MASTER´S HAMMER - Vagus Vetus

Tuzemští MASTER´S HAMMER udělali velmi dobře, když se před pěti lety rozhodli vrátit na scénu, byť pouze v studiové podobě. Po zahřívacím kole s albem „Mantras“, slavila úspěch zejména druhá post-comebacková deska - „Vracejte konve na místo“, která více než cokoliv jiného naznačila výtečnou skladatelskou formu a zejména fakt, že současnost u této kapely klade důraz na jiné prvky, než tomu bylo před více než dvaceti lety u jejich mnohými fanoušky opěvovaného (pozn.autora: mě osobně byla jejich kultovnost vždycky jedno, v roce 1991 jsem si prostě koupil LP Ritual hned po vydání, fošna se mi líbila, viděl jsem dokonce jeden koncert - únor 1992 v Plzni a tím to celé tehdy pro mne skončilo), black metalového období. Předně je třeba říci, že prvořadé jsou dnes u nich zejména barvité texty, které, v kombinaci se Štormovým expresivním projevem, jenž má talent do svých veršů dostat i pořádnou emoci a rozčísnout tak náladu posluchačstva, nepostrádají solidní dávku nadsázky. Obsah dnešních zkazek, zde nebývale srozumitelně podaných, už málokdy sklouzne k okultnímu harampádí. S přihlédnutí k věku protagonistů by návrat k bubákům vlastně působil hloupě. Současnost u MASTER´S HAMMER, to jsou především sarkasticky podané jedovaté příběhy z našeho i jiných světů, surrealistické obrazy nepostrádající vtip ani ironii, rozviřující posluchačovu představivost nebývalým způsobem.

Tento recept vymyšlen byl v nepříčetném stavu

jeho autor jistě patří někam do ústavu

vždyť nezbytnou podmínkou halucinace

není nějaká pochybná konsumace.

(„Receptura“)

Vlastně mne nenapadá, zdali jsem někdy naslouchal u tuzemské metalové kapely lepším. Jestli vás již u minulého alba zaskočila do detailu propracovaná textová složka, zde budete doslova u vytržení, každou sekundou se na vás valí další a další vtipná překvapení. Novinka „Vagus Vetus“ tedy zachází v tomto směru ještě dál než její zdařilý předchůdce, kterého zdobily takové skvosty jako „Šumava“, „Pantheismus dobra“ nebo „Podejte mi samopal“.

Kde jsou moji dobří domorodí soukmenovci? Kde je moje dobré pokaděné stádo ovcí?

Pak Demiurg bouchnul do stolu – dobro a zlo chodívaj pospolu.

(„Prďák“)

Black metalový projev v  případě současných MASTER´S HAMMER působí pouze jako prostředek, rozněcující u Mistrových veršů tu správnou náladu a atmosféru. Já osobně bych se o této škatulce snad vůbec nebavil, není to totiž už k žádné potřebě. Jde pouze o výraznou aranži, která všem těm příběhům, které jsou snad produktem nějaké pochybné halucinace, nebývale prospívá a dostává je na vyšší level. Kapela dnes obstojí i bez ukotvení v nějakém žánrovém ranku, k čemuž jí krom textů dopomáhá i vynikající práce s aranžemi (klávesy, ženské vokálky a jiné doplňkové vychytávky), které pracují pouze ve prospěch děje a oživují jej.

V aiolských harfách něco se chichotá

to z brčka co pavouk v úkrytu zamotá

stává se struna, co znovu vše rozkmitá:

Kolébky, urny i nozdry kojota.

(„V aiolských harfách“)

Slogan nahrávky hovoří o pocitech, náladách a myšlenkách starého, životem ošlehaného misantropa, který na své pouti nechtěně přihlíží všem nepravostem současného moderního světa. Ty jsou mu víc než solí v očích. Jak tak naslouchám jeho bolestným postřehům, neubráním se mnohdy souhlasnému pokyvování, smíchu ani dojetí. „Vagus Vetus“ je zkrátka deskou zatraceně živou a podnětnou, byť je vše zaobaleno do pěkně morbidního kabátce a rafinovaně dávkováno, tak aby se posluchač zejména bavil, ale rovněž se (pokud mu to síly skrze vlastní smích dovolí) i zamýšlel.:-)

Namířit kostnatý ukazovák na tepnu mechanismu.

Na kancelář, na panelák - zkažené ovoce funkcionalismu.

(„Špacírka“)

V některých skladbách je vcelku rozpoznatelný Necrocockův deviantní rukopis, jenž se zde parádně doplňuje se Štormovou fascinací historie a různými mysteriózními přeludy. Nejvíce je to patrné ve vrcholné skladbě kompletu - „Panuška“ (dle mého snad nejlepší skladba jakou MASTER´S HAMMER po svém návratu složili), kde z bizarního a dramaticky podaného popisu malířského ateliéru Jaroslava Panušky vyjede přívětivá libozvučná melodijka, spravující posluchače o obsahu jednoho z umělcových děl - jak by tedy vypadaly katolické hřbitovy, kdyby Římané místo křižování věšeli? Tohle je prostě absolutně dokonalé.

Jak by vypadaly katolické hřbitovy,

kdyby Římané místo křižování věšeli?

V mihotavém světle svíček stojí řádky šibeniček,

a na každé z nich visí ten, jenž jest lidstvu zaslíben.

(„Panuška“)

Dál jsem (bez nápovědy v podobě CD bookletu) vystopoval osobu Necrococka za k zeblití nechutnou, avšak znamenitou, baladou „Na kanibalských jatkách“, která nejen v textech, ale i svým nadšeným hlasovým podáním šokuje. Na druhou stranu však song značí nejcivilnější bod nahrávky. Vlastně se jedná v případě „Vagus Vetus“ o velmi pestrou sbírku, která s dalšími poslechy odhaluje nová a nová překvapení, ať co se týče instrumentů, tak samozřejmě vynikajících textů a emocí do nich vložených. Myslím, že tihle pánové zatraceně dobře vědí, kam se chtějí umělecky posouvat a jak to celé zabalit, takže jen žasnu nad propracovaností díla, ve kterém zároveň nikde nic netlačí.

Nemůžu spát od těch dob co měl jsem hroznou vizi:

na jatkách těch kanibalských půlky figur visí.

Děsivý zvuk nože, kterak broušen po ocílce

nové ostří tiše krájí šunku z provinilce.

(„Na kanibalských jatkách“)

Hodně povedené a k věci mne přijde obrácení pozornosti k současnému trendu politické korektnosti (Kde je ten protivný ješita, co vadí mu brněnská mešita?) ve znamenité skladbě „XMZ“, jenž celé dílo dobře rozjede. Dle mého jsou MASTER´S HAMMER  dnes ve své životní formě a z materiálu není cítit žádná vynucenost ani nadstavba, naopak mám pocit, že se autoři svou tvorbou neskutečně baví. Téměř každou položku považuji za textově velmi silnou (snad kromě dvou průměrnějších výjimek – „Zvířecí zvuky“ a „Nengemengelengem“). V tomhle mají zkrátka zahraniční fanoušci velkou smůlu, že je jim odepřeno to nejcennější - užít si v mateřštině skvělých textů. Adept na desku roku - objednávám.

Objevil jsem způsob jak zaplašit nudu, proměnit se v xenofobní misantropickou zrůdu.

(„XMZ“)