PAČESS - Absolutno

Z novinky jihomoravských PAČESS je poznat, že se kapela snažila otevřít širší posluchačské obci a vytvořila skladby, které jsou schopné dosáhnout onoho vábivějšího nastavení. Bez ohledu na to, aby u nich byly popřeny temně metalové kořeny souboru. I když temně metalové? Jak se to vezme, u black metalu zabývajícího se vším okolo piva a vyznívajícího takto životamilovně, který září jako zlaté klasy obilí pokrývajícího zvlněnou krajinu moravského toskánska, prostě musím brát černotu s rezervou. Vzhledem k tomu, že album obsahuje pouze šest skladeb, z toho jedna je akustickou kytarovou instrumentálkou umístěnou na závěr nosiče, druhá zdařilou coverzí od francouzské zpěvačky ZAZ a jen čtyři chápu za autorské písně kapely v pravém slova smyslu, nemám jasno, zdali „Absolutno“ můžeme počítat za regulérní album, nebo jej spíše chápat jako ambiciózní EP bez hluchých míst.

Deska do světa vysílá, že se kapela nadechuje k tomu, působit o trochu víc otevřeně, chytlavě a singlově než doposud, neb nadpoloviční většinu songů slyším jako písně s hitovou ambicí a to, aniž by kapela vlastně slevila z propracovanosti své hudby. Každá věc zde vzdáleně či blízce souvisí s pivní kulturou, její aktuálností i letmo přiblíženou mytologií, ale funguje i sama za sebe mimo celek. Z tohoto důvodu „Absolutno“ přes jednotící téma moc nevnímám jako počin semknutý, naopak, jeho otevřenost do všech směrů se jeví jednou z jeho nejvýraznějších charakteristik.

Je zde drásavá dark-metalová hymna „33“, což je skvěle šlapající song na úvod, opěvující produkt budějovického pivovaru, a byť v jeho textové složce dojde i na rýpanec do plzeňského právoplatného obra, pořád jako Plzeňák uznávám, že na té skladbě je z hudebního hlediska v rámci metalu všechno správně. Baví mne aranže, skvělý spád, chytlavost a krapet té potřebné temnoty, jakou „33“ nabízí poté co se z pomalého rozjezdu vyhecuje do kvapíkového tempa. Dokonce jsem si po poslechu alba dvě plechovky tohoto Budvaru koupil a zhodnotil po svém: „Není to špatné, ALE...!“

Oslavný charakter má i druhá, pro mne vrcholná skladba nosiče „Borowiec“. Díky ní jsem se dozvěděl, že člověk tohoto příjmení není žádným středověkým hostinským, ale současným uznávaným odborníkem přes všechno týkající se piva. Zde kapela působí v pravém slova smyslu nejepičtěji, song nic neztrácí z chytlavosti úvodního kusu, ale ještě nabídne patřičnou dávku nadýchanosti a rozmáchlého nastavení. Tím pádem mě evokuje nejen hudební jazyk třeba finských AMORPHIS, ale ve své závěrečné třetině dokonce nalézám spojitost s bujarým kytarovým slavením po vzoru IRON MAIDEN, kdy song graduje pod pentlemi košatých vyhrávek. Jestliže legendární Britové měli kupříkladu potřebu stavět pomníky historickým postavám typu Alexandra Velikého, pro PAČESS je zásadní figurkou třeba zrovna Pavel Borowiec. Líbí se mi zde práce s harmoniemi, celková rozmáchlost, vokály zdobící bridže i samotný refrén. Prostě krása. Pivo jako zážitek!

V písni „Továrny na absolutno“ slyšíme jednoznačně nejvýraznějšího hosta celé desky a je jím jedna z nejuznávanějších zpěvaček na české hudební scéně Bára Basiková, která tuhle uhrančivou, v pomalejším tónu plynoucí skladbu nazpívala. Skladba je sama o sobě zdařilá, byť svým vyzněním do koncepce celku ne úplně zapadá a podporuje tudíž tezi o nahrávce slepené z různých typů písní. Pokud pominete nepříliš povedený klip umístěný na youtube (působící svými exteriéry, inscenačním rázem a pozvolna odhalovaným moudrem toporně a lacině, tudíž se jeho efekt dokonale minul účinkem) a song si vychutnáte bez obrázků, zjistíte, že jde o silnou záležitost a to i bez mantrického opakování pravdy, že nadbytek v sobě skrývá mnoho klamu a ve výsledku nikomu neprospěje.

Další zdařilou dark-metalovou vypalovačkou s typicky nápadnou kytarovou výzdobou a k ní přislušnou melodikou je „Vavřín“, která je věnovaná sedláku z oblasti Lulče poblíž Vyškova, jednomu z bratrů Travěnců žijících na přelomu 19. a 20.století. Následuje zmíněný cover „Déterre“ od ZAZ, kde se podařilo songu vtisknout chytlavou stopu a velmi naléhavou atmosféru, takže se i v metalových aranžmá má šanci ujmout. Vážně povedená záležitost. Na cd následuje ještě dosud nevydaná demo skladba z roku 2011 „Travěncové“, což je starší verze onoho songu „Vavřín“, která ctí stylové a tématické narativy kapely PAČESS, byť je z textu poznat menší vyzrálost autorů a více blackový textový základ, nápadně inspirovaný poetikou MASTER´S HAMMER. Vše zakončuje instrumentální akustická píseň „Smutná láska rytíře Licka z Lilče“ v kytarových aranžmá Vojtěcha Micky.

Z desky „Absolutno“ je znát, jak moc se o každé jednotlivé položce přemýšlelo. Písně působí silně i sami o sobě, jako celek jsou spíš poměrně nesourodou skládankou, kdy každá hraje na vlastní krásu. Nechci přímo „Absolutno“ nazvat deskou producentskou, neboť si myslím, že nad kapelníkem a jeho kompanií nikdo ve studiu nedlel, nenabídl pohled z jiného úhlu (možná by přítomnost podobného supervisora dokázala do skladeb dostat i to, co celku chybí, a sice jeho vyhlazení do souvislého konceptu), ale je poznat, že výsledek cílí na efektní poutání pozornosti, což je u nás v rámci metalu čím dál odvážnější a čím dál méně typické gesto. PAČESS se podařilo nahrávku obstojně vybalancovat, tak aby nespadla do ranku laciného kýče. Za mne zdařilá věc.