LED ZEPPELIN - Led Zeppelin

Když se dvaadvacetiletý a již tehdy vyhlášený studiový muzikant a velmi dobře placený nájemný kytarista Jimmy Page v roce 1966 objevil v řadách blues-rockových YARDBIRDS, doznala jeho dosavadní kariéra trochu živějšího směru. Do té doby si byl vědom nevýhod cestování a menšího finančního ohodnocení, které šlo ruku v ruce s členstvím ve stabilní kapele, zkrátka neměl dlouho důvod cokoliv na své klidné práci ve studiích měnit. Původně měl být uvnitř YARDBIRDS pouze dočasným baskytaristou, ale když jej zanedlouho formace vedená jedním z největších kytarových mágů šedesátých let Jeffem Beckem přemluvila k rytmické kytaře, a sice za účelem zmohutnění zvuku, byl Page poprvé nucen svou studiovou minulost přehodnotit. Jenže po brzkém odchodu Becka na sólovou dráhu nemělo účinkování YARDBIRDS (ve své době šlo sice o kapelu známého jména, ale prakticky neustále měnící sestavu a rovněž neschopnou se celosvětově prosadit byť jen jedinou výraznější hitovkou) dlouhého trvání a ukázalo především omezené skladatelské možnosti původních členů. V roce 1968, ihned po rozpadu starých YARDBIRDS, tedy Page zvažuje postavení zcela nové sestavy a na doporučení několika kolegů z branže angažuje dalšího studiového všeuměla etapy rhytm n´blues a blues-rocku, baskytaristu Johna Paula Jonese, který nejenže mistrovsky ovládal svůj nástroj, ale stejně jako Page byl schopen evolučního skladatelského procesu i s tím souvisejícího využívání studiové techniky a většího počtu nástrojů. Sám Jones v pozdějších časech LED ZEPPELIN dokonce na koncertech ovládal i klávesy. Oba hudebníky spojovala náklonnost k hlučné a temné kytarové hudbě a láska k blues (největšími vzory se pro oba tehdy stali CREAM), muzice vycházející z amerických kořenů, která se v šedesátých letech uchytila v