Boomer Space

MESSA - Close

Italská čtveřice MESSA nepatří zrovna k tradičním doom-metalovým kapelám a to ačkoliv je jejich hudbě vlastní určitá syrovost, s jakou před pár lety dokázaly zacházet snad jen americké kapely typu YOB či SUBROSA. Řekl bych rovněž, že kapele z Apeninského poloostrova je vlastní větší žánrový rozptyl a jistá dávka křehké muzikálnosti, jež jim umožňuje s lehkostí proplouvat (v případě žánrové konkurence trochu zatuhlým) metalovým terénem. Existuje několik indicií, které z MESSA činí unikátnější záležitost, než by se na první poslech mohlo zdát. Tou první je fakt, že Italové mají ve svém středu neotesaný klenot v podobě zpěvačky Sary B. Právě její jiskrně svěží a čirý hlasový projev udává skladbám životadárný ráz. V jejím případě jde doslova o zpěv touhy a naděje, který dokáže posluchače pozitivně nabíjet, nikoliv jim brát energii. Představuje tudíž to nejatraktivnější, co celý projekt sedm let nabízí.


Loňské třetí album „Close“ navíc zachycuje italský kvartet v momentě, kdy svou tvorbu hudebníci dokázali posunout k ještě větší otevřenosti, takže se vesměs strohé metalové skladby nevyhýbají vnějším vlivům, zajímavým vstupům nerockových nástrojů a exoticky znějícím aranžím. S tím souvisí druhá zajímavost této kapely, kterou jsou bezesporu právě exotické hudební nástroje. Můžeme tak dnes, rozhodně více než v případě prvních dvou řadovek „Belfry“ (2016) a „Feast For Water“ (2018), mluvit o znatelném vlivu world music, který sem vstupuje prostřednictvím středomořského, blízkovýchodního a severoafrického folklóru. Tyto prvky ve spojení s kytarovou hudbou pozvolného charakteru dokonale souzní a utvářejí celek se silnou atmosférou, jež nabídne posluchači takřka meditativní zážitek.



Kytarista Alberto Piccolo je navíc natolik tradičně zaměřeným hudebníkem, fanouškem URIAH HEEP, DEEP PURPLE, YES a BLACK SABBATH, že jen stěží můžeme sound MESSA nazvat post-metalem, právě naopak, skladby se vykazují silnou nákloností k starým časům, neboť právě jeho nástroj sebou nese bluesový nádech. Ne že by se šlo naproti sedmdesátkovému rocku a progresivnímu rocku, ale určitý odér dávných dob s nepatrným přesahem k ambientu i jazzu zde v podstatě rozeznáme. Právě díky své otevřenosti získává MESSA vzácný status neoposlouchaného tělesa, které při malých dávkách prospívá především duši posluchače. Dost možná, že právě díky nezanedbatelné míře otevřenosti, která je v rámci žánru stoner/doom vcelku vzácná, vlastně baskytarista, kytarista a šéf celého projektu Marco Zanin, kapelu MESSA kdysi zakládal.


Můžeme MESSA nazývat stoner rockem, doom metalem, ale díky vkusně dávkovaným vlivům zvenčí nám bude jasné, že nejde o úplně banální projekt. Úsporný a vkusný muzikantský jazyk, prostý jakéhokoliv bombastického balastu, propůjčuje nahrávce ráz věky ošlehaného moudra. Ano, tahle záležitost mě přijde hodně vyzrálá. Oceňuji tak zejména absenci growlu a dalších pubescentních metalových manýr, které výsledek ve valné většině jiných případů zkrátka jen kazí. Je skvělé, že zde k něčemu podobnému nedochází.


Pokud ze skladeb slyšíte majestátnost, pak je následkem skutečného muzikantství jdoucího skrz nitro, tedy skrz ničím nezveličovaný přístup – jako příklad můžeme poukázat na zdejší hru čtvrtého do party, bubeníka Mistyra. Materiál působí vkusně a semknutě, přesto každou chvíli narážíme na nějakou neprvoplánovou zajímavost – exotické nástroje a zvukové prvky v „Orphalese“ lehce kontrastují se skoro až hardrockovým rázem písně „Dark Horse“, což je kouzelný retro-song, jenž ve svém svižnějším tempu nabírá až koňský cval. Klip k horské pouti „Pilgrim“ zas poukazuje na existenci severoafrického vlasového tance nakh pocházejícího od Berberů. Zkrátka a dobře, album „Close“ nabídne dostatek materiálu k prozkoumávání a kapela se prostřednictvím oněch sedmi až desetiminutových skladeb dotkne nejen svého dosavadního uměleckého vrcholu, ale snad i věčnosti. I když nejsem hledačem pocitovek, uznávám zde velký nadhled. 


20.01.2023Diskuse (9)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

lukáš
22.01.2023 10:04

To Stray :
Díky za zprávu !

 

Stray
22.01.2023 02:09

Pekárek: Tak dík.

Lukáš: Budu, ale všeho dočasu, metal retro jedu po sezónách, ještě mámn před sebou asi 10 alb z roku 1986, až potom přejdu na 1987 a Under Jolly Roger bude jako jedna z prvních věcí toho roku. Tohle je projekt na řadu let, koncem dvacátých let se třeba dočkáš kompletace Gamma Ray, smyslem je užívat si to psaní, ne rychle něco naflákat "hlavně ať to je".

 

Pekárek
21.01.2023 17:21

Tohle se čte a zní fakt dobře. Jako většího čtenáře než přispěvatele mě Honzovy recky na novinky stále baví. Jinak zkuste ještě toto
https://darkestera.bandcamp.com/album/wither-on-the-vine

Víc hevík a power, taky se objevují v žebříčcích

 

lukáš
21.01.2023 17:10

To Myslel jsem , že budeš dělat i další alba ..
Jinak Recenze na Angel dust potěšila !

 

Stray
21.01.2023 16:24

Recenze na příští desku RUNNING WILD? Tedy album z roku 1987. Hm hm, asi tak v listopadu 2023.

 

lukáš
21.01.2023 15:35

To Stray :
Pardon, další recenze na Running wild bude kdy ? Už se moc těším !

 

Mbody
21.01.2023 15:29

Vyber ale skvostny, len tak dalej👍

 

Stray
21.01.2023 15:22

Vidíš jak se obětuji, aby tu nebyla bezčlánková fuka přes čtyři dny.:-)

 

Mbody
21.01.2023 15:17

Skutocne skvela atmosfericka zalezitost,prinajmensom za 90%... Celkom netypicke,vidiet recku na takyto zaner u teba😉