MEKONG DELTA - In A Mirror Darkly

Němečtí veteráni MEKONG DELTA jsou dnes zcela jinou skupinou než v dobách, kdy platili za jakousi nepochopenou techno-thrashovou raritu povětšinou určenou fajnšmekrům. Nikdy jim nebylo souzeno získat široké publikum. Ovšem pokud se jim občas podařilo upoutat nějakého nadšence, byla z toho oddanost na celý život. Pokaždé stáli stranou veškerého dění na metalové scéně, vždyť i jejich kultovní počátky (první tři alba) odprezentovali schovaní za vymyšlenými pseudonymy. Jejich prvních šest alb vnímají sledovači ještě dnes jako dobovou klasiku, která si drží auru jisté nadčasovosti a platí mezi to nejzajímavější, co světu dala německá metalová scéna na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Větší úspěch se sice dostavil až se čtvrtou deskou „Dances Of Death“ z roku 1990, aby byl záhy stvrzen vrcholem jejich staré epochy, o dva roky mladším albem „Kaleidoskope“, které se blýsklo přijatelnější strukturou skladeb a celkově uhlazenější produkcí, jenž mimo jiné dávala tušit, že soubor zraje s nadhledem. Obě tyto alba už nazpíval Doug Lee a psychotická mašina, vedená dnes už jediným původním členem - Ralphem Hubertem, počala dokonce koncertovat.

Přejděme skokem do současnosti. Nová etapa jejich existence, započatá po nějakých osmi letech hibernace (1998-2006), má všechny předpoklady tu starou překonat. MEKONG DELTA se totiž zcela přirozeně a bez zádrhelů přesunuli od svého někdejšího techno-thrashe a všech těch splašeností k mnohem vytříbenějšímu pojetí, které bych si troufl nazvat prog-metalem. Novinka „In A Darkly Mirror“ je již třetím albem po jejich návratu na scénu a druhým, které odzpíval vynikající Martin LeMar. Už předchozí nahrávka „Wanderer On The Edge Of Time“ platila za vynikající ukázku propracované metalové hudby, jejíž jediným smyslem bylo umělecké hledisko. Oproti minulému, symfonickými předěly a intermezzy obohacovanému, materiálu je letošní album poněkud méně nafouklý (tedy co se týče délky a zdobenosti). Jde však o sebejistého následovníka, který opětovně posunuje hudbu MEKONG DELTA na nová území a prakticky navazuje na trend větší stylové rozmanitosti nastolený již svým předchůdcem.

Řekl bych, že Švédové PAIN OF SALVATION, kteří platili v minulé dekádě bez pochyb za krále evropského prog-metalu, mají v těchto Němcích dnes slušnou konkurenci. V současné tvorbě MEKONG DELTA nacházím (při srovnání s nimi) řadu styčných bodů. Tak za prvé už nejde o žádný thrash nebo techno-thrash, byť virtuozita je zde obsažena v nemalé míře, jen je zkrátka podávána jiným způsobem. Jemné odkazy a nasměrování tak vidím spíše na prog-metalovou scénu, popřípadě na art-rockovou scénu let sedmdesátých. Po nějaké zatuchlosti však nepátrejte, není zde žádná. V čem tedy ta podobnost bude? Byť se nové skladby MEKONG DELTA dobře poslouchají a jsou plné melodických momentů, vždy se zde najde nějaký ten šmodrchanec, jazz rockový fórek nebo vyhrávka, tyto momenty v konečném zúčtování plní však funkci jakýchsi ozdůbek. Němci, stejně jako zmínění Švédové, ponechávají současným skladbám přístupnější ráz. Lépe řečeno, nejde v jejich případě o žádnou exhibici. Martin LeMar znovu trumfuje a posouvá novou tvorbu do míst, kam se staří MEKONG DELTA při vší úctě nebyli schopni nikdy propracovat. Jeho všestranný a sytý hlas operuje sice v nižších polohách než jeho předchůdci Leo Szpigiel a Doug Lee, ale rovněž je i zpěvákem jistějším a všestrannějším.

Songy tentokrát vcelku rezignují na symfonické mezihry a podobné prvky. Velkolepě však znějí tak jako tak. Bezútěšné honičky, kdy se kapela snaží odehrát toho co nejvíc za co nejkratší dobu, však v žádném případě nečekejte. Těžiště je kladeno na atmosféru a plynulý rozvoj všech skladeb. Ty se rozpínají do délky mezi pěti a osmi minutami, což je dnes u MEKONG DELTA optimální čas. Začne se sice netradičně, dvěma instrumentálkami, z nichž první („Introductions“) je zcela v režii akustické kytary, naopak druhá a hřmotnější věc („Overture“) nastoluje záhy podmínky pro majestátní vpád věcí příštích. Co po ní následuje, považuji za nejlepší fázi veškeré tvorby MEKONG DELTA. Jde o trojici skladeb „The Armaggedon Machine“, „The Sliver In Gods Eye“ a „Janus“, kde kapela exceluje s veškerou svou nabušeností a v každé z těchto písní ukazuje jiné trumfy. První „The Armaggedon Machine“ je hřmotnou prog-metalovou jízdou, která je zároveň přehlídkou technické brilance a kompoziční vyspělosti. Druhá „The Sliver In Gods Eyes“, značící jisté zpomalení a vyhlazení rozjitřených emocí, v sobě koncentruje nemalé napětí a temnou atmosféru z níž se linou doslova libozvučné melodie. Všimněte si podobnosti LeMarova projevu s Danielem Gildenlöwem z PAIN OF SALVATION. A třetí „Janus“  postupně graduje prostřednictvím kaskádově uspořádaných fází a pne se k nebi poháněna ostrými riffy. Poté dostáváme další povedenou instrumentálku, navíc ozdobenou psycho názvem -  „Inside The Outside Of  The Outside“. Zbývající dvě věci jsou rovněž výtečné a platí za gradující finále letošní sbírky. Jde o „Hindsight Bias“ a „Mutant Messiah“. Obě reprezentující spíše divočejší stránku kapely s odkazy na její minulost. A tak se náhle nacházíme v centru  techno-thrash/ prog-metalového rejdění a užíváme si tu parádní formu s jakou stále Ralf Hubert a jeho kumpáni znovu přichází. Výtečná nahrávka od výtečné kapely.