LYNCH MOB - Babylon

Souběžně s právě vydanou novou deskou DOKKEN vychází rovněž albová novinka i LYNCH MOB, tedy americké hardrockové kapele, která se stala hlavním působištěm bývalého kytaristy právě od DOKKEN George Lynche, nemilosrdného kytarového střelce a hudebního workoholika, který se v řadách DOKKEN nenachází již od roku 1997. Dnes totiž, mimo právě LYNCH MOB (založeni 1989), dělí hudební aktivity hned mezi několik svých dalších projektů. Mám na mysli sólovou dráhu čítající okolo deseti alb, v poslední pětiletce účinkování v kapele THE END MACHINE s bývalými členy DOKKEN/LYNCH MOB (zatím 2 řadovky), v tříčlenném projektu KXM, který s ním tvoří jako baskytarista a frontman Doug Pinnick z KING´ S X a bubeník od KORN Ray Luzier a v neposlední řadě je pak také třeba zmínit spolupráci se zpěvákem od white-metalových STRYPER Michaelem Sweetem. Činorodý hudebník, směřování jehož nejbližších aktivit však nelze až tak jasně předpovídat.

Nyní tedy po pěti letech přišel čas na album od LYNCH MOB, kteří si nedávno prošli rovněž turbulentním obdobím, výsledkem čehož je, že s Lynchem dnes v sestavě zůstal z jeho dřívějších spoluhráčů už pouze Jimmy D´Anda, jinak bubeník glam-metalových BULLET BOYS. Na dva uvolněné posty po zpěváku Oni Loganovi a baskytaristovi Seanu McNabbovi přišli dva nový členové, a sice Gabriel Colon, v létě se uvedl coby zpěvák kalifornských SAVAGE GRACE na jejich comebackové desce, a basák Jaron Gulino. Podstatnou změnou také je, že LYNCH MOB ukončili spolupráci s firmou Rat Pak Records, kde vyšla minulá řadovka „The Brotherhood“ a vrátili se pokorně k Frontiers Records. Nové album „Babylon“ si tak klade za cíl jisté ustálení a může být chápáno jako ujištění většiny věrných příznivců LYNCH MOB, že několikaletá doba proměn sestavy a tvůrčí nejistoty může být u konce.

U Lynche je docela těžké odhadnout, v jakém se nachází rozpoložení, vždyť komu se povede nazvat album „The Brotherhood“, a sice krátce před tím než sestavu rozpustí? Nikdy u něj nebylo jisté, s kým v budoucnu spolupráce vydrží, důležité je však říct, že tento workoholik tvoří nový materiál skoro každoročně, ať ten vyjde pod názvem kterékoliv z jeho kapel či projektů. Pro mne je podstatné, že jde o zatraceně skvělého a v rámci kalifornského Hard N´heavy signifikantního kytaristu, využívajícího dravý a živelný způsob hry. Lynch nikdy neustrnul na místě, což z něj dělalo v rámci někdejší metalové scény z Kalifornie pozoruhodný úkaz, protože právě tam byla upřednostňována spíše ona neměnnost.

LYNCH MOB se proslavili především na počátku devadesátých let a patří stále k nejzajímavějším Hard N´Heavy stájím využívajícím nástroje takto výrazného kytaristy. Pro mnohé hardrockové přiznivce (včetně mne) jde dost pravděpodobně o zajímavější projekt než je tomu v případě DOKKEN. Možná je to právě Lynchovou svéhlavostí a divokou povahou, protože jejich písním nikdy nechyběla dráždivá příchuť excentrismu, emoční zainteresovanost, tedy vlastnost, která tolik chybí právě Donu Dokkenovi. S novým zpěvákem Gabrielem Colónem se mě novinka jeví jako zcela typická a semknutá sbírka LYNCH MOB. Kapela rozhodně neobjevuje žádné nové horizonty a věnuje se prostě bytelné Hard N´Heavy muzice, kde je místo jak na vlivy přicházející nejen z osmdesátých, ale také z let devadesátých.

Onu nadčasovost hardrocku potvrzuje už groovová rozjížďka „Erase“ coby představovačka nových členů, po níž následují skladby chytlavějšího rázu jako heroická „Caught Up“ či kvapík „How You Fall“, ty pro změnu využívají spíše osmdesátkových látek, stylu melodiky a bohatého sólování. Opakem budiž na kaskádovém riffu postavená „Fire Master“, kde Colon zní rozcáple jak Myles Kennedy a do hardrockových motivů proudí blouznivě grungeové prvky. LYNCH MOB mají patent i na rozmáchlé a nahuštěné vály viz třeba závěrečný titulní kousek „Babylon“, který považuji za vrchol celé kolekce. Lynch, jakkoliv je originálem, zde představuje dokonce svou naprosto skvělou poctu Eddiemu Van Halenovi a jeho slavným VAN HALEN v rámci vyznění svého songu „I´m Ready“, a nebo přijde s nějakým tím baladičtějším válem (viz třeba „Million Miles Away“), který však naopak řadím k těm nejnudnějším

Novinka „Babylon“ je solidní hardrockovou deskou, jakkoliv v portfoliu právě George Lynche asi nebude patřit zrovna k nejlepším dílům, to však neznamená, že o ní nemohu mluvit jako o vcelku zdařilé práci. Pravda je ta, že vokál Oni Logana i Roberta Masona mne do vkusu padl o něco lépe než v případě současného zpěváka, ale ani Gabriel Colon nepůsobí jako špatná volba. Uvidíme, co přijde dál.