MEAN MESSIAH - In Infinite Illusion

S novou sestavou přichází i nové a v pořadí již třetí album projektu MEAN MESSIAH, za kterým stojí kytarista, skladatel a producent Dan Friml. Jestli něco povedená novinka s názvem „In Infinite Illusion“ ukazuje, je to studiový perfekcionalismus a celkově Danův postoj k hudbě. S tím perfekcionalismem to myslím ve smyslu stylu a jemu uzpůsobenému zvuku, kdy v sobě album vrství neuvěřitelně cool momenty a dokáže vkusně využívat zvukové špíny. Deska totiž jakoby hlásala, že v rockové, potažmo metalové hudbě bylo již všechno vymyšleno, a tak zejména devadesátky stále žijí. Nebo že by se nalézaly nejblíže srdci hlavního skladatele? I to je možné.

Jde vesměs o crossover z tvrdého metalu, rockové alternativy a industrialu natlačený do osmi pohodově poslouchatelných, avšak dravých, intenzivních a v jistém smyslu i chytlavých skladeb, ze kterých je cítit, k jaké evoluční etapě metalové hudby má hlavní autor největší vztah. Na trojici Frimla dnes doplňuje skvělý a všestranný bubeník Miloš Meier a baskytaristka Lenka Čechová. Ze skladeb je znát nadšení a rovněž také názorová souhra. Přes rozpoznatelnou adoraci hudby šíleného Kanaďana Devina Townsenda a metal z devadesátek je zřejmé, že Danovi šlo především o zhotovení dobře poslouchatelných přímočarých válů, které by jeho cítění co nejlépe reprezentovaly.

Pilotní singl „Fire“ dává vzpomenout na etapu, kdy se do tvrdé hudby začaly zabudovávat syntetické zvuky a klávesy, nemluvě o pestrých groovech, kombinujících strojovou rytmiku a cosi ještě intenzivnějšího. Píseň má spád, výborný krátký refrénový slogan a celkově se snadno dostává pod kůži, asi tak, jako se to před takřka třemi dekádami dařilo finským WALTARI. Tím samozřejmě vůbec nechci říct, že MEAN MESSIAH jsou kapelou minulosti, která by opisovala dávno vynalezené, jen zkrátka dobře zná historii tvrdého rocku a metalu a vkusně dokáže modifikovat prověřené.

Třeba hned úvod v podobě titulního songu se do posluchače zakousne prostřednictvím blast beatové smrště, jakoby ona intenzita a rychlost v rámci rytmiky automaticky posunula dojem z hudby blíže aktuálnosti. Jasně, někteří příznivci novo-metalu to tak mají – bez pěti stovek úderů za minutu ani ránu, naštěstí se song ukazuje postupem časomíry variabilnějším a předestře i nějakou tu melodii. Při charismatické dvojce „I See Black“, kdy balancujeme na hranici existence a bloudíme spolu s Danem dark-metalovou tmou, materiál začal díky harmoniím více dýchat a došlo i na specifickou melodiku devadesátkového střihu. Ze zvuku najednou vyvstával nejen DEVIN TOWNSEND, ale i dobové věci jako KILLING JOKE, NINE INCH NAILS či další jména, v rámci nichž je kombinace elektro zvuků a kytar tolik poutavá. Právě ona náklonost k alternativě, gothic rocku a industrialu dělá desku zajímavou, pestřejší, hravější, ne zas tak jednoznačně lpící na extrémním metalu. Chválím.

Nejvíce oblibuji právě zdejší pomalejší kusy s prvky gotiky a skloubením živých a naprogramovaných bicích s důvtipně předoucími kytarami, tak jako je tomu u čtvrté „Clouds“ nebo osmé a až snově melodické „Ashes“. Zde vyniknou všechny přednosti současných MEAN MESSIAH, včetně schopnosti zariskovat, nebát se posunout hranice možného, respektive vystavět z pestřejší škály harmonií poslouchatelný, přehledný a moderně znějící metalový song, pokud tedy za to moderní budeme považovat i ono crossoverové fúzování, co zde funguje od poloviny devadesátých let. Po pravdě, pokud se všem těmto nápadům dá správná stylizace, atmosféra či výsledná zvuková stránka, vždy budou budit tak trochu futuristický dojem.

Na desce s jednoznačně zlepšenou produkcí a studiovou prací (The Barn) se mi líbí, že sice není nijak objevná, ale přesto působí efektivně (osm skladeb na ploše necelých čtyřiceti minut se s ničím moc nepáře), ale i efektně (spousta energie a melodiky). Není mezi songy ani jeden nudný a deska tak baví, velmi dobře odsýpá a je prostá hluchých míst. Je kombinací dravosti, futuristického chladu i vroucné melodiky. Kapela dokázala z osvědčených ingrediencí dostat do poutavého celku maximální míru poslechových vitamínů, což stvrzují i další povedené skladby jako „Crash Test“„Right Now“ „Midnight“.