KREATOR - Terrible Certainty

Třetí řadové album německých thrasherů je v mnohém bráno jako přelomové, byť není možná tak oblíbené jako předchůdce. Jednak se zde skupina poprvé prezentuje jako kvartet - přichází druhý kytarista Jörg Trzebiatowski (Tritze), ale znatelný je u KREATOR i přerod ve způsobu vyjádření. A sice od primární divokosti jejich starších děl, k ucelenější a techničtější struktuře nových songů. Album „Terrible Certainty“ stojí zejména na krkolomných riffech kytarového dua Petrozza/Tritze, ale také na Milleho jedovatém hlase, který právě zde doznává své (pro blízkou budoucnost) tolik typické podoby. Mille Petrozza nejenom že ze sebe sypal varovné slogany s kadencí pouliční sbíječky, ale opatřil nové písně i nekompromisními texty, vypovídajícími mnohé o hrozbách a potencionální zkáze naší planety vlivem necitlivého zacházení velkých průmyslových kolosů - což je patrné zejména ve skladbách jako „Toxic Trace“ nebo „No Escape“. Od mladého člověka, vyrůstajícího uvnitř vestfálské průmyslové aglomerace, se vlastně není čemu divit.

V případě „Terrible Certainty“ jde o bezesporu nejprofesionálnější nahrávku KREATOR do té doby a o typické evropsky střižené thrash metalové album druhé poloviny osmdesátých let minulého století, které se dnes již řadí k největším klasikám tohoto metalového subžánru. To zde stvrzují znamenité songy jako titulní „Terrible Certainty“, „Storming With Menace“ nebo závěrečná „Behind The Mirror“ s akustickým úvodem. K zviditelnění skupiny tehdy hodně přispěly také dlouhé koncertní štace ve společnosti Švýcarů CELTIC FROST a pozoruhodných Kanaďanů VOIVOD. Jenže vše nebylo tak růžové, jak se tehdy zvenčí mohlo zdát, o čemž vypovídá i jedna povedená historka, která se postupem let dostala na povrch (viz.odstavec níže).

Album se nahrávalo v miniaturním hannoverském studiu Horus, za asistence jakéhosi Brita Roye Rowlanda, který byl sice zkušeným studiovým technikem, ale neměl s podobně stylizovanou muzikou vůbec žádné zkušenosti a už vůbec nebyl jejím příznivcem. Bůhví z jakého důvodu byl právě Roy vydávající firmou Noise Records vybrán, aby nad prací německých mladíků držel stráž. Faktem zůstává, že i přes poměrně zdařilý výsledek mluví i po letech Mille Petrozza o této spolupráci jako o zlém snu. Tenkrát se totiž profláklo, že Roy ze studia po večerech telefonoval do Anglie jednomu svému kamarádovi a pouštěl mu vše, co s KREATOR během dne nahrál, aby se společně mohli těmto nahrávkám posmívat (holt Britové nikdy neměli metal opravdu pod kůží). Nemusím dodávat, že pro mladou německou skupinu, neochvějně věřící své hudbě, to byl velký šok.

Přes tyto těžkosti nakonec album dopadlo dobře, a i když neoplývá primární energií a kouzlem nečekaného v takové míře jako předchozí zásek „Pleasure To Kill“, šlo o velký posun co se technické vyspělosti týče. Petrozzův nakažlivý projev chrlí síru do všech stran a praskavé kytary jakoby zde závodily, kolik krkolomných figur se vejde do každé ze skladeb. A konečně Ventorovy bicí (zde hodně plechově nazvučené) doznaly nemalého technického pokroku. Dnes je samozřejmě „Terrible Certainty“ již dávno obrovskou thrash metalovou klasikou a jedním ze stěžejních alb této legendy.

Recenze již před lety zveřejněna na webu: metalopolis.net

07.02.2015Diskuse (10)Stray

09.02.2015 20:49

Valič: To můžu podepsat. S tím, že z 90. mám jasně nejradši Renewal. Ale Outcast a Endorama mi taky připadají dost hluché, ani Violent Revolution mě moc nebere. Pár poslechů a žádná touha po repete. Hodně bavit mě to zase začalo od Hordes of Chaos.

09.02.2015 08:51

To je všechno do jisté míry pravda (hlavně s tím zpěvem), já taky netvrdím, že ta deska je dokonalá. Z toho, co Kreator vydali v 90. letech se mi ale pořád líbí nejvíc. Outcast mě nebaví vůbec, Endorama se mi zdá o něco lepší, ale poslechnul jsem si ji jen párkrát a nemám moc chuť se k ní ještě někdy vracet.

08.02.2015 12:53

Já bych to řekl asi takhle - jako celek Cause for Conflict zní docela slušně, ale je to spíš hmota než x svébytných písniček. When the Sun Burns Red od People of the Lie nebo Love us or Hate us rozeznám okamžitě, na Cause for COnflict je jedno, co si zrovna pustím...takový "deathmetalový" syndrom :)

08.02.2015 12:10

Proč Cause For Conflict řada (zejména těch starších) fanoušků KREATOR nemusí, když je to taky thrash a když tam hraje na bicí ten parádní Cangelosi? Za mě ti odpovím naprosto jednoduše: 1.) Na té desce KREATOR nezní jako KREATOR, ale jako SLAYER, 2.) Milleho hlas nemá v hrdle ten štěrk, ale spíš jen tak huláká, 3.) skladby nemají moc nápad, tedy při srovnání s předchozí tvorbou a jedou je na to, aby to byl nářez a bylo tam hodně riffů. 4.) za mne - ty skladby na "Cause For Conflict" opravdu nejsou moc dobré a působí na mne jako takové tříminutové slepence riffových motivů, co jsou k sobě násilně sešněrované a to pro mne vcelku bez smysluplného důvodu.:-)

08.02.2015 10:25

Valič: Dík.

08.02.2015 07:49

Já jsem Terrible Certainty slyšel až po Extreme Aggression a těsně před vydáním Coma Of Souls a v přímém srovnání s těmito dvěma deskami mi přišlo o něco slabší. Rozhodně ho ale nepovažuji za špatné album, Kreator se na něm prostě snažili o něco, co se jim podařilo dotáhnout k dokonalosti až na dalších dvou řadovkách. Co se týče Renewal, já jsem to měl v podstatě obráceně, v době vydání mě celkem zaujalo, ale strašně rychle se mi oposlouchalo a dnes už nemám příliš chuť si ho poslechnout. Naopak Cause For Conflict mě baví pořád a moc nechápu, proč ho většina fanoušků hodnotí tak nízko.

08.02.2015 06:39

Věc, které jsem si všiml už dávno. Hodně lidí, co se ke KREATOR dostala dýl, třeba až v průběhu devadesátých let, tohle album nemusí. Nevím jak je to možný, ale nějak jim asi přijde monotónní. Plně to chápu, i když já přišel ke KREATOR v době Extreme Aggression, tak proti Terrible Certainty logicky nic nemám a beru ho jako normál jedno z těch nejznámějších, fanoušci to v současnosti vidí jinak, asi je pravda, že se právě tady v tomto případě na životaschopnosti hodně promítl čas. Promě je samozřejmě Terrible Certainty lepším albem než Endless Pain, Cause For Conflict, Outcast, Violent Revolution a Hordes Of Chaos, a v prvé půli devadesátých let bylo pro mne stále tak nějak lepším albem než Renewal, ale tohle dneska už neplatí - Renewal naopak docela drží/ stále roste.:-)

Demonick07.02.2015 22:19

Klasika neklasika...pre mňa je toto jeden z najhorších albumov Kreator. Nepáči sa mi zvuk, nepáči sa mi väčšina skladieb, nepáči sa mi vokál...jednoducho mi tento materiál nesadol. 5.5/10 s tým, že nasledujúca fošna "ikstrím agrešn" je úúúúúúplne niekde inde.

07.02.2015 10:23

Jak jsem komentoval pod Pleasure to Kill, Terrible Certainty mě nikdy