NORTHLANE - Alien

Nadějná australská kapela NORTHLANE, která vešla do povědomí zejména pro snahu posunout hutné djent riffy progresivně metalovým směrem, o sobě dává aktuálně znovu vědět. Novinka „Alien“ je dle očekávání opět energická a na nápady bohatá kolekce, která je navíc i sympaticky přitvrzená a stylově bohatší. Kapela zřejmě usoudila, že řízná rocková živelnost je lepší cestou než chladný prog, ke kterému inklinovala na posledních studiovkách, a u nového materiálu vsadila nejen na tvrdé kytary a neotřelé postupy, ale i na chytlavost, melodie, groove a nasála do své hudby i více stylů.

Nenechte se však vystrašit hned první peckou „Details Matter“, která je docela masakr. Brutální riff, agresivní řev a úderná rytmika zde odkazují skoro až na deathcore, celé album ovšem takový extrém není. Na desce se střídají ostřejší kusy s melodickými (třeba hned druhá „Bloodline“ má krásně čitelnou, skoro až nu-metalovou vokální linku), přičemž některé momenty jsou rockově přímočaré, jiné komplikovanější a nálada i intenzita se mění kolikrát i v rámci jedné skladby. Jednotlivé kusy se od sebe liší a zdaleka ne všechny jsou postaveny jen no tvrdém djent riffování. Kolekce je tak různorodá, jako celek ovšem nepůsobí nijak rozháraně.

Kapela přiostřila výraz, na své progresivní ambice však nerezignovala. Není to v jejich podání přímo prog v tom klasickém (profesorském) smyslu, ale snaha nejít po vyšlapaných cestách je na albu stále přítomna. Prim hrají v tomto ohledu samozřejmě kytary, nejde ale jen o ně. Často jsou i bicí tím nástrojem, který se snaží hrát „jinak“ a dodávat hudbě originální ráz. Plus je tentokrát i hodně vytažený elektronický podkres, takže hudba dostává moderní, místy až skoro industriální kabát i skrze elektro-efekty.

Jako na minulých albech se střídají vokály agresivní / melodický a jako lepší se kupodivu jeví ten melodický, který je, i třeba díky absenci výšek, na poslech příjemnější. Třeba ve v „Jinn“ anebo „Freefall“, které považuji za nejlepší pecky z kolekce, je opravdu parádní. Druhý, ostřejší zpěv je zde možná místy zbytečně moc vyhrocený, tak že působí někde trochu rušivě, na druhou stranu ale v rámci daného žánru a cílové skupiny je ho určitě třeba.

Žánrově se kapela nachází někde mezi prog metalem á la PERIPHERY, melodikou KORN a úderností EMMURE s tím, že NORTHLANE do toho aktuálně mastí mnohem více elektroniky. Některé skladby jsou docela chytlavé, určitě se však nejedná o mainstreamové album. Na druhou stranu to ale není složitost náročná na poslech. Kapela stojí rozkročena docela ze široka a může tak padnout do noty jak fanouškům deathcoru a djentu, tak nu-metalu a možná vlastně i industrialu.

NORTHLANE tentokrát zapracovali i na zvuku, který je na novince docela „nafouknutý“, což ovšem nepovažuji za úplnou výhru. Mám za to, že posluchače takto přepálený zvuk podprahově vysiluje a kvalitní songwriting ve finále spíše ničí. Navíc ne každý poslouchá muziku soustředěný a na kvalitní aparatuře, kde dokonale vyzní všechny basové frekvence a doplňující parádičky, takže genialita počítačově vypiplaného zvuku může leckomu zůstat skryta. Pokud jej ale akceptujete, tak v kvalitních sluchátkách je album „Alien“ opravdu zážitek. Když třeba pod těmi buldozer riffy v „Details Matter“ registrujete i ty doplňující vyšší tóny nebo basu ve „4D“, tak to je opravdu pochoutka.

Novinka NORTHLANE je tedy zvukově plná a na nápady bohatá placka, kde nejsou skladby na jedno brdo a je na ní stále co poslouchat. Při faktu, že jde o páté studiové album, lze tedy už napsat, že Australané nejsou pouze nadějí, ale etablovaná záležitost, která jde od alba k albu stále nahoru a pomalu se zapisuje mezi respektované a zavedené značky současnosti. Pokud tedy někdo hledá současnou moderní kapelu, která je jiná než klasické metalové subžánry a zároveň není vůbec marná, doporučil bych mu „Alien“ určitě vyzkoušet.