PÄNZER - Fatal Command

Málokdy se stane, zvlášť pak v posledních letech, že si boční projekt získá velkou oblibu a jeho fungování bude fanoušky vysloveně oslavováno. V případě německého projektu PÄNZER došlo už na debutové desce „Send Them All To Hell“ k něčemu podobnému. Tehdy ještě trojčlenný band sklidil příznivé ohlasy a zkušení harcovníci se vyloženě těšili z nemalého nadšení metalových hord, zvláště pak u našich západních sousedů, kde má podobná hudba silné zázemí. Od té doby sice došlo v řadách PÄNZER k personální změně, kdy odcházejícího kytaristu Hermanna Franka (rovněž ex-ACCEPT) nahradila hned dvojice zručných a zkušených sekyrníků, jmenovitě V.O.Pulver (ex-POLTERGEIST) a Pontus Norgren (HAMMERFALL), ale jinak je styl a projev kapely pevně daný. Na šťavnatosti nového materiálu se změna na postu kytaristy negativně nepodepsala, byť Schmier po Frankově odchodu dlouho přemítal nad tím, zda-li má cenu v projektu vůbec pokračovat. Někdejší kytarista ACCEPT a VICTORY byl totiž i velmi aktivním skladatelem a autorské kredity si dělil se Schmierem zhruba půl na půl. PÄNZER dnes, na svém druhém albu, působí ještě o kus vrstevnatěji, a tak jejich zápal pro reinkarnaci klasických heavymetalových látek německá scéna vítá s opravdovým nadšením.

Hlavní tahoun Schmier, jinak zpěvák a baskytarista od DESTRUCTION, spolu s bubenickou legendou Stefanem Schwarzmannem (působil v řadách ACCEPT, HELLOWEEN i RUNNING WILD), stojí opět za velmi výživnou porcí opravdové metalové hudby, přesně takové, jakou byli fanoušci zvyklí dostávat v průběhu nepřekonatelných osmdesátých let. Skladbám nechybí náboj, strhující metalové momenty, potřebná melodika, ale také instrumentální vyspělost, a tak jsou PÄNZER jakousi modernější a hutnější powermetalovou verzí hudby, se kterou kdysi dávno vešly ve známost takové mocné bandy jako JUDAS PRIEST, ACCEPT nebo SAXON, vždyť také deska končí bonusem v podobě předělávky skladby „Wheels Of Steel“.

Se Švýcarem V.O.Pulverem se Schmier zná už z dob adolescence, kdy oba rozjížděli své původní thrashmetalové spolky, v případě první desky projektu byl ostatně kytarista ve studiu přítomen v roli producenta. Dnes už je na stálo členem PÄNZER a jeho riffový styl je kapele ku prospěchu. Pontus Norgren se o své místo sólového kytaristy přihlásil, což zpočátku Schmiera překvapilo, ale nakonec se ona verze se švédským ďáblem u kvílející kytary ukázala jako dobré řešení. „Fatal Command“ působí v mnohém hravěji a propracovaněji než debutová deska, i když ta byla o něco více přímočará, dravá a působila celkově nespoutanějším a zlejším dojmem, nicméně pořád se nejedná o žádný polovičatý materiál, právě naopak. Projekt vlastně navazuje i na další Schmierovu kapelu HEADHUNTER, která vešla ve známost zejména v devadesátých letech, díky o dost melodičtějšímu a lehčejšímu pojetí metalu než tomu bylo v případě thrashových DESTRUCTION. Schmierův nakřáplý ječák je i zde snadno rozpoznatelný a pokud mají skladby dobré nápady a jsou schopné gradovat do chytlavých refrénů, což jsou, pak není možné celé to pozdvižení hodnotit záporně. Deska opatřená skvělým animovaným coverem s vyobrazením několika šílených státníků současnosti, kterak dovádějí v útrobách tanku, nemůže minout svůj cíl a působí velmi přesvědčivě, nápaditě a pro všechny metalové fans zkrátka osvěžujícím dojmem. Navíc je od začátku do konce velmi vyrovnaná a proto zde nejsem schopen vypíchnout nějaké to želízko v ohni, je jich zde prostě dost pro všechny. Takhle se dělá skutečný METAL!