Last Hardrock Outsider

PARADISE LOST - Gothic

Když se na úsvitě devadesátých let zjevili PARADISE LOST, okamžitě si prostřednictvím svého druhého albového zápisu „Gothic“ získali na svou stranu početné metalové fans, kterým bylo po poslechu tohoto díla jasné, že mají co do činění s neobyčejnou formací, jejíž zvuk nebyl podobný do té doby široko daleko nikomu. Kapela sice fungovala již několik let před tím a u stáje Peaceville Records vydala svůj poněkud opomenutý debut „Lost Paradise“ (1990), prostřednictvím kterého se zařadila po bok jiných, vesměs deathmetalových Ostrovních spolků jako BOLT THROWER, BENEDICTIONCARCASS a dalších. I když debut neodhalil v plné míře trumfy a schopnosti stále se teprve zdokonalující mladé pětice z Halifaxu, muselo být leckomu zjevné, že podobný vzorek záhrobního metalu, kladoucího ve směs důraz na pomalejší hutný sound, tady v přílišném počtu dosud nevznikal, vždyť smrtonosný styl se tehdy teprve klubal na světlo a většina kapel, ať už těch britských nebo amerických, vyznávala většinou extrémnější výrazivo a rychlá tempa. PARADISE LOST však zatoužili svůj styl nadále rozvíjet a více se od ostatních diferenciovat, což potvrdila právě druhá deska, jenž se okamžitě stala jedním ze základních stavebních kamenů nového metalové subžánru, doom metalu, později proslulého ponurou záhrobní atmosférou, osudovostí a celkovou obsesí ve zmaru a trýzni.



Album „Gothic“ vyšlo na jaře roku 1991 a zachytilo vývoj britské pětice právě ve chvíli, kdy se celá řada kapel snažila tvořit poněkud netradičním způsobem. V době kdy ve velkém začaly vznikat nové tvary a formy extrémní metalové hudby právě i PARADISE LOST posilovali všechny své přednosti a stali se osobitějšími. Hrubý a neurvalý murmur Nicka Holmese v jejich skladbách setrval a stále udržoval ve skladbách poněkud záhrobní atmosféru, byl zde však v několika skladbách kombinován s pohádkovým žalozpěvem jisté Sarah, kombinace mužského hlubokého a ženského vysokého hlasu působila na fanoušky metalu rázem jako magnet a tento kontrast se stal zcela signifikantní pro další, následně vznikající kapely, které se hlásily k odkazu doom metalových zakladatelů.


Skladby na „Gothic“ vyznávaly pomalá tempa a jistou ponurost, která jakoby upomínala na temné a nevlídné období raného středověku, na dobu plnou krutých zim, vilidněnosti a těžkých životních údělů. Své v tvorbě PARADISE LOST odehrála křesťanská symbolika jako nositelka nějakého přímo nepojmenovaného zla. Náplň skladeb ostatně nejvíce cílila na ona věkovitá náboženská dogmata. Podpořeno působivým zvukem navozovalo dílo dojem dávno zašlých časů. I díky hutným riffům Aarona Aedyho a tklivých kytarovým vyhrávkám hlavního skladatele a sólového kytaristy Grega MacKintoshe získala deska punc originality. Zvuk PARADISE LOST se stal něčím, co nebylo zas tak běžné slyšet a i když se kapela krátce poté zařadila po bok dalších pionýrů ostrovního doom-metalu: CATHEDRAL a jejich „Forrest Of Equilibrium“, MY DYING BRIDE s „As The Flower Withers“, popřípadě později i ANATHEMA s jejich debutem „Serenades“, můžeme PARADISE LOST považovat v jejich domovině za absolutní zakladatele stylu, jež výrazně ovlivnil vývoj metalové hudby v devadesátých letech. Ona kontrastnost mezi ponurými prvky (growl/ hutné riffy) a jiskrnými (kytarová sóla, vyhrávky, občasné klávesové ozdůbky – zde s citem dávkované, a ženský hlas) působila vždy jako magnet. Z alba nakonec vzešlo několik epochálních songů, které čas od času zaznějí na koncertech kapely ještě dnes: např. „Gothic“, „Eternal“ a „Shattered“, a dílo patří k nejuznávanějším a evolučně nejpřínosnějším nejen v celé diskografii kapely, která si právě v dobách jeho vzniku, a i v letech následujících, vetkla za cíl cestu dlážděnou nemalým skladatelským, zvukovým i stylovým vývojem. Jen škoda, že podobně odvážní už PARADISE LOST dnes ani zdaleka nejsou.


28.05.2017Diskuse (16)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Bluejamie65
31.05.2017 21:55

Stray to popsal přesně, taky mě žere, když po pár přečtených stránkách ucítím, že je to vlastně reklama... na druhou stranu ale kvituju, že pochopili, kdo si je kupuje a čte... tzn. i ten výběr kapel, co jsi uvedl je pořád lepší, než když bylo povinné psát, že Twisted Sister a Motley Crue jsou nechutný opruz...

 

Stray
31.05.2017 20:54

Imothep: ještě zareaguju na slovní spojeni - tady na tom zapadlém místě. Představ si, že jsem vlastně rad, že sem chodí jen zhruba 300 lidí denně. Sám bych to sotva utahl v nabytejsim programu, snad jedině ze bych zvýšil obrátky a veškeré aktivity po podání výpovědi v zaměstnání :-) obavám se však, ze by me tu finanční ztrátu web neukratil ani z 10%.

 

Stray
31.05.2017 20:27

Moje privreny oko směrem k S parku budiž fakt, ze si ho stále sedmkrát do roka koupim, i když mne kvůli věcem co jsem popsal vlastně sere.:-)

 

Imothep
31.05.2017 20:21

Stray: Chapu, ale musis to brat tak, ze polovina 90tek je davno fuc a zmenilo se mnohe, resp. prizpusobilo se mnohe. Spark neni vyjimkou. Dokazu si predstavit, pod jakym jsou tlakem od ruznych vydavatelstvi, sponzoru(reklamy), managementu, atd. Proste aby si v dnesni virtualni dobe na sebe vydelal tisteny casak, to se musi jo otacet a v podstate podbizet(to se bohuzel deje i v mnoha jinych odvetvich napric celou spolecnosti=dusledek presycenosti naprosto vsim). Takze ja jim v podstate rozumim, ze se snazi vyhovet a podridit svoji citatelske obci. Me osobne to muze byt jedno, Spark uz radu let nekupuju. Srdicko zbylo na Tebe a par poslednich mohykanu tady na tomto zatim jeste zapadlem miste(a kdovi, kam to i s inet ziny v budoucnu pujde), takze s chuti dal, i kdyz v (zatim)mensim dosahu / meritku! :o)

 

Stray
31.05.2017 17:23

Mě tam ale víc než jistá zkratkovitost vadí ta komerční sedlacka klika - tj.tlačenka Citron, Tarjy, Amon Amarth, Edguy, Hammerfall, Nightwish... kdykoliv se ty kapely upsouknou nebo tu hrajou. Tohle dřív nebylo. Dřív působili mnohem víc upřímně a fundovane. Viz. Rozhovor s bratry Hoffmany po prvním koncertě Deicide v ČR, kterak se rozcilovali nad ignoranty co v prvních řadách na koncertě kouří, ze prý oni pak nemohou na podiu dýchat.:-) Tohle mi tam chybí, protože tohle bylo to srdíčko.

 

Imothep
31.05.2017 15:55

Stray: Tak ono pokud uz tam nejaky serial vysel(a mnohdy ne spatny), tak Spark je urcite limitovan poctem stran, cili nema ani moc moznosti zabihat do detailu a lovit i nejake zapomenute history a perly. Cili se proste soustredi na to proflaknute "obecno". To same v rekapitulacich recenzi, vypichnou vetsinou jen zasadni alba a pokud vubec, tak je opatri minirecenzi. Ja je chapu, tezko si muzou dovolit venovat pul casaku jedine kapele(I kdyz by to byla parade treba s raritnima fotkama atd). Tady na webu je proste vic prostoru, clovek se u toho poslechu krasne zacte do recenze, tu a tam nekdo prispeje dolu do fora s nejakou me treba neznamou zajimavosti, ktera se ke kapele nebo albu vztahuje .... a nevim jestli to tak prijde jen me, ale ja ta alba najednou slysim trochu jinak nez kdysi, proste to ovlivneni (i)temi clanky tady tam je.

 

Stray
31.05.2017 13:46

Imothep: závěru tvého příspěvku si fakt považuji. Sotva kdo kdy totiž rekapituluje svou sbírku po přečtení Sparku, ze jo? Heh. A to patřím k jeho kupcům a pravidelným 25th.Anniversary odběratelům a už dávno se necitim být jeho zaměřením uspokojen. No je to takovej Gambrinus metalu - cukr, seno, smrad a omsela vseobecnost.

 

Imothep
31.05.2017 09:17

Dulezita deska s nesmazatelnym vlivem na celou scenu. Primo z toho dycha atmosfera te doby. Ty melodicke vyhravky jsou sice tu a tam ne uplne v nejvhodnejsi tonine,(obcas lehce, obcas vice) – brano vzhledem k podkladu, ktery hraje kapela. Ale nakonec i to z PL udelalo originalni teleso s nezamenitelnym zukem. No a v neposledni rade to byl opet dobry duvod vytahnout diskografii a zacit ji celou projizdet, neslysel jsem ta alba minimalne 5 let :o).

 

DarthArt
29.05.2017 21:27

Valič: No jasně, protože Křížek tehdy uměl zazpívat ženskou i chlapa :) V současnosti to prý s ním ale zpívá Tanja...

 

Valič
29.05.2017 20:15

DarthArt: O tom bubeníkovi byla řeč v nedávném rozhovoru ve Sparku a údajně o tom členové kapely nikdy dřív nemluvili (ale je taky možné, že to bylo celé myšleno jako vtip). Ještě mě napadlo, že ten model "kráska a zvíře" použila několik let před Paradise Lost v jedné skladbě jistá česká kapela (https://www.youtube.com/watch?v=DWR5reiwK8k) a dokonce se při tom obešla i bez zpěvačky. :-)