OVERKILL - Feel The Fire

Dokud jsem při chuti, bylo nutné podchytit proud myšlenek nalazených na rannou tvorbu této stále mimořádné kapely. Zde je tedy popis skutečností, jenž vedly před dávnými roky k debutové desce metalové kapely, která se zapsala do historie neotřelým pojetím thrashe, skvělými koncerty a alby, ale také nápadným zeleným logem a maskotem - lebkou s netopýřími křídly. Zde je tedy můj první pozdrav ze stoky. Kapela svým pravým původem z New Jersey vždy patřila k nejstarším na scéně východního pobřeží, byť jejich pouť k první desce nebyla rozhodně snadná. Úplné počátky této party se totiž datují do roku 1980, kdy se nejprve jakési punkově laděné těleso THE LUBRICUNTS postupem první sezóny začalo pod vlivem britské NWOBHM přetransformovávat v metalový band a několikrát změnilo svůj název (dalším z nich byl např. VIRGIN KILLER). Jak šly další roky, hudba této velmi nadějné a energické čtyřčlenné kapely (kterou na samotném začátku tvořili tito členové – baskytarista D.D.Verni, zpěvák Bobby Ellsworth, kytarista Rob Pisarek a bubeník Rat Skates) stále přitvrzovala a jejich heavy metal získával potřebně ostré hrany, tou dobou často docházelo i k personálním změnám na problematickém postu kytaristy. V roce 1981 byl krátkou dobu součástí této nové metalové jednotky, která konečně pod vlivem velkých vzorů MOTÖRHEAD přijala definitivní název OVERKILL, rovněž jakýsi Dan Spitz, pozdější dlouholetý sólový kytarista ANTHRAX.

Koncem roku 1982 je na postě kytaristy konečně přijat stabilní muzikant a sice Bobby Gustafson, brousek se zálibou v pitkách a nesporně skvělý hudebník a skladatelský talent. S ním poté vzniká v roce 1983 první demo nahrávka „Power In Black“, na základě které je kapela kontaktována vydavatelstvím Metal Blade Records a později v roce 1984 získává skladbové zastoupení na metalové kompilaci Metal Massacre V, následkem čehož o tuhle v teritoriu New Yorku často koncertující sebranku/ hrající navíc neuvěřitelně „cool“ rychlou a tvrdou metalovou muziku, projevuje zájem stáj Megaforce Records manželů Jona a Marshy Zazulových. Začíná se tak velká pouť kapely se zeleným logem, jenž na dalších třicet let opanovala teritorium thrashmetalových riffů a vždy o ní šla pověst neuvěřitelně zdatné a osobité koncertní atrakce.

Debutová deska „Feel The Fire“ vychází v roce 1985 a nakonec v sobě koncentruje veškerou nahněvanost a energii, protože se práce ve studiu několikrát praly s problémy a původní termín, konec roku 1984, byl několikrát přesunut. Nicméně zdravě nadržený band to neodradilo, semkl se a pokračoval neochvějně za svým cílem, uvědomujíc si svou sílu a zdatnou koncertní formu, což byla vlastnost dobře známá už tehdejším fanouškům OVERKILL. V polovině osmdesátých let se do popředí zájmu začaly dostávat americké kapely, které hrály podstatně rychleji a tvrději než jejich britské vzory, takže i OVERKILL vydatně sešlápli pedál. Neuvěřitelný boom zájmu o nový styl tvrdé a rychlé hudby zažehly zejména spolky ze západu USA - METALLICA, EXODUSSLAYER DARK ANGEL, dále pak kanadští EXCITER a Newyorčané ANTHRAX.

Díky výše položenému ječáku právě Bobbyho Ellswortha, který tou dobou získal rovněž přízvisko „Blitz“, se o kapele na začátku hovořilo jako o speedmetalové bandě, brzy se díky navýšené tvrdosti a rychlosti a stále se zostřujícím riffovitém soundu, případně i díky techničtějším albům pozdějšího data, většina kritiků shodla, že OVERKILL náleží mezi absolutní thrashmetalovou špičku. Na debutové desce je ještě patrná aranžérská nevyzrálost a hlavně skutečnost, od jakých vzorů kapela čerpá a na čem staví. Ovlivnění NWOBHM a slavnými alby JUDAS PRIEST je nepopiratelné, dost velkou roli ve vývoji sehrála i newyorská punková scéna z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, jenže OVERKILL skladbám dávali intenzivnější náboj a posunují hudbu svých vzorů na dynamičtější level. Z dnešního pohledu je „Feel The Fire“ už dávno absolutní klasikou a pomníkem své doby, který znamenitě tuhle pozoruhodnou kapelu nakopl do dalších úspěšných let. Celá řada skladeb se hraje na koncertech dodnes („Rotten To The Core“ a „Hammerhead“).

Nejsilnější momenty alba však vidím v rozsáhlejších dramatických skladbách jako jsou titulní „Feel The Fire“, dále pak „There´s No Tomorrow“, „Kill At Command“ nebo v závěrečná „Overkill“, která se na pozdějších albech dočká několika pokračování a bude spojovat intenzivní riffovité konstrukce a ponuré vybrnkávačky, jenž se v každém dalším dílu v pozměněných podobách vynořují a na konci do ztracena utichají. Debutová deska OVERKILL rovněž obsahuje předělávku punkové klasiky „Sonic Reducer“ od newyorských DEAD BOYS, kapely spjaté s klubem CBGB na Manhattanu. Celkově vzato, debutová deska ve své době u metalheads hodně zabodovala a zájem o kapelu byl hned od začátku značný, zejména u fanoušků ujíždějících na tom novém, tvrdém a rychlém metalu, který se rázem začal všude klubat.