Boomer Space

Můj život vedle hudby NAPALM DEATH...aneb vždycky tomu tak nebylo, ale dnes mám opravdu rád vůni napalmu po ránu!

Někdy nastane situace, kdy mne napadne téma článku, které je sázkou do loterie a nakonec může vyznít jakkoliv, záleží jen na tom, jak to celé uchopím, což je tento případ. Měl jsem prostě zrovna chuť, posvítit si trochu na britskou legendu extrémní hudby NAPALM DEATH a třicet let jejich existence v krátkosti komentovat podle toho, jak jsem jejich jméno vnímal  napříč třicetiletým obdobím jejich existence. Jediným cílem bylo napsat článek, který by se dobře četl a který by v rámci možností bavil. Předesílám, že kapelu stále považuji spíše za všeobecně významnou, než významnou pro mne jako pro fanouška hudby. Každopádně odkaz kapely plně respektuji, stejně jako jsem si k ní teprve před několika málo lety definitivně našel cestu, i když jsem jejich „kravál“ sledoval prakticky od konce osmdesátých let.

 

Jako teenager na samotném sklonku osmdesátých let, když jsem se teprve začal prodírat nově objevenou metalovou hudbou, jsem jako mnoho jiných čtrnáctiletých hejsků neunikl charismatickému názvu této kapely. A musím potvrdit, že to zabijácké slovní spojení budilo tenkrát opravdový respekt, ačkoliv nikdo opravdu netušil, co od podobného výrazu očekávat. O NAPALM DEATH šly už tenkrát bůhví odkud nejrůznější bizarní zkazky a to ještě v době socialistické, kdy jsme, opouštějíc v červnu roku 1989 definitivně lavice základních škol, chodili v těsných pruhovaných kalhotách maximálně tak na koncerty jako CITRON, VITACIT nebo ARAKAIN.


 

Nejpeprnější fámou daného období neinformovanosti se stala ta, že tento extrémní projekt má údajně na svědomí jakýsi pomatený chlápek ve středních letech, pohybující se na invalidním vozíku, který si tímto zvukovým bordelem krátí dlouhé chvíle, což v nás ještě více prohloubilo zděšení z onoho brutálního jména. Pro čtrnáctiletého kluka byla představa pomateného invalidy vytvářejícího ten největší hudební bordel na světě prostě hodně „sick“. Pravdivé informace, které by ony bizarní příběhy obestírající jméno NAPALM DEATH jakkoliv shodily, se zkrátka špatně sháněly a nám se vlastně tahle představa hodně zalíbila. Zvláště po poslechu alba „From Enslavement To Obliteration“, které se za krátko prohnalo mým okolím. Přiznám se, že se mi opravdu hrubě nelíbilo, co se na tom albu děje – a přízviska jako – „neskutečně odporné, neposlouchatelné nebo opravdu chorobné“, asi nejvíce vystihují můj pohled na tehdejší muziku těchto Britů, která měla více než cokoliv jiného charakter několikasekundových zběsilostí plných blití a neskutečného kraválu.

 

 

Kapela s nálepkou nejtvrdší a nejrychlejší hudby si však získávala stále větší popularitu, což bylo patrné z velkého množství nášivek nebo triček, jaké šlo zaregistrovat na tehdejších metalových koncertech, na středoškolských chodbách a celkově v okolí. Vše jsem však chápal jako nějaký sranda projekt, který se dříve nebo později začne zajídat i těm největším tvrďákům (chlubení, že někdo poslouchá NAPALM DEATH, patřilo v té době k obvyklým kratochvílím po pozornosti bažících vrstevníků). Nestalo se tak, naopak došlo ke změnám – v roce 1990 vyšlo prakticky už i na našem trhu jejich třetí album „Harmony Corruption“, díky kterému jsem konečně zjistil, že ona legenda s prapodivným chlápkem na invalidním vozíku je totální blbost, protože sestavu tvoří parta normálních kluků, co vypadaj vcelku jako metalisti, a na vše od baskytary dohlíží jakýsi prazvláštní tlouštík, který má podivně rostlé vlasy do tvaru nacistické helmy. U NAPALM DEATH v té době došlo k personálním změnám a do sestavy přišli Mark „Barney“ Greenway, Mitch Harris i Jesse Pintado a celkově se i pro mne ve vztahu k NAPALM DEATH mnoho věcí změnilo. Jednak už jsem věděl, jak kapela vypadá, odkud pochází, a že nejde o žádnou krátkodechou sranda blbost, a za druhé se mi jejich hudba začala zdát zkousnutelnější a více profi. Neříkám, že se mi nějak zvlášť líbila, ale bylo prostě poznat určité polidštění, což mi přijde jako vcelku bizarní přirovnání vzhledem k deathmetalovému rázu té hudby.


