Boomer Space

PAČESS, HEIDEN, SLAVES OF PASSION - Brno, Kabinet múz, 22.září 2023

Kdo alespoň zběžně sleduje hudební servery či čte Spark, nemohl uniknout zprávě, že tuzemská metalová skupina PAČESS nahrála na svoje nové album píseň s Bárou Basikovou a že jmenovaná (nejen) tuto píseň odprezentuje spolu se zmíněnou kapelou na dvou exkluzivních koncertech, nejdříve v Praze a následně v Brně. Nehodlám spekulovat, zda v angažování pěnice hrál větší roli umělecký nebo marketingový záměr, každopádně na mě reklama zaúčinkovala dokonale, lístky na brněnský koncert v Kabinetu múz jsem zakoupil ihned po jejich uvolnění do prodeje, a to aniž bych od PAČESSů kdy slyšel jediný tón.:-) O to víc jsem byl zvědav, jak na mě tvorba bandu z moravské Lulče zapůsobí naživo. Recenze na aktuální album „Absolutno“ publikovaná na tomto webu nicméně dala tušit, že by se mně koncert mohl líbit. A jak to dopadlo? Dozvíte se níže. Ale nejdříve považuji za povinnost poreferovat o obou předskokanech, a to vyškovských SLAVES OF PASSION a brněnských HEIDEN, jejichž prezentace byly více než zajímavé!


O SLAVES OF PASSION jsem až do onoho večera neslyšel a ani v jejich případě jsem vůbec netušil, jak budou znít a co budou hrát. Mladá, pětičlenná parta mající ve svých řadách baskytaristku a zpěvačku naznačovala mnohé, obával jsem se ema či gotiky. Tričko ARCH ENEMY jednoho z kytaristů nicméně dávalo naději, že by přece jen mohlo být tvrději. A naštěstí bylo!:-) Jak se následně ukázalo, více než slušně zaplněný sál čítající plus mínus 80 jedinců byl svědkem vystoupení české firemní pobočky ARCH ENEMY. Nechyběla osvědčená struktura písní s typickými mezihrami a oběma sólujícími kytaristy, řvaný i zpívaný ženský vokál a pestré, zároveň milimetrově přesné bicí (bubeník si opravdu zaslouží zvláštní pochvalu). Pokud jsem správně slyšel, vše vlastní tvorba. A víte co? Vůbec to nebylo špatné, právě naopak, po celou dobu jsem se bavil. Škoda jen, že se zvukař, zvláště na začátku, docela hledal. Zpětně viděno jsem vlastně nadšen, protože všichni členové kapely se zdají být poměrně mladí (něco mezi 18 – 25 lety?), a kdo dnes v jejich věku metal nejen poslouchá, ale dokonce hraje? Díky SLAVES OF PASSION a jejich přátelům a známým se v sále navíc omladilo čím dál tím více stárnoucí metalové publikum. Takže, jen vydržet!



Následující HEIDEN jsou již zavedenou značkou, byť ani od nich jsem až do jejich vystoupení nic neznal. Každopádně mně bylo známo, že se jedná o post-blackmetalové náladotvůrce a že primární důraz nebude kladen na tvrdost, ale na atmosféru. Vše se do puntíku splnilo! Aniž by kapela nějak zdlouhavě zvučila, zněla od samého začátku dostatečně vyladěně, všechny nástroje i zpěv dostaly svůj prostor. Jediným zádrhelem jejich koncertu byla krátká nucená pauza na počátku kvůli technickým problémům bubeníka. Ale od jejich vyřešení šlo vše jak na drátkách. Na muzikantech bylo vidět, že už mají něco odehráno, byli dokonale sehraní a vše korunoval suverénní, nenucený vokální projev. Jádrem zhruba 35 minutového vystoupení byly písně ze zatím poslední desky „Andzjel“ (2022), které mému uchu více než lahodily! Poklidnou náladu posazenou někde mezi PRIESSNITZ a pozdní THE GATHERING pravidelně narušovaly nečekané breaky, i na náznaky staré dobré blackové sypačky došlo.:-) Ani na chvíli tak nebyl prostor na nudu! Zároveň mě u HEIDEN po celou dobu fascinovala absence jakýchkoliv (nejen metalových) póz – žádná rozmáchlá gesta, minimum pohybu po pódiu, žádné rozjuchané povídání mezi písněmi – prostě parta dokonalých introvertů! A přesto vše dokonale fungovalo, muzika vše zvládla sama za sebe.(Bohužel) krátký koncert příjemně gradoval a já si do deníčku zapsal, že si na HEIDEN v budoucnu určitě ještě musím zajít.


PAČESS měli tedy večer více než důstojně předpřipraven, sál se zaplnil (odhadem 120-140 jedinci) a já byl zvědav, zda vysoko nasazenou laťku alespoň udrží. První, co na kapele musí zaujmout, je žánrově netradiční zjev pěvce Chymuse – krátký uhlazený vlas, kozí bradka, na nose lenonky, bílá košile, vestička – jak pan učitel ze zapadlé vesničky kdesi v pohraničí na prahu 19. století. Naštěstí nezůstalo jen u výzoru, který, jak se později ukázalo, vlastně dokonale ladil k „historickým“ textům skladeb. Bard předvedl i suverénní pěvecký výkon, s nadhledem zvládl všechny vokální polohy od blackového skřehotání přes občasné melodie až po recitaci. Minimum pohybu, stojan s texty a za ním kazatel či propagandista šířící učení o dějinách piva.:-)



A co výkon instrumentální složky? Možná by stačilo vyjmenovat současná či minulá působiště jednotlivých členů (FORGOTTEN SILENCE, SOLFERNUS, ASGARD…) a vlastně muselo být všem předem jasné, že průšvihem to skončit ani nemohlo. Zkušenost a vyhranost se na pódiu beze zbytku projevila. Stačilo ke všemu ještě přisypat vynikající hudební materiál s fantastickým zvukem (tedy alespoň u mixpultu, u nějž jsem jako obvykle zaujal pozici) a publikum nemohlo být nespokojeno, došlo na jednoznačný vrchol večera! Představte si, po celou dobu byly dokonce slyšet i kytary(!), které v podstatě neustále vyšívaly jednu melodii za druhou, jak AMORPHIS v nejlepší formě. Tvorba kapely mě bezezbytku zaujala, písně byly dostatečně pestré a od sebe rozlišitelné a vůbec nevadilo, že jsem od ní do té doby ještě nikdy nic neslyšel. PAČESS v dobrém smyslu slova tvoří muziku pro širší publikum, z jejíhož poslechu nemusí mít obavy ani osoby nemužského pohlaví.:-) A jakými skladbami se PAČESS prezentovali? Logicky zejména těmi z posledních dvou počinů „Absolutno“ a „Poupě“. Došlo ale i na dva tři starší kousky. Takže, abych to shrnul, byl to více než vydařený večer.


Jo, co jsem to ještě….aha…Bára! I ta ke konci dorazila, bez větších potíží odezpívala tři skladby včetně pačessovské novinky „Továrny na absolutno“ a goťákovské předělávky „Eloise“, sklidila největší aplaus večera, a jak skromně přišla, tak skromně odešla. Respekt.


29.09.2023Diskuse (2)Honza H.

 

Pekárek
04.10.2023 19:07

Ano, závidím:-), díky za zprostředkování.

 

Majk
29.09.2023 19:13

Díky Honzo. Muselo to být skvělé.