NORMA JEAN - All Hail

NORMA JEAN jsou jistota. Už dvacet let pravidelně přinášejí, navzdory častým rotacím v sestavě, energická alba, která jsou v rámci metalcore scény originální a sympaticky vyhraněná. Globální popularita kapely možná není taková, jak by si po těch letech zasloužila, vzhledem však k faktu, že borci operují v oblastech hardcore-punku a mathcore, což je pro velkou část metalového publika dost nestandardní a pro punkovou scénu naopak příliš složité, mají fanoušků dost a těší se solidnímu renomé na obou stranách barikády.

Američané během své letité kariéry žádným zásadním vývojem neprošli, přesto zní dnes jinak než na prvním albu. Kapela za roky vyzrála, má lepší zvuk, a byť její tvorba dnes již není tak šokující jako v dobách prvního alba „Bless The Martyr And Kiss The Child“, ze své neurvalosti a tvrdosti příliš neslevila. Zásadní atributy typu zběsilost a razance byly zachovány a jakýkoli zásadně změkčilý vývoj nikdy nebyl na pořadu dne. Nicméně tendence nejet úplně nadoraz a sem tam nějaký kus lehce melodicky zpřístupnit tu minimálně od alba „The Anti-Mother“ jsou a nelze je úplně ignorovat. Úkroky stranou však byly vždy udělané tak, aby se mathcore standardům příliš nevymykaly.

Novinka „All Hail“ je na tom na první poslech stejně. V první řadě je to stále řádně divokej nářez, základní to kritérium tvorby NORMA JEAN. Nicméně úplně jednoznačné to letos není. Jsou zde totiž momenty a je jich hodně, které dojem nasrané rebelující partičky úspěšně ředí. Jde de facto o celou druhou polovinu alba, kdy konkrétně skladby „With Errors“, „If Loss Then Leader“, „Careen“ a především „Anna“ určitě nepůsobí jako chaotic hardcore, na které jsme od NORMA JEAN zvyklí. Pikantní je na tom navíc fakt, že zejména poslední dva zmiňované, lehce baladické kusy jsou parádní a dle mého překonávají ostré vypalovačky v úvodu.

Neznamená to ale, že by klasické věci byly špatně. Kupříkladu druhá „Mind Over Mind“ je luxusní válec, který by donutil hýbat hlavou i mrtvého. Stejně tak i následující „Safety Last“, klasická to NORMA JEAN pecka a je nad slunce jasné, že bez takových by to na albu prostě nešlo. Třeba ale výplach „Trace Levels Of Dystopia“ mě na rozdíl od uvedené „Anna“ tolik nedává, a nezanedbatelný je v této souvislosti fakt, že Cory Brandan umí velmi dobře čistý zpěv. Právě songy se zpěvem, které se neomezují na řev, jsou na poslech mnohem příjemnější.

Celé album ve výsledku působí dojmem, že by kapela ráda hrála už radši něco jiného a vlastně to dokonale i umí, přesto se ale drží svého kopyta, protože dobře ví, že změna stylu se nevyplácí. Nestandardní skladby tedy šoupne nakonec, aby album nepůsobilo příliš nepatřičně. Rozumím tomu a vlastně s tím ani nemám problém, jen mi přijde škoda, že atmosféra alba je zkraje lehce matoucí.

V rámci diskografie je „All Hail“ určitě standard. Jak jsem psal v úvodu, katalog je vyrovnaný tak, že je těžké vyzvednout jednu/dvě desky NORMA JEAN a novinka se do řady povedených alb může směle postavit. Na první poslech možná nijak extra nepůsobí, dle mého se ale postupem času probojuje dokonce do té lepší poloviny diskografie. Plusem je v tomto ohledu určitě členitost materiálu, stejně jako jeho kvalita. NORMA JEAN zkrátka dál drží v minulosti nastavenou laťku a mohou být v klidu, jejich kultovní pozice zůstává i v roce 2019 neotřesená.