MONSTER MAGNET - A Better Dystopia

Nutno přiznat, že nápad sestavit další řadové album z předělávek svých inspiračních vzorů, které vždy stály této stoner-metalové instituci předobrazem, posunula do reálné podoby až pandemie covid a s tím související nemožnost koncertních aktivit. Tento čas pětice z New Jersey využila bezezbytku a sestavila z coverů sbírku s výmluvným názvem „A Better Dystopia“, kde převzaté písně opatřila aktuálnějším feelingem a vyšší mírou divokosti. Stoner-metaloví veteráni se v průběhu své třicetileté historie mnohokrát nechávali inspirovat érou psychedelie a tehdy na přelomu šedesátých a sedmdesátých let se na svět teprve klubajícího kytarového undergroundu, ale také následně i proto-punku a především amerického garážového rocku. Oblouzněna závojem vkusné psychedelické nadstavby, k nim Wyndorfova skvadra vždy vzhlížela. Ať už dobývala svět v devadesátých letech s velmi úspěšnými alby jako „Dopes To Infinity“ či „Powertrip“, nebo v dalších letech oplývala strhující koncertní formou a udržováním plamenu věčného mládí. MONSTER MAGNET na novince tudíž vzdávají hold právě kultovním pravěkým jménům z rockového podzemí. Ve výsledku je „A Better Dystopia“ zdařilým materiálem, na němž neinformovaný posluchač možná ani nepozná, že skladby nejsou autorskými kusy Davea Wyndorfa a jeho spoluhráčů.

Jde vesměs o surovější a garážovější sbírku postavenou především na práskavých kytarových riffech, animálních rytmech a rock´n´rollové nespoutanosti, ostatně, tak jako je tomu u MONSTER MAGNET dobrým zvykem vždy. Skladbám je ponechán přirozený sound a nejsou nijak přehnaně zdobeny, byť se nebrání ani pečlivější aranžerské práci. Nachází se zde jak dravější věci s příchutí pouliční špíny (frackovská „It´s Trash“ od indie rockové kapely CAVEMEN), tak pozvolně gradující mantry (záludně plíživá „Death“ z repertoáru šedesátkových pionýrů blues-rocku THE PRETTY THINGS). Ve výsledku spojení skladeb od rozličných a dávno vcelku zapomenutých interpretů udržuje u materiálu únosnou míru pestrosti, nicméně MONSTER MAGNET udržují kolekci jednotící fazónu a plynulý emocionální spád. Zkrátka a dobře, deska působí v rámci možností hodně semknutým dojmem a drží výborně pohromadě.

Asi nejznámějšími vzory jsou zde britští klasikové HAWKWIND (od nich byla převzata píseň „Born To Go“), Australané THE SCIENTISTS („Solid Gold Hell“) nebo američtí zhulenci PENTAGRAM (ty zastupuje skvělá vypalovačka „Be Forewarned“). Dave Wyndorf a jeho spoluhráči - dvojice Phil Caivano a Garrett Sweeney u kytar, basák Alec Morton či bicman Bob Pantella - prostě umí letité vypalovačky svých vzorů transformovat do svého hudebního světa a vtisknout jim vlastní cítění. Asi nejchytlavěším kusem je ve výsledku psychedelická libovka „Mr.Destroyer“ od jakýchsi POO-BAH, ta svou atmosférou, hitovějším naturelem a zanícením kolekci vládne. Je zde vesměs cítit vliv THE STOOGES v časech acid-rockového manifestu „Fun House“. K někdejší kapele Iggy Popa měli MONSTER MAGNET ostatně vždy docela blízko. Zkrátka velmi dobrá porce divokého rock´n´rollu, byť standardu klasických řadovek MM o něco málo nedosahuje.