 

 

Krátce po vydání další nahrávky „Utopia Banished“ jsem dokonce využil možnosti NAPALM DEATH vidět naživo jako jednu z vůbec prvních zahraničních kapel, ačkoliv jsem je zrovna moc nežral. Trojkoncert spolu s mými floridskými oblíbenci OBITUARY (krátce po albu „The End Complete“) a švédskými DISMEMBER (EP „Pieces“), konaný pod značkou kampaně za hudební destrukci a to 30.června 1992 v pražské Sportovní hale na Výstavišti, na mne udělal obrovský dojem. Šlo vlastně o mojí první navštívenou pražskou akci, na které hrály zahraniční kapely. Silný zážitek jsem však nenabyl díky NAPALM DEATH, ale díky mnoha jiným věcem a zejména díky vystoupení floridských OBITUARY, kvůli kterým jsme tam vlastně jeli.

 

 

Dodnes si uchovávám na onen památný slunečný den z konce června roku 1992 mnoho vzpomínek. Na bouřící (desetitisícem fanoušků zaplněnou) halu, která zejména při vystoupení OBITUARY připomínala spíše nějakou válečnou vřavu, kdy lidma narvanou stometrovou plochou zmítalo opravdové tsunami, na dojem velkoleposti z toho skutečného metalového světa, který donedávna fungoval pouze na západ od našich hranic a na ten obrovský hlad všech fanoušků po kvalitní tvrdé hudbě, na armádu džísek a černých kožených bund všech těch o pár let starších metlošů, jenž se trousili k hale, na tu nádhernou blondýnku s vízorem Milly Jovovich z filmu „Návrat do Modré laguny“, co postávala v triku SEPULTURA kousek opodál, a především na mou báječnou mámu, co nás za právě obdržené vysvědčení doprovodila do Prahy vlakem (tehdy ještě nebylo zcela normální pustit šestnácti/ sedmnáctiletý kluky samotný do Prahy, zvlášť když tam byli do té doby maximálně tak v divadle nebo v ZOO), aby se v průběhu koncertu šla porozhlédnout po Hlavním městě. Dodnes mám pocit, že si myslela, že jedem na hudební koncert podobný spíše něčemu jako SCORPIONS a vždy když si na podobné chvíle a její obětování se vzpomenu, uvědomuji si, jak moc pro mne v životě znamená a jak málo jsem jí tuhle skutečnost dal najevo. Ale zde nejde o žádný dojemný příběh českého Forresta Gumpa, takže bych si dovolil znovu přejít od své mámy k tématu NAPALM DEATH, kterým jsem prostě ani daný večer, při sledování jejich tehdejšího koncertu z období „Utopia Banished“, vlastně znovu ani moc neporozuměl (na rozdíl od OBITUARY).

 

 

Devadesátá léta šla dál a NAPALM DEATH se jak známo řádně vyvíjeli a získávali stále větší počet fanoušků. Jejich hudba se začala klonit spíše do oblasti hutného extrémního metalu s prvky deathu, ale i grindcore, kdo by to byl čekal, že jo? :-) Album „Fear, Emptiness, Despair“ dodnes mnozí považují za vrcholné a já myslím, že v jejich metalovější éře tomu tak skutečně je. Asi posluchačsky nejvděčnější je posléze nahrávka „Diatribes“, kde jsem si všiml nápadného pročištění struktur a příklonu k obecně chápaným metalovým písním. Nicméně ani v tomto období jsem nepatřil k jejich bůhvíjak velkým fanouškům a obdivovatelům.


 

 

Vše se změnilo až o více než deset let později a nebylo to kvůli ideové náplni jejich hudby, kterou jsem si tak nějak začal čím dál více uvědomovat a byla mi velmi sympatická, ale protože se jejich hudba od roku 2005 začala vyvíjet pro mne tím nejlepším možným směrem. Logo kapely se nejprve vrátilo k svému lepšímu původnímu tvaru (tedy vzor rozsypaný čaj) a hlavně skladby postupem doby vybředly z určité deathmetalové hutnosti, Mitch Harris začal krvelačně řvát a skvěle zdvojoval už tak dost brutální Barneyům chropot, jejich písně prostě získaly větší švih a lehkost, do popředí se draly punkově či hardcoreově skočné party, thrashové riffy, to vše při zachování extrémní brutality a já si začal v jejich produkci vyloženě rochnit. Je zvláštní, jak se věci dlouhodobě mění a i když Napalmové po celou dobu své existence (dle mnohých znalců a prostě všech dlouhodobě mnohem více zainteresovaných do jejich hudby) nikdy nepodlezli vysoko položenou laťku kvality, já je začal obdivovat až nyní, před pár lety. Chtěl jsem jen říct, že tahle kapela je fakt skvělá a byla asi skvělá celou tu dobu, jenže pro mne je skvělá až teď, na svých posledních čtyřech/ pěti řadovkách, i když nepopírám, že kolem mne ten pojem praotců grindcore lítal vzduchem celé čtvrtstoletí, takže mohu konečně až dnes s čistým svědomím i já prohlásit ono kultovní …mám rád vůni napalmu po ránu!


22.02.2015Diskuse (12)Stray

 

Stray
03.03.2015 16:42

V dohledné době recenze na novinky MELECHESH, SCORPIONS, ENSLAVED, EUROPE, TOTO, MOONSPELL, BUMBLEFOOT, ANIMÉ.

 

DarthArt
02.03.2015 22:27

Stray: Jasně, naopak korektury textu cizím okem jsou naprosto nezbytným pravidlem, sám to dělám v práci. OK, za pár dní něco zkusím a pošlu, buď to poletí do koše, nebo ne.

 

Stray
02.03.2015 21:57

DarthArt: Asi takhle. Já si nemyslím, že by to bylo zbytečný psát o českých historických albech, každopádně něco zkus - pokud budeš mít chuť, určitě se na to rád kouknu. Nicméně varuji Tě, protože budeš patrně podroben velmi tvrdým procesům a zkouškám osobní sebejistoty, nehledě na nekompromisní producentské tahy v Tebou (jak správně předpokládám) blbě se čtoucím textu: znám své slabiny (čárky v souvětí) a s tím asi nic nenadělám, ale nelahodně se čtoucí text, který nemá rytmus a furt se v něm čtenář zadrhává a přemýšlí, nekompromisně drtím a vyhlazuji k obrazu svému. Pravidlo číslo 1: Žádný z dosavadních textů kteréhokoliv externisty nebyl dostatečně dobrý. Na požadovanou kvalitu stále čekám. Kropis by mohl vyprávět. :-)))) (Tak trochu napůl divadýlko pro čtenáře a napůl realita za kterou se nestydím, na to tomu věnuju fakt dost času).

 

DarthArt
02.03.2015 21:14

Jinak Strayi, kdyby Ti tady na webu přišly smysluplný recenze starších českých věcí (desky z devadesátých let), mě by to naplňovalo. Ale nevím, jestli zrovna tahle hudba nejde mimo Tebe a Tvůj web. Kdyby ne, mohl bych poslat nějaký referenční text na posouzení, jestli to není úplný blábol. Kdyby to pak šlo do koše, žádný problém :)

 

DarthArt
02.03.2015 21:10

Jinak mám taky dobrou historku - kdysi hluboko před 89 se mi jeden spolužák snažil namluvit, že šéf KISSáků (zřejmě Gene Simmons, pokud ten dotyčný to jméno vůbec znal) si nechal amputovat ruku a dát si místo ní hák, se kterým pak při koncertech rozbíjel lidem hlavy v prvních řadách. A pak že prej musel utýct před policajtama do lesa, kde pak vraždil lidi. Samozřejmě jsem mu tenkrát věřil. Akorát mi dneska není jasný, jak by s tím hákem hrál na basu, ale to asi není podstatný :)

 

DarthArt
02.03.2015 20:53

Koukám, že jsme na tom všichni stejně. Já měl taky z prvních velkých koncertů v Praze občas odvoz rodičů (jinak to byla noc na hlaváku mezi bezdomovci, což bývala vždycky lahůdka) a po takovém koncertu jsem byl vždycky několik dnů úplně mimo. Dismeber-Obi-ND ve sportovce jsem bohužel nedal a dodnes mě to mrzí, i z toho, co popisuje Stray. Někde jsem četl, že ND byli z toho davu lidí tak vyřízení, že skoro brečeli. Já jsem Obi viděl zanedlouho poté v Pyramidě spolu s Pitch Shifter a Atrocity (ještě v době před experimentama) a byl to neuvěřitelný, neuvěřitelný zážitek. Jinak k ND ještě tolik, že před těma asi dvěma lety zavítali taky k nám do Jablonce a s kámošem jsme si říkali, že kdyby nám někdo řekl před dvaceti lety, žek nám přijedou Napalm Death, poslali bychom ho rovnou do blázince. O to víc jsem si pak koncert užil (a měsíc předtím na stejném místě Agnostic Front)!!!

 

Stray
28.02.2015 07:59

Valič: A ještě něco - o recenzi na nové MELECHESH "Enki" určitě nepřijdeš.

 

Stray
27.02.2015 10:25

Aby na crazydiamond.cz psalo víc lidí, tak proti tomu bych rozhodně taky nic neměl, ale nejsem typ přemlouvače a vlastně ani nikoho nesháním, navíc už se dneska do nějakého sepisování moc lidí prostě nehrne, takže tohle moje "téměř sólování" ber jako výsledek stavu, kdy nemám na nic jiného než na samotné psaní článků energii. A to platí i co se týče záležitostí propagace, na to prostě není energie, chuť ani čas, takže potencionální obchodník s kufříkem by taky bodnul.:-) První na čem to tady stojí a padá, je prostě moje chuť psát, to další je nepodstatný, jak si to kdo přebere, je už věc další (možná jsou tací, co téhle mé psací aktivitě dávají jména jako "definitivně propuklé šílenství", kdo ví? Jde jenom o to, velmi pečlivě až programově pracovat s volným časem a vše se stíhat dá, bez problému, na heavy metal myslím 24hodin denně. :-) Brečet nad fiaskem v letošní ročníku ankety Břitva můžu až posléze.:-)

 

Valič
27.02.2015 09:54

Ten hodně osobní přístup je cítit i ve většině recenzí, já jsem tyhle stránky vždy bral spíš jako takový hodně profesionálně zpracovaný blog (nebo jak se tomu dnes říká) a nemám s tím žádný problém. Na druhou stranu by mi nevadilo, kdyby sem v budoucnu recenze psalo víc lidí než dva nebo tři. Recenze klasických alb se mi samozřejmě líbí, ale uvítal bych i nějaké ty novinky (z toho, co teď vychází, se celkem těším na poslech nových Manilla Road, Ancient Rites, Ensiferum, Negura Bunget, Melechesh, A Forest Of Stars, Carach Angren, Code, Solefald a Armageddon). Jinak doufám, že ti to nadšení a elán vydrží ještě hodně dlouho, předpokládám, že psaní takového množství článků a recenzí musí být dost vyčerpávající.

 

Stray
27.02.2015 08:09

Myslel jsem si, žes ten první příspěvek psal ty. Tenhle článek je vůbec první v sekci Asylum, který splňuje parametry toho, co jsem si od začátku od sekce sliboval. :-) Akorát jsem se furt nemohl rozhodnout, jestli do podobného typu textu jít, ale je to ten typ článku, kterej (ať se to někomu líbí nebo ne) čistou autorovou esencí. Takový nějaký rekapitulace a přehledy co nás čeká, to jsou jenom alibistický hry na jistotu, nic neriskující, tohle a pak vsuvka v recenzi na poslední U.D.O. je ono, je podstata Crazy Diamond.:-)

 

 

 

 

TOPlist