LEPROCIDE - Consequences Of Infection

Stejně tak, jak byl pro pražské thrashery KRYPTOR úspěšný rok 1991, byl památný i ten další – 1992. Kapela nejenže chystala nové album a držela se na naprosté špici popularity (v lidové metalové anketě Černá vrána obsadila za rok 1991 třetí místo, o rok předtím byla dokonce druhá), její členové navíc přivedli k životu dva hudební projekty, které pak v čele s domovskou kapelou představili na velkém turné po republice. Ale všechno pěkně po pořádku!

Boční projekty

Někdy v době propagace a koncertů k albu „Time 4 Crime“ se uvnitř KRYPTOR zrodil nenápadný projekt, který se vzápětí měl stát výrazným jménem na scéně. Kytaristé Kuna a Ota si nejprve jen sami pro sebe nahráli pár písniček, které z nich vypadly tak nějak mimochodem – šlo o nijak složitý metal/rock, kterému dominovaly jednoduché kytarové riffy, zpěvné refrény a hlavně texty plné hospod, chlastu a různých zábaviček okolo. Vzniklo demo pro pár kámošů, když ale kolega z KRYPTOR Pípa zaintervenoval u firmy Monitor, byla z dema najednou nabídka na album a zrodil se konkrétní projekt – ALKEHOL. V březnu 1992 se ve studiu Propast natočila deska a v podstatě okamžitě po vydání šlo o velký hit – takováhle muzika tehdy frčela a po boku TŘÍ SESTER, KABÁTU a podobných part rozhodně ještě zbylo dost místa pro dalších pár půllitrů „zábavy a rokenrolu“.

ALKEHOL zezačátku tvořili vlastně jen Kuna a Ota, s tím, že na nahrávce pomohlo několik hostů, například Filip Robovski. Album věnovalo pivně-bigbítovému světu třináct skladeb, z nichž některé krátce poté v podstatě zlidověly a dodnes patří mezi nejúspěšnější písničky tohoto žánrů vůbec. Věci jako „Travičko zelená“, „Na Slamníku“, „Podbabskej stánek“, „Železná Sparta“ nebo „Dejvice“ (které na desce nazpíval Lou Fanánek Hagen) zná zřejmě každý fanoušek téhle muziky. Deska se samozřejmě velmi slušně prodávala a celkově šlo o veliké překvapení. Přesto se ale tehdy jednalo o jednorázový projekt a Kuna s Otou zpočátku nepočítali s nějakým jeho prodlužováním.

Leprocide

Jak už jsme si říkali výše, v roce 1992 KRYPTOR pracovali na materiálu pro svou třetí desku. Po určitém čase ale členové kapely zjistili, že jejich nový materiál je do značné míry ovlivněn death metalem, který zrovna v té době zažíval největší boom. Takto laděné skladby pro KRYPTOR nebyly moc vhodné a kapela nechtěla působit dojmem převlékačů kabátů, kteří hrají to, co zrovna frčí, proto se uvažovalo, co si s materiálem počít. Nakonec padl návrh udělat boční projekt, který by s KRYPTOR měl sice společnou sestavu, ale jednalo by se o samostatnou kapelu. Tak se zrodili LEPROCIDE.

Že jsou LEPROCIDE opravdu takový vedlejší kořen KRYPTOR značí už jméno – jde o složeninu z názvů dvou skladeb mateřské skupiny, „Lepra“ a „Genocida“ (existují ale i domněnky, že byl název inspirován také floridskými DEICIDE). Když se podíváte do sestavy, najdete tam úplně jiná jména, než znáte z KRYPTOR. LEPROCIDE byli totiž plánováni i pro zahraniční trh a tak se i jména protagonistů poněkud „zglobalizovala“. Vycházelo se ale z prověřených reálií – Pípovi kluci v kapele říkali ze srandy Pepa a odtud byl v LEPROCIDE veden jako Joe. Z Hereše se stal Harry, Kuna je Petr a byl z něj tedy Peter, Filip „doplatil“ na příjmení Robovski a rázem z něj byl Rob, no a z Pavla Konvalinky se po transformaci stal Paul. Vydavatelsky se o novou kapelu postarala dejvická agentura Riff Raff, která mimo jiné také vydávala ve své době dost známý fanzin a vyráběla různé metalové zboží (kovové odlitky, odznaky apod). V září 1992 se u Pavla „Monroe“ Kohouta natočilo demo, vytiskl se profi obal a velké plány se mohly začít plnit!

Důsledky nákazy

Vydání dema „Consequences Of Infection“ byla tehdy velká událost – za prvé, od členů KRYPTOR se něco podobného nečekalo, za druhé, death metalově znějících nahrávek tehdy u nás bylo ještě jako šafránu. Záměrně píšu „death metalově znějících“ – LEPROCIDE není nějaká totální hrobařina řekněme švédského stylu, spíše odkazuje někam k prazákladům death metalu z dob DEATH nebo ještě lépe MASSACRE. Hudba LEPROCIDE je stejně jako u těchhle praotců postavená na masivních kytarových riffech, které umí pěkný kvapík, ale v zásadě nikam nepospíchají a řežou spíš do hloubky než rychlostně. Vše začíná „bublavým“ intrem „Contagious Prelude“, které následuje pět skladeb „Leprocide“, „About To Die“, „The Consequence“, „Beyond Mental Decay“ a „Biological Underclass“, plných už výše popsaných ingrediencí. Podladěné kytary pěkně riffují, paličky dávají rány jako údery biče, celé to má parádní zvuk, takže co chtít víc? Pípa – pardon, Joe – nebyl žádný cvičený deathový growler, ale vokál na demu přesně odpovídá záměru, takže jsem plně spokojen.

Obal zajišťuje stylová kresba – jakási rytina mrtvolného charakteru – a logo, které vytvořil Franta Štorm propletením kostí a typického deathového fontu (odborně se tomu říká – jak pravil v jednom interview Filip Robovski – „větvičkové písmo“:). Textově na „Consequences Of Infection“ jde o různá témata motající se kolem klíčových slov „smrt“, „bolest“ nebo „neštěstí“, zkrátka klasická stylotvorná témata. A abychom nezapomněli, vše v angličtině! Nahrávka byla vydána jen na kazetě s tím, že se bude hledat zahraniční firma, pro kterou by se pak udělala celá deska. K tomu už ale bohužel nedošlo!

Triumf a rozkol

V únoru 1993 konečně vzniklo také nové album KRYPTOR. Vlastně má spoustu styčných bodů s LEPROCIDE – také je anglicky, také je postaveno především na výrazné riffovačce a je to velmi dobrá nahrávka, která funguje hlavně jako celek. Pípa pochopitelně používá svůj typický thrashový řev/zpěv, ale po LEPROCIDE byl asi ještě víc utržený ze řetězu, protože jeho hlas je tu snad nejintenzivnější ze všech dosavadních nahrávek. Album se jmenuje „Greedpeace“ a skládá se ze dvanácti skladeb + intra. Kvalitativně jsou songy poměrně vyrovnány a na hodně slušné úrovni, přece jen však z celku vystupují některé kousky – třeba titulka „Greedpeace“ s masivním kytarovým parním válcem, melodicky hodně zajímavá „Struggle For Humanity“ nebo závěrečný jižanský jam „Splitting Lanes“. Album vyšlo překvapivě u neznámé firmy S. M. A. (SIA Sargas), za kterou prý stál Radovan Urban, režisér kultovního „metalového“ filmu „Horká kaše“.

Na jaře 1993 pánové vyrazili na turné – a rovnou se všemi třemi svými kapelami. Jednalo se vskutku o památnou šňůru – objeli celou republiku, Kuna s Otou stáli na pódiu každý večer několik hodin (s KRYPTOR, LEPROCIDE i ALKEHOL) a šlo vlastně i o unikátní možnost vidět LEPROCIDE naživo. Kapela si na turné připravila takovou specialitu – při jejím deathovém vystoupení se na plátno za bicí soupravou promítaly záběry různých drasťáren, kterým prý vévodila pitva mozku. Sám jsem žádný z těchhle koncertů neviděl, ale návštěvníci údajně byli pořádně vyjeveni a nejeden musel ze sálu utíkat na dvě nuly, aby nevrhnul přímo pod pódiem. Prostě death metal made in LEPROCIDE !!!

KRYPTOR i jeho projekty šlapaly jako výborně seřízený stroj, proto by snad ani mistr Nostradamus neočekával, že se kolečka zanedlouho zadrhnou. Na podzim se chystalo další turné KRYPTOR „No Sleep ´til Gehenna“, jenže zároveň koncertovali i ALKEHOL (už v sestavě s bubeníkem Martinem Melmusem a basákem Tondou Rauerem) a střetly se termíny. Atmosféra se vyšponovala, kytaristé se ocitli v mlýnských kolech.... a na konci toho všeho byl jejich konec u KRYPTOR! Začali se naplno věnovat ALKEHOL a vydali se tak na cestu, kterou neopustili vlastně dodnes a proti původním očekáváním mají v roce 2017 na kontě již skoro dvě desítky alb. Hůře to dopadlo s LEPROCIDE, kteří se s rozpadem sestavy odporoučeli do nicoty. No a KRYPTOR, u kterých ve stejné době jako Kuna s Otou skončil i bubeník Pavel, museli najednou řešit sestavu a v šibeničním termínu kapelu uvést zase do provozu. Trn z paty jim vytrhli Plzeňáci Dan Krob a Alan Reisich, kteří s KRYPTOR odehráli nasmlouvané koncerty, a mezitím se pomalu začala formovat úplně nová sestava, která se pak v roce 1994 představila na čtvrtém albu „United“.

P. S. Kdybyste si chtěli KRYPTOR a vůbec celé metalové dění na konci osmdesátek a krátce po revoluci připomenout, rozhodně nepřehlédněte neuvěřitelně vtipný rozhovor s Filipem Robovskim a staronovým zpěvákem KRYPTOR Michalem Roháčkem v pořadu Flashback, který najdete na YouTube. Dozvíte se toho hrozně moc, je to jedna smrtící hláška za druhou a ručím vám za to, že celou tu hodinku pořadu budete smíchy ležet pod stolem !!!