Boomer Space

OBITUARY - Dying Of Everything

Floridským veteránům OBITUARY se s jejich novinkou „Dying Of Everything“ konečně podařilo trefit do momentálních požadavků metalového trhu. Pokud tedy za ten metalový trh budeme považovat především velký počet po old-schoolové metalové muzice hladových pamětníků. Vůbec se nedivím Relapse Records, že se této kapele věnují, neboť OBITUARY vždy patřili k tělesům s velmi oddanými fanoušky, navíc zkušená deathmetalová stálice rozhodně v posledních letech nehýřila studiovými aktivitami. Všichni dobře ví, co od OBITUARY mohou dostat, což je nesporně další výhodou jejich fungování. Asi se nečekala možnost, že by hydra z Tampy přišla s materiálem natolik zhoubným, jakým ve své době bývaly jejich první řadovky „Slowly We Rot“ či „Cause Of Death“, nedošlo k tomu ani letos, neboť od této doby dělí současnost více než tři dekády fungování a i Tardyové se v rámci pojetí svého death metalu zkrátka vyvíjejí.


Novinka je svým způsobem křížencem produkčně nejvysekanějšího a nejriffovějšího alba jejich historie „The End Complete“ z roku 1992, s přímočařejším a jednodušším výrazem z posledních řadovek. Zvuk těchto smrťáků je od prvních chvil nezaměnitelný a posluchači zjevně ocení, že se kapela nevydala dobývat nějaká nová území, ale zaměřila se zejména na to, s čím si je kdysi získala. Podladěný zvuk kytar, valivé hutné riffy oslavující odkaz praotců CELTIC FROST a spíše střední tempa, tohle všechno vždy patřilo ke jménu OBITUARY, stejně jako drásavý hrdelní řev Johna Tardyho, či prostorově vyznívající bubenická hra jeho bratra Donalda. Album „Dying Of Everything“ je zcela typickou a pečlivě zpracovanou sadou, jaká veteránům deathmetalového old-schoolu určitě neudělá ostudu.



Trevor Peres, autor většiny oněch památných houpavých riffů, našel již před časem skvělého kytarového parťáka v Kennym Andrewsovi, který pro změnu opatřil nové skladby rovněž pozoruhodně kakofonickými sóly. Ostatně celá souhra kvintetu je zde velice přirozená a konzistentní. Člověku se díky té vitalitě vůbec nechce věřit, že od první poloviny devadesátých let uběhlo třicet let. Album totiž šlape od začátku do konce, umocněno i nějakým tím přímočarým singlem typu „The Wrong Time“, který zde odhaluje to rockenrolovější, co se kapela, donedávna spíše stále více tak nějak zjednodušující svůj projev, stačila naučit.


Hned v úvodu umístěná svižná „Barely Alive“ má tu sílu strhnout a svým hromovým vyzněním navozuje tu správnou atmosféru zlatých časů deathu. Jde o jeden z těch rychlejších songů, který se ve své prostřední části zaskvěje i znamenitými riffovými party, za které by se nemuseli stydět ani SLAYER v nějaké ze svých pozoruhodných půlhodinek. Posléze i titulní song má onen parádní drive a přibližuje letitou kapelu k ideálu, jaký ve své době představovalo album „The End Complete“. John Tardy dokazuje v každém songu, jak neopakovatelnou značkou jeho záhrobní hrdelní vokál zůstal. Snad nejlepšího výsledku dosahuje celá kapela v hymnách jako „My Will To Live“ či „Without a Conscience“, které dokonale navozují feeling starých dobrých časů a nabídnou několik skutečně parádních instrumentálních chvilek made from OBITUARY. Zkrátka a dobře, kdo od této kapely očekával prověřeným způsobem uchopené deathmetalové album, kvalitní zvuk, autenticitu prýštící z každé minuty a v neposlední řadě pozoruhodný cover-art celého díla, pak nebude rozhodně zklamán. Za mne je tohle asi jejich nejlepší řadovka od „The End Complete“.


18.01.2023Diskuse (28)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Stray
26.01.2023 20:45

Potvrzuji, že sóla Alana Westa na The End Complete jsou naprosto skvělá, asi mám taky slabost pro podobná chaotičtější preludia.

Je radost sledovat, když se diskuse pod některým článkem utěšeně rozrůstá a plyne podnětným směrem. Nikdy nejde dopředu odhadnout, u kterého článku tomu tak bude. U OBITUARY se to možná čekalo víc než u nějakých progovějších nahrávek.

 

Michal
26.01.2023 20:15

Užívám si to. Novinka se mi krásně poslouchá, nic mě neruší. Vrchol měli jindy a jinde, ale to vůbec nevadí. V neděli jsem je zkusil naživo a byl jsem spokojený. Veteráni v hodně dobrý formě.
Díky za článek.

 

Rockazz
26.01.2023 19:51

Nejlepší sóla předvedl A.West na The End Complete.Příznivec sól jsem nikdy extra nebyl ale na the end jsou jeho sóla vrcholem každého songu.Škoda že Allen dopadl tak jak dopadl

 

Pekárek
25.01.2023 23:02

orre: Zato novinka je naproti tomu komplexní záležitost.:-) Hele, nic ve zlým. Užijte si to. Za nejlepší Obituary považuju Cause of Death, kde ta melodická(!) Murphyho sóla hrají významnou roli, jo a také tam zní parádní death metal. Novinka je, ehm, jinde. Pro zajímavost jsem si teď poslechl první tři věci Xecutioner s Return - nic zázračného, všechno ale sedí, sóla nezní mimo, některá jsou skutečně výborná, a hlavně, skvělé bicí znějí jako bicí.

 

orre
25.01.2023 21:44

Tak desky se Santolou se moc nepovedly. Ty sóla jsou bez hlavy a paty. Takové onanování naprosto nesedící do celku. A ty nápady strašně jednoduché až primitivní. Nevím, tak to na mě působí. Santolla u Deicide, to bylo jiné kafe!

 

The End Complete :-)
23.01.2023 12:03

Takovy God Hates Us All pro odrostlé death metalisty a milovníky retra v neinspirativní podobě.
Obaly typu velký kvádr, malinkatý človíček nebo zástup človíčků atd. Proti gustu...

 

Rockazz
21.01.2023 20:05

Parádní album,jak už tu bylo několikrát řečeno, nejlepší od World Demise.Album kope,je nakažlivy a je z něj slyšet že to kluky zase baví.Za mne 9/10,možná víc. Btw.alba se Santollou jsou strašný, horší už je jenom frozen in time. Btw2.obal je fantastický, bohužel jeden z posledních od Mistra

 

afro
21.01.2023 18:25

Ale jo, je to dobrá nahrávka (7/10), i když určitý repetitivnosti, hlavně v takovejch těch houpavejch skladbách, se asi nelze ubránit. Mně se líbí o dost víc než minulá, ale Inked in Blood hodnotím výš. Tam je to ale asi dost daný dvěma vypalovačkama (Centuries of Lies a Minds of the World), který jsou prostě top. Jinak jsem si po delší době poslech živák Dead z 98, a to je skvělej počin, i když tam je asi pět věcí z Back from the Dead, což by mohlo někoho popuzovat (mě ne) a je tam teda brutálně zkrácená Chopped in Half.

 

Pekárek
21.01.2023 17:03

Souhlas, zvuk bicích je příšerný. Včera jsem si to poprvé pustil a zklamání. České produkce z poslední doby znějí výrazně lépe. Materiál standard, desky se Santollou jsou lepší. Upřímně, ten hype nechápu. 60-70.

 

Mbody
21.01.2023 15:25

No ja pridam kritiku, album je fakt podareny,avsak bubenik a obzvlast zvuk bicich je poriadne odflaknuty, skoda, v takomto sounde to ja osobne fakticky nadavam...pritom na Inked in blood to hucalo presne tak, ako malo👍