METAL CHURCH - Metal Church

Když se kytarista Kurdt Vanderhoof vydal z rodného města Aberdeen ve státě Washington na zkušenou do San Francisca, psal se teprve rok 1980 a do realizace debutové desky jím později založené kapely METAL CHURCH zbývalo dlouhých pět let, během té doby v sobě nalezl nadšení pro heavymetalovou hudbu, která tou dobou učarovala světu a to zejména díky britským kapelám jako IRON MAIDEN, JUDAS PRIEST a SAXON. Po svém návratu z Kalifornie zakládá poblíž Seattlu nejprve kapelu SHRAPNEL, která později přebírá výrazové prostředky od čím dál tvrdších metalových kapel a později si mění název na noblesnější METAL CHURCH. Jeho spoluhráči se během dalších let ustalují na této sestavě, ve které figurují – zpěvák David Wayne, kytarista Craig Wells (spolu s Vanderhoofem zjevně nejpilnější skladatel), baskytarista Duke Erickson a bubeník Kirk Arrington. Pětice brzy platí za dobře organizovanou a koncertně silnou jednotku získávající si pozornost zejména na západním pobřeží Spojených států. Dnes je zjevné, že kapele na začátku rovněž pomohly vazby na stále výše stoupající kapelu METALLICA, s jejími členy se právě Kurdt znal od svého kalifornského tažení.

V roce 1984 vychází památný bezejmenný debut u nezávislého labelu Ground Zero, aby byl o rok později produkován Terrym Datem a znovu vydán u mnohem větší značky Elektra. Deska stále platí za jedno z nejlepších debutových alb metalové historie a již v době vydání šlo o strhující a na svou dobu tvrdé a rychlé album, které přinášelo do Spojených států závan čerstvého větru v podobě nekompromisního speedmetalového výraziva, čemuž bylo přizpůsobeno i obrazové zpracování – legendární cover desky s temně rudě nasvícenou kytarou Gibson Explorer obrostlou mechem a stojící v oblacích kouře. Někde mezi klasickou heavymetalovou hudbou plnou frenetického zpěvu, kvílejících sólových kytar, případně rychlých temp a pozdější thrashovou odnoží, která nařachaný styl dostala na nebezpečnější území, někde tam se nacházela vždy hudba METAL CHURCH, jedna z nejproslulejších klasických speedmetalových kapel osmdesátých let. Kapela bezesporu vycházela z toho, co světu přinesli v sedmdesátých letech DEEP PURPLE (předělávka „Highway Star“ nacházející se rovněž na debutu platí za dynamit) a krátce poté vše potvrdili JUDAS PRIEST a další, nicméně až pod vlivem generačních kolegů jako ARMORED SAINT, METALLICA a dalších byl dynamický projev seattleských hodný pozornosti.

Album začalo ve velkém stylu. Jak majestátní song „Beyond The Black“, který zde byl předeslán záhadným intrem, tak ultrarychlá smršť „Metal Church“, jsou ještě dnes chápány za naprostou klasiku metalové hudby poloviny osmdesátých let. Dramatické hymny podpořené atmosférou vampirismu a záhrobními symboly opanují řízné kytary dua Vanderhoof/Wells. Dirkschneiderovsky kvílivý vokál Davida Waynea skutečně skýtal potenciál odjištěné třaskaviny. Následovala rychlá instrumentálka „Merciless Onslaught“, která zde opět reprezentuje neutěšenost a neklid, s jakým nadšení metalových hord získávalo nové a nové příznivce, oba kytaristé se předvedli v nejlepším světle. Následovala epicky rozepjatá „Gods Of Wrath“, což byl sedmiminutový song, přecházející s pro kapelu později příznačnou epickou načechraností, od pomalejších úvodních fází s jemnějším zpěvem ve vygradované momenty plné košatého kytarového sólování. Přímočařejší sprint plný kytarových laufů a dobře naladěného energického Waynea dostal hororově uhrančivý název „Hitman“. Šlo o jednu z nejhitovějších položek kolekce, zkrátka klasická speedmetalová skladba staré školy, prezentující se maximální úderností prostřednictvím bravurního kytarového zápřahu. V závěru už se METAL CHURCH řítí stále vpřed věrni rychlým tempům, předoucímu kytarám a práskavému zpěvu, takže jak „(My Favorite) Nightmare“, jejíž struktura byla bezesporu ovlivněna ranými IRON MAIDEN, tak později melodický výplach „Battalions“, měly energie na rozdávání, vše zakončil již výše zmíněný cover od DEEP PURPLE. Dnes je album považované za naprostou klasiku a jedno z nejlepších děl od METAL CHURCH, zkrátka fantastický metalový debut.