MONSTER MAGNET - Last Patrol

O této americké stoner rockové stálici už se dozvídáme prostřednictvím nových nahrávek v pravidelných tříletých intervalech zhruba dvacet let. MONSTER MAGNET patří bezesporu k tomu nejlepšímu, co vzešlo z devadesátkového návratu rockové přirozenosti – kdy se mezi mladou generací kapel znovu začaly obdivovat legendy hard rockového dávnověku. Obsese téhle party v psychedelii, kosmickému nesmírnu a hutných zatěžkaných  riffech je celou tu dobu velmi dobře známa, stejně jako spalující životní styl některých členů (zejména jejich šéfa Davea Wyndorfa) a tomu také vždy odpovídaly vyhlášené koncerty, které, pokud měla kapela svůj den, připomínaly doslova výbuch atomové pumy ukončující natlakovaný kosmický trip.

Dave Wyndorf si nikdy moc netykal se životosprávou, ale na jeho machisticky nabuzené pódiové prezentaci to nikdy nebylo příliš znát. Jednoduše řečeno, měl jsem jej možnost vidět živě několikrát a vždy šlo o zcela výjimečný zážitek. Vitálnost této kapely by jim ještě před deseti lety mohly závidět sebranky dozajista o dost provařenější. MONSTER MAGNET tak až na pár karambolů způsobených užíváním návykových látek existují již čtvrtstoletí, byť v průběhu jejich dlouhé historie došlo na několik a lze říci i zásadních, personálních obměn. Tou nejvýznačnější byl zcela jistě odchod kytaristy Eda Mundella, který si v roce 2010 (tedy těsně po realizaci předchozí desky) sbalil svých pět švestek a ponechal zlobivého šéfa svému osudu.

V tu chvíli to vypadalo s monstry všelijak, zvlášť když si uvědomíme, jak nezastupitelnou pozici měl u nich vždycky Ed Mundell, jehož sólová kytara se stala doslova poznávacím znakem. Je tedy otázkou, jak se jim bez něho bude dařit dál, byť název letošní novinky - „Last Patrol“ může vzbuzovat další otazníky ohledně jejich další existence. Připomínám tedy, že MONSTER MAGNET pomáhali, spolu s KYUSS, SOUNDGARDEN, SMASHING PUMPKINS a jinými dobrodruhy, formovat zkraje devadesátých let americkou alternativně rockovou scénu.

Přejděme tedy do současnosti. Aktuální deska „Last Patrol“ je znovu po všech stránkách znamenitá, a byť druhý nejdůležitější člen kapely schází, na kvalitě skladeb to zas až tak poznat není. Mám dokonce dojem, že se díky špinavějšímu a o dost bordeloidnějšímu zvuku jejich tvorba vrací až kamsi do časů jejich dávných nahrávek jako „Superjudge“ nebo „Dopes To Infinity“, díky kterým vlastně MONSTER MAGNET v první půli devadesátých let celosvětově prorazili.

Novinka je opět silně nasáklá halucinogeny a působí jako nekonečný kosmický trip na hranici mezi klasickým sedmdesátkovým hard rockem, surovou garážovou divočinou, psychedelií a jejich pověstným mimo prostorovým blouzněním. Každopádně to celé má znovu hodně svojského kouzla, přesně takového, jaké si od kapely jejich formátu jejich fanoušci žádají. Neříkám, že se deska zařadí na nějaké význačné místo v rámci celé diskografie, ale rozhodně jde o další povedený zápis, kterému nechybí potřebná hloubka a atmosféra odkazující do časů rockového dávnověku, nadpřirozena a jistého komiksového heroismu. Pokud jste vždy byli fanoušky jejich hymnicky pojatých songů i atmosférických manter, jen těžko vás novinka zklame – jde prostě o další pozoruhodnou věc od ďábelského kazatele Davea Wyndorfa a jeho kumpánů vzešlých ze samotných hlubin pekla.