ORIGIN OF INFINITY - Ocvltism

Ponurou jednohubku si pro nás zkraje roku připravili ORIGIN OF INFINITY. Jakže to řekla hlavní hygienička? Když nestíhají krematoria, můžeme pohřbívat do země.(?) Jeden progresivní soundtrack by byl k dispozici, dodávám. Nové EP děčínských sofistikovaných tvrďáků, nazvané „Ocvltism“, totiž pojednává o smrti atd. Působí ponuře, ale zároveň jakoby plně respektovalo touhu truchlících vyřvat se z bolesti a frustrace, zkrátka nakopat drtivý žal do prdele.

Když se to tak vezme, kovová verze rytmických hrátek zařazovaná do škatulky djent představuje pro podobné upuštění páry ideální prostředek. Ve srovnání s nekytarovým, o to více však ukecaným nevlastním bráškou hip hopem se ovšem jedná o žánr naprosto okrajový, fakticky situovaný až někam na periferii zájmu hudebních konzumentů, zvláště pak v domácích poměrech. Pomohu si jedním výmluvným příměrem ze South Parku: „Lovit střízlivej je jako rybařit střízlivej.“ Takže hrát v Česku CYNIC je zhruba stejné jako hrát v Česku djent. Přátelé vám poklepou na rameno s tím, jak jste dobří, dostanete relativně dost lajků, ale nakonec máte problém prodat pár stovek cd a z pódia často koukáte jen na skupinku, v lepším případě skupinky nejvěrnějších. Věřte mi, že bych se milerád pletl.

Novinka „Ocvltism“, ač počtem regulérních skladeb a hrací dobou spíše single, nabyla formy vinylového dvanáctipalce s pěkným potiskem na „béčku“. Důvod bije do uší. Kapela do detailu naplnila koncept, který si vyžádal do jisté míry odlišný charakter nového materiálu. Kapelou mám na mysli především kytaristu Vládina a bubeníka Leviho, zpěvák Hospi spíše hostuje. Tedy ne že by na debutu The Last Day On Earth nebyly drsné položky – název a vyznění kupř. skladby „City Haunted By Violence“ hovoří ostatně za vše – nicméně na novince se přitlačilo na pilu ještě víc. Tento pocit umocňuje i zvuk, který v hamburském studiu Bouda výživně nakynul a citelně zmohutněl. Barvy se úplně nevytratily, nabyly jen tmavších odstínů a ustoupily do pozadí. Nikam se nespěchá, vše sedí ukázkově na zadku. Valivého rytmu se lze v základu dopočítat a pak kochat jeho decentními proměnami. Zvuková monolitičnost a čistota naštěstí nevede k pocitové sterilitě, na čemž má lví podíl jednak „podladěný Anselmo“ – Hospi se svými vícehlasy, jednak přístup, který bych se nebál nazvat metalovějším. Právě v tom podle mého názoru tkví cena podobné hudby; metal (ano, i groove metal), nikoli gymnasticko-atleticky naposilované a uniformní fusion.

Na pohřební intro bezprostředně navazuje drsná věcička „Bonewood“. Do pomalého, ale variabilního rytmu vpadá vyhrávka evokující CANNIBAL CORPSE, kormidlo se však od djentu neodvrací. Kytarová práce Vládina definuje hudbu jednoznačně. Nejde přitom o exhibici, převládá uměřenost a zdánlivá civilnost. Uvedený dojem mizí teprve při skutečně detailním poslechu. Bicí mají krásný zvuk, a to nejen kolem druhé, resp. třetí minuty, kdy začíná „Bonewood“ nenápadně gradovat. Vokál si usurpoval velký prostor, odevzdal však maximální výkon a stoprocentně ho využil. Výsledný pocitový odlitek není fádní, jen adekvátně zatěžkaný a uvěřitelný. Zvukově nekompromisní baskytara ho zakaluje o další stupeň. Druhá skladba „Cadmium Blood“ nastupuje zostra, po chvíli se rozlévá do houpavého rytmu plného variabilních kytar a kopáků. Zajímavá střední pasáž příliš nerespektuje djentové pojetí a s pomocí baskytarového slappingu odklání produkci spíše ke groovy písni, která navíc přechází v katarzní lyrickou linku a až harmonický metalcore, fúzující v závěru s „mateřským“ djentem. Efektní a pěkné, zvlášť když vás na samotném konci nekompromisně rozdrtí rytmické unisono, zahrané tentokrát již ve stylově čistém outru „Morbid Silence“.

Osvěžující výhybka na slepou kolej, nebo úvodní výkop v nově pojatém zápasu o djent, který se odehrává v příjemně provinciálních (neglobalizovaných) poměrech české rockové scény? Nastolenou otázku spolehlivě rozštípne další řadové album. Jsem docela zvědavý, co pánové předvedou. „Ocvltism“ lze totiž vnímat i jako příslib věcí příštích, potenciál by tu byl. Dobře, přidám tedy procenta i za ten pěkný vinyl a budu motivovat k růstu.:-)