Boomer Space

NÁV - Arcizlo

Protože právě čelíme spíše volnějšímu ročnímu období stran vydávání zajímavých aktuálních desek, rozhodl jsem se dohnat další rest v podobě recenze na takřka tři roky starou desku „Arcizlo“ od tuzemského blackmetalového tria NÁV. V roce 2020, kdy album vyšlo (nejprve ve formátu mp3 a na kazetě, o rok později přišel na řadu vinyl), měl projekt za sebou již rok starý debut „Smrtci“, který se však druhou běsnící jízdou podařilo po všech stránkách překonat. V útrobách díla se totiž ukrývá poměrně vitální blackmetalový masakr, který se jednak drží ortodoxních forem provedení, ale zároveň do svého zvuku dokáže vtěsnat i trochu té potřebné post-metalové nadstavby, která odděluje NÁV od obyčejných hord černého kovu.To vše, aniž by kapela ubrala z nasazení a vyžívala se v uměleckém blouznění. Nic podobného zde nehledejte. Zkrátka a dobře, je zde divokost, ovšem i nemalý přesah. Jakoby se skrze kytarový zvuk právě jihočeská trojice odhodlala k napasování zvukových maleb, přibližujících strnulou atmosféru kytarovek SONIC YOUTH do masívu toho nejmysantropičtějšího metalového žánru, jaký kdy spatřil světlo světa.


Ono neo-blackové podhoubí, kdy se muzikanti (rekrutující se jinak převážně z alternativní či hardcoreové scény) snaží o civilnější pojetí black metalu, oproštěné od warpaintů a veškeré vizuální nadstavby v podobě absentujících historických či válečných propriet, mystiky a démonů, v rámci projektu NÁV totiž ožívá v mimořádně autentickém a životaschopném provedení. Skladby mají opravdový říz, takže nad kulometnou palbou bicích mnohdy vřeští kovová vánice, navozující svým nebezpečným soundem dojem střetu s proudem radioaktivního vzduchu hnaného potrubní výpustí z elektrárny až kamsi do podzemních filtračních šachet k samotnému srdci pandemonia.



Pakliže si jiní na black metal pouze hrají, u NÁV cítím nespornou znalost potřebných ingrediencí a odžitost. Je zde samozřejmě i onen muzikantský nadhled, který jde ruku v ruce s faktem, že kluci za sebou mají dlouhodobé členství v jiných projektech, stojících mimo žánrové mantinely černého kovu (viz třeba členství dvou třetin projektu v rámci post-rockových FIVE SECONDS TO LEAVE). Songy jsou velmi decentně dozdobovány keyboardy a v nejlepší skladbě celku („Lost Kingdom“) dokonce dechovými nástroji. Výsledek tak působí pestřeji, než by se mohlo na první poslech zdát. „Arcizlo“ s dalšími a dalšími poslechy tak odkrývá svou členitější tvář.


Album od svého začátku nepovolí, takže už „March Towards Of Dying Sun“ navodí dojem přímého střetu s bestií usilující o vaši duši. Kulometná palba slov a úderný slogan v refrénu následně charakterizují masakrální hit „False Messiah“, na který byl natočen i zdařilý a velmi civilní videoklip. Mým favoritem je třetí morda „Shadow Of Man“, kde dojde na znamenitý nosný riff a živočišný groove utvářející dohromady ono potřebné charisma. Pakliže je řeč o charismatu, je třeba zmínit naprosto přesvědčivý vokál plný mysantropie, právě ten je totiž nedílnou součástí vyznění NÁV. Svým způsobem se hudba jindřichohradeckých může jevit jako příbuzná jak k polským BEHEMOTH (viz třeba ve výše zmíněné písni „Shadow Of Man“, využitím žesťů ve skvělé „Lost Kingdom“, či v pozvolněji plynoucím závěru alba v rámci skladbového dua „Looking Into Abyss“ a „Pick Your Poison“), tak k skandinávským klasikům typu švédských bestií MARDUK (šílenost „False Messiah“), nicméně je dobře, že si projekt uchovává i potřebné množství svého přístupu, což možná není v rámci úzkých mantinelů stylu věc úplně jednoduchá. Chce to jen vnímat jemné nuance a výsledek se dostaví, věřím tomu a držím palce...



21.07.2023Diskuse (19)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Jirka Čáp
10.11.2023 13:55

Stray: Škoda, docela by mě to zajímalo...

 

Stray
10.11.2023 13:41

Jirka Čáp: Jo, to bude ona. Akorát se nedochoval žádnej záznam z toho prvního období.

 

Jirka Čáp
10.11.2023 12:57

Stray: Díky. Myslím, že jsem si odvodil. Název kapely začíná na S.

 

Stray
10.11.2023 10:36

Michal: Přesně tak, ta hlavní kapela toho večera byli TLESKAČ, úplně mě ten název vypadl. Když jsme hráli před nima, tak to byl asi rekord návštěvnosti v Lampě, chápej že jsem tam nastoupil v době, kdy jsem ten nástroj držel poprvé v ruce pouhých šest měsíců zpátky, přesto, nervozitu ukočíroval.:-) Ležérně se pohupující? To bylo jenom zdání, byl jsem zesranej až ke kloboučku.:-)

Hivris: No já se tím moc nechlubím. Oproti psaní jsem tomu v podstatě nic nedal a ani mě to moc nebavilo. psaní je důležitější, zábavnější, lepší. Neměl jsem to tak, že se tomu chci věnovat.

 

Michal
10.11.2023 10:00

Ta Prasopsova kapela byl Tleskač.
V jejich předkapele hrál "ležérně se pohupující baskytarista" :)

 

Hivris
10.11.2023 09:37

Stray: já o tvý muzikantský kariéře taky neměl ani páru:). Ovšem jak praví klasik, nyní už máte dostatek indicií, abyste zjistili o jaké se jednalo těleso. Mně název nic neříká, ale v té době jsem měl párletou pauzu, kdy jsem hudební dění vůbec nesledoval.

 

Stray
10.11.2023 08:59

Tajný to není, ale kvůli názvu mě spíš napiš na mail a já ti ho prozradím, byť si ho budeš moci odvodit...:-)

Tady ti dám pár silných indicií. Předně, nikdy jsem se nepovažoval za muzikanta. To naskočení tam vnímám spíš jako spontánní úlet, kdy jsem se během roku naučil tak nějak na baskytaru, abych držel v rámci zkoušek a koncertů úderný a přímočarý linky, tehdy mě bylo už třicet. Neměl jsem žádný muzikantský ambice.

Ke kapele. Na bráchovo kapelu tehdy do Lampy chodil vcelku talentovanej asi o dekádu mladší týpek, kterej zrovna neměl s kým by hrál v kapele, jeho nápady se mě líbily, byla to taková odpově´d na SUNSHINE, PLACEBO, trochu zenovější a kytarovkovější JANE´S ADDICTION. Takže aby měl s kým realizovat ty songy, tak jsem si nakoupil levnej aparát a začal s ním zkoušet, sehnali jsme i obstojnýho bubeníka. Hráli jsme v trojici. Zkoušky mě bavily, koncerty měly docela drive, ale já pak nebyl ochotnej jezdil po republice, takže se mnou by se ta kapela posouvala o dost méně. Ten kluk, co to vedl, byl posléze (o pár let později) znám jako Tuzex, pak si ho převzali SUNSHINE (shodou náhod k base byť byl původně kytaristou - byl všestrannej a uměl skládat) a taky jeden čas poté hrál ve VANESSE, možná tam hraje furt, to už bylo zas o pár let déle. Já jsem v té jeho vlastní kapele byl v rámci první sestavy, oni asi tři roky na to vydali debut, kterej byl bohužel víc punkovej, rychlejší songy, celkově stylově jiný, stručnější, řezavější, za mne to byla taková psychotropní mantrická masa s repetivníma basovýma figurama, posléze to šlo spíš cestou THE HIVES.:-) Byla to dobrá zkušenost, kdy jsem se ujistil, že to nechci dělat.:-) Měl jsem štěstí, že v rámci těch třinácti koncertů jsem zhruba půlku odehrál před plnou Lampou, byl rok 2005, hráli jsme před SUNSHINE, MANDRAGE a taky před tou známou Prasopsovou skáčkovou kapelou, kterou měl mezi POŽAREM MLÝNA a TRAUTENBERKEM, to tehdy Lampa praskala ve švech.:-) Jak oni se jenom jmenovali? Hrozně známé jméno punkové scény první post-mileniální dekády. Takže jsem odehrál asi 7 koncertů, kde bylo na každém skoro 250-300 lidí. Mimo Plzeň snad jen tři a ty byly poloprázdný. Líbilo se mi na tom, že když jsme na těch narvanejch akcích slezli z podia, tak lidi hlásili něco na ten způsob, jak jsme to tam rozmrdali.:-) taky jsme byli asi druhý nebo třetí na soutěži Múza 2005.:-) Je pravda, že to nebyla složitá hudba, ale měla živě ohromnou účinnost, asi jako kdyby MOTÖRHEAD hráli hippie fláky od ranných THE CULT. :-)) Na pódiu byl u mne klobouček povinností, i když jsem spíš vypadal jako Šlitr než Sami Yaffa.:-)

 

Jirka Čáp
10.11.2023 06:52

Stray: V jaký kapele? Pokud to není tajný jako u jiných...

 

Stray
09.11.2023 19:39

Ještě doplnění - když tvrdím, že nejsem dělanej na veřejné aktivity, myslím to tak, že se necítím ve svý kůži v "roli", která je sledována. Dřív mě to bylo i nepříjemný. Dneska se s tím už řadu let peru a mírně se to lepší. Není to ale pro mne přirozená role. Když jsem kdysi (2005/06) asi rok a půl hrál v kapele, odehrál jsem asi třináct koncertů, a musím říct, že mě to taky moc netankovalo :-), nebylo mě to příjemný a necítil jsem se ve svý kůži, prakticky jsem se všem těm lidem pod pódiem divil, jak na nás můžou hodinu koukat - chtělo se mi říct "Běžte radši koukat na telku...". :-)

Na druhou stranu psaní a zveřejńování článků dělám rád, člověk se vlastně fyzicky nepotřebuje ukazovat a v určitém smyslu se cepuje - trénuje slovní zásobu, fantazii, disciplínu, je to jednoznačně zdraví prospěšné. Navíc mám za to, že by byla škoda to přenechat někomu, komu to moc nejde. :-) Někomu, kdo je holt víc výmluvnej a spjatej s veřejným provozem.:-)

 

Kelly
09.11.2023 18:44

Jinej kraj, jinej mrav. Kolik lidí, tolik chutí. To je právě krásné, jak se některé věci v životě otočí a člověk sám žasne. Kdybychom byli všichni stejní, tak to je na světě nuda.