MYSTIK - Mystik

Věru kouzelně mystický lektvar vzešel z dílny severských heavymetalových čarodějek MYSTIK. Vše je ještě zajímavější, když po určitém pátrání po této kapele zjistíte, že se jedná o debutovou desku této stockholmské čtveřice, kterou tvoří zpívající baskytaristka Julia von Krusenstjerna, dvě kytaristky Beatrice Karlsson a Lo Wickman, no a samozřejmě také povinný bubeník Sven Nilsson. Tři holky a jeden týpek se vzhlédli v mystice nočního světa a prostřednictvím rychlého a temného heavy metalu poloviny let osmdesátých budí pozornost, což jim umožnila smlouva s malým vydavatelstvím I Hate Records. MYSTIK oslavují kontinentální/evropskou podobu stylu, která byla kdysi k zastižení především v Německu. Svou hudbu staví na roznícení atmosféry dané doby, natolik se drží nepsaných pravidel heavymetalového žánru v jeho ranném pojetí. Vzorem jim tudíž mohou být nejen prastaré nahrávky tehdy kůží a hřeby opásaných metalových gangů, z nichž nejznámější nesou jména jako HELLOWEEN, RUNNING WILD nebo MERCYFUL FATE, ale také tvorba WARLOCK, STORMWITCH, GRAVE DIGGER a dalších formací této památné etapy metalové hudby.

Co potěší především, je autenticita a zapálenost, neboť debutová deska si nic neusnadňuje a tepe do nás se zanícením poctivý rychlý metal opentlený závojem temnoty a tajemství, který samosebou ještě více umocňuje bojovně naléhavý hlas krásné front-woman Julie. Kapele ke cti slouží nejen znalost historických reálií a schopnost z nich ještě v roce 2019 sestavit ryzí a poutavý materiál, ale i zkušená instrumentace, neboť zejména kytaristkám se daří do skladeb dostat onu osmdesátkovou atmosféru a herní nespoutanost.

Na podkladě čarodějných rituálů a satanských kultů tak máme co do činění s materiálem, který kdyby se opravdu objevil někdy v roce 1985, nikdo by na něm nepoznal to čtyřiatřicetileté cestování v čase. Skladby jako „Lake Of Necrosis“, „Hellish Force“ nebo „Bleed For The Night“ svědčí o tom, že se kapela pohybuje ve světě fantasy jako doma a otázka stylizace a atmosféry je pro ni zásadní. MYSTIK snad ani jednou nepoleví do středního tempa a všechny písně se zuřivě řítí vpřed, ženský prvek jim však propůjčuje mnohonásobně větší atraktivitu a zajímavost, neboť jde v tomto stylovém ranku o raritu. Nečekejte načančanost a hru na efekt, naopak, pozoruhodné jsou dobré nápady, kterými takřka všechny skladby oplývají, což je patrné už od úvodní trojice skladeb „Into Oblivion“, „Nightmares“ a „Ancient Majesty“, které jsou schopné zažehnout správně nenasytný plamen heavy metalu. Vážně dobrá práce - lepších 70%.