Last Hardrock Outsider

NO DOUBT - Tragic Kingdom

Je to případ, tihle NO DOUBT! Superúspěšná kapela, která vyšla z nezávislé a pouliční scény, jakýmsi řízením osudu ale v roce 1996 se šlágrem „Don´t Speak“ totálně pobláznila svět a stala se na určitou dobu idolem pro masy. Jedni ji začali zbožňovat jen kvůli tomu, že se „to psalo v časopisech“, jiní ji naopak z principu odmítali, protože to přece byla „kravina z MTV“. Přitom NO DOUBT duchovně jednoznačně patřili na klubová prkna i do světa nezávislé hudby a celý ten úspěch a hysterie kolem …. se prostě tak nějak staly! Kapela natočila několik kvalitních alb na pomezí rocku, popu nebo měkčího punku, pomohla zpopularizovat hudební žánr zvaný „ska“ a zasáhla i do crossoveru, i když ho pojímala úplně jinak než třeba CLAWFINGER nebo DOG EAT DOG. Že máte NO DOUBT rádi a nikdy vás nenapadlo, strkat je mezi nějaké „bravíčkářské srágory“? Skvělé, já taky, ale věřte, že znám několik lidí, kteří to měli přesně naopak. Když si pak pořádně poslechli album „Tragic Kingdom“, ze kterého pochází ona milovaná i proklínaná hitovka, nestačili valit oči, jak je tohle album dobré. Ono je totiž dobré opravdu hodně!


Deset let cesty ke slávě



I když se drtivá většina lidí o NO DOUBT dozvěděla právě po vydání průlomového singlu „Don´t Speak“, měla kapela v té době za sebou už deset let činnosti. Dala se dohromady někdy v roce 1986 v kalifornském Anaheimu a u zrodu stáli mimo jiné sourozenci Eric a Gwen Stefani. V počáteční fázi se v kapele vystřídala spousta muzikantů, byli to ale zcela jiní lidé než které z NO DOUBT známe dnes. Zajímavé je rovněž to, že později slavná zpěvačka Gwen zpočátku v kapele obstarávala jen doprovodné vokály. Na časy budoucí se ale začalo blýskat po pár prvních koncertech, kdy se k NO DOUBT připojil šikovný baskytarista Tony Kanal, který navíc uhranul Gwenino srdce a několik let spolu chodili. Tyhle bulvární informace většinou na našich stránkách moc neprobíráme, pro „Tragic Kingdom“ jsou ale poměrně zásadní. O tom však později.


K vykrystalizování sestavy došlo v letech 1988 a 1989, kdy do NO DOUBT dorazili kytarista Tom Dumont a bubeník Adrian Young. Což nám spolu s Kanalem a sourozenci Stefani vlastně už doplňuje sestavu, která natočila „Tragic Kingdom“. Předtím ale ještě vznikla dvě alba – v roce 1992 výrazně skáčkový debut „No Doubt“ a o dva roky později také o něco tvrdší následovník „The Beacon Street Collection“. Debut vyšel u firmy Interscope, ta ale prý o NO DOUBT nejevila příliš velký zájem a soustředila se na tehdy módní grunge, takže druhé album si kapela vydala radši sama a dosáhla velmi slušného čísla kolem 100 000 kopií. Jenže třetí deska se měla prodávat v úplně, ale úplně jiných dimenzích. A mělo se to stát brzy!


Třetí album a průlom!



Slavné „Tragic Kingdom“ vlastně vyšlo ve stejném roce jako druhé album, tentokrát ale na nezávislé značce Trauma Records spolu s už zmíněnými Interscope. Deska vznikala neobvykle dlouho – natáčelo se postupně od března 1993 do října 1995 v celkem 11 studiích v oblasti Los Angeles. Album bylo zároveň labutí písní klávesisty Erica Stefaniho, který také dělal animátora pro seriál Simpsonovi a v určitém okamžiku vyhodnotil, že jeho životní cesta směřuje spíš k oněm žlutým sympaťákům.


Každopádně ještě pomohl stvořit jedno z nejslavnějších rockových alb devadesátých let. „Tragic Kingdom“ je doslova manifestem kreativity – NO DOUBT na albu míchají dohromady rockové nebo dokonce punkové kytary se skáčkovými rytmy, sypou do toho pop, novou vlnu, reggae a různé další vlivy. Muzikanti byli v době nahrávání alba už velmi vyspělými hráči i skladateli, takže svůj mišmaš střílí naprosto od boku a po většinu hrací doby chrlí deska jeden skvělý motiv za druhým. Navíc se ve skladbách střídá snad tisíc nálad. Jednou si člověk připadá jako při bláznivé jízdě po ulicích L.A., jindy paří na pláži při karibské párty, aby se za chvíli naopak propadl do depresí a s bolavým srdcem se ptal sám sebe, proč tady vlastně je. Tím vším ho přidrzlým hlasem provází svůdná Gwen Stefani, probouzí v posluchačích základní instinkty a pány motivuje donekonečna listovat stránkami bookletu nebo si pouštět polonahé videoklipy NO DOUBT. Bacha ale taky na Tonyho Kanala, který je idolem naopak pro fanynky a kromě toho do hudby sází skvělé basové figury, jedny z nejlepších, co znám.


Hromada singlů a hitů



Na tom, že se alba „Tragic Kingdom“ prodalo neuvěřitelných 16 milionů kusů, má samozřejmě největší podíl megahit „Don´t Speak“, který ovšem vyšel až jako třetí singl k albu. Hrál se tehdy opravdu všude a pořád, takže na něj má spousta posluchačů vypěstovaný doživotní dávivý reflex, jinak ale jde o vynikající pomalou a smutnou písničku, která řeší rozchod Gwen a Tonyho. Tahle story se ve své době dopodrobna propírala v bulvárních médiích a na část ženského publika určitě fungovala jako účinná reklama. Stejné téma na „Tragic Kingdom“ vlastně rozebírají i další skladby „Happy Now?“ a „Sunday Morning“, které vyšly také na singlech a jde opět o vynikající kousky na pomezí rocku a popu. Singlů k albu vyšlo mimořádně velké množství, celých sedm. Ještě v roce 1995 rozdivočelá „Just A Girl“, kde Gwen v textu řeší svého otce, který nechce, aby se od svého přítele vracela příliš pozdě v noci. I vynikající singlovka „Spiderwebs“ je strhující ukázkou toho, jak dokážou NO DOUBT smísit spoustu vlivů dohromady, textově je to ale tentokrát o otravných ctitelích, kteří objektům svého zájmu nedají a nedají pokoj. A abychom měli všechny singly v jednom odstavci – pro další dva byly vybrány roztančená „Hey You“ a punkově odvázaná „Excuse Me Mr.“ pojednávající o holce, která se snaží zaujmout pánskou pozornost.


Slušný seznam, co říkáte? Stále nám ale na albu zůstává sedm skladeb – některé jsou lepší, některé méně výrazné, pořád jsme ale vysoko nad průměrem podobné hudby. Být vámi, určitě bych se zaměřil minimálně na silné melodie v „Different People“ a pak na jednu skrytou perlu úplně na konci desky. Titulní „Tragic Kingdom“ je totiž strhující a mnohavrstvý kousek, za který by byl vděčný i leckterý prog-rockový kouzelník. Těsně před rozloučením s albem tak NO DOUBT znovu s přehledem vypalují rybník všem pochybovačům, kteří by je snad považovali za nějaké rychlokvašky z hitparád.



No a na závěr ještě jeden důležitý tip. Pokud pří poslechu „Tragic Kingdom“ stejně jako já celou dobu myslíte na svůdné křivky a neuvěřitelný sex appeal Gwen Stefani, najděte si na YouTube nebo někde ve sbírce videozáznam „Live In Tragic Kingdom“ z roku 1997. Moje platonická láska i ostatní muzikanti z NO DOUBT vám předvedou, že vizuál na pomezí umění a kýče, nadprůměrná muzika a fyzická krása protagonistů na pódiu se dají úplně bez problému skloubit dohromady a že to fantasticky funguje!


23.07.2020Diskuse (100)DarthArt
lubor.lacina@centrum.cz

 

DarthArt
28.08.2020 19:51

čubírková: No vida, koukám, že jsme všichni z jednoho hnízda. Jablonec je významné město - vždyť už nám tady 2 x hráli WALTARI :)

 

čubírková
28.08.2020 05:39

DarthArt: To já od Merkuru asi 357 kroků pracuju... a u přehrady se dá ožrat snadno.. znám to z vlastní zkušenosti...

 

DarthArt
10.08.2020 22:49

Tomas: Taky díky. Taková zpráva potěší.

 

Tomas
09.08.2020 23:19

Za mne osobne velky dik vsem autorum co sem prispivaji.
Spoustu veci mam rad, nektere neposloucham vubec (Death napr.) ale recenze jsem si v ramci rozsirovani obzoru rad precetl.

Jen tak dal a houst!

 

DarthArt
08.08.2020 23:15

Potvrzuju šéfova slova. Občas se musí vyloženě překonávat, ale finální rozhodnutí je vždycky ve prospěch webu. Vůbec si nejsem jistý, jestli bych třeba já byl schopen to takhle osvíceně vést.

 

Stray
08.08.2020 17:32

Já jen do určitého momentu. Nikdo mě předem neupozornil, jak obřímí dávkou tolerance se musí obrnit někdo, kdo si usmyslí rozvoj stránek koncipovaných původně pouze jako vlastní blog. Kolikátá porcelánová váza byla ta minule Scabadio? :-)

 

Kropis
08.08.2020 16:40

To mě teda mrzí, že Valič začíná couvat, já jsem se úžasné bavil :(

 

Stray
08.08.2020 08:45

No tak soupiska recenzí opisující seznam vystupujících třeba na festivalu Brutal Assault tady ani nikdy nebyla a tudíž by mě zaráželo, kdyby dlouhodobější návštěvník něco podobného čekal. To, že tu poslední dobou úplně chybí tvrdší žánry, není dílem žádného plánu, lidi kteří by to mohli psát tu v potřebném počtu prostě nejsou a ti, kdo by mohli, nemají na to buď čas nebo chuť. Viz Sickyho včerejší odevzdaná odpověď nad plzeňským pivem, že ty nové LAMB OF GOD se mu nechce ani poslouchat, natož pak psát.:-) Zaměřením budeme vždy jinde, než by si představoval vyloženě metalový posluchač, to je asi fakt, ale já tomu prostě nechávám volnej průběh, až bude kvalitní pisálek na extrém, tak budou i články.

 

DarthArt
08.08.2020 06:15

DISKUSE se přehoupla, nikoli RECENZE

 

DarthArt
08.08.2020 06:14

Ale stejně jsem spokojen s tou svou recenzí na NO DOUBT. Z těch prvních pár nepříliš spokojených komentářů se recenze přehoupla do velmi přínosné formy a dnes vím věci, o kterých jsem dříve příliš netušil. Jestli to bylo dobře nebo špatně, o tom stále polemizuji.

Těch rozhovorů s Necrocockem jsem "bohužel" četl asi podobné množství jako Valič. Je to milý chlapík, ale vzhledem k tomu, že jsem ty gumové rukavice začal nosit už ke klikání na internetu (ale toliko nad rozhovory s KAVIAR KAVALIER), rozhodl jsem se, že koupi fyzických nosičů přenechám větším specialistům. Mimochodem, onen prokletý HOtel Inkontinental (alias Merkur), jak o něm nadšeně Mistr hovoří v rozhovoru tady na webu, stojí asi 500 metrů od mého bytu. Což mě trochu znervózňuje ...