely byly hudbou The Doors nějak výrazně ovlivněny. Ty cover verze dokazují pouze to, že plno uznávaných interpretů tu kapelu respektuje a jejich tvorba se jim líbí (proč by jinak ty převzaté věci točili?). Ten vliv na rockovou scénu rozhodně nebyl tak zásadní jako třeba v případě Black Sabbath, Led Zeppelin nebo Pink Floyd, ale rozhodně nesouhlasím s tím, že se ve skutečnosti jednalo o nějakou bezvýznamnou kapelu, jakých byly v 60. letech desítky. Ti muzikanti samozřejmě nebyli žádní virtuózové, ale jejich hudba byla postavena na jiných věcech než na nějaké instrumentální ekvilibristice. Já naprosto chápu, že jejich desky moc neosloví lidi, kteří preferují spíš Mahavishnu Orchestra, Weather Report nebo Return To Forever (nic proti nim). :-)

 

Meres
15.06.2017 22:57

Stray, styď sa :)

 

Stray
15.06.2017 22:45

THE DOORS jsou pro mne lepší hudba než NEVERMORE! :-)

 

Imothep
15.06.2017 22:40

Tak dík, ted budu muset navíc spálit celou diskografii jedné z mých vubec nejstezejnejsich kapel. U ostatnich jmenovaných, jejichž tvorbu znám a mam rad to svým způsobem chapu, ale jakou souvislost nebo hudebni vliv by meli mit Doors na Nevermore mi asi navzdy zustane zahadou, Nevidim naprosto zadnou spojitost. Ale v pohode chlapi, nechce si Doors, ja si necham Earth, Wind and Fire ;)

 

DarthArt
15.06.2017 18:40

Valič: A jo, vidíš, no to je prdel, ale já jsem schopnej napsat i Tomb Rider :)Což by ukazovalo spíš někam na Counta Grisnackha... :)

 

Valič
15.06.2017 17:49

Imothep: Prostě se budeš muset smířit s tím, že tady mají The Doors kromě tebe rádi úplně všichni. :-) Co se týče toho vlivu na jiné kapely, pokud vím tak cover verze jejich skladeb hráli mimo jiné Nevermore, Sanctuary, Aerosmith, Ministry, Marilyn Manson, The Young Gods, Type O Negative, Amorphis, Deceased nebo Benediction (a ta podobnost obalu druhé Danzigovy sólovky s debutem The Doors taky nebude náhodná). Určitý vliv na další vývoj rockové hudby jejich raná tvorba určitě měla a to nejen po hudební stránce, ale i co se týče textů, image a vůbec celkového pojetí. Já bych ty jejich desky hodnotil podobně jako Stray. U debutu je to jasných 100%, další dvě mezi 80 a 90, čtyřka slabších 70, ty další kolem 80. Ještě bych upřesnil, že ta skladba se ve skutečnosti jmenuje Riders on the Storm (asi se vám do toho nějak připletla Lara Croft nebo Dobyvatelé ztracené archy). :-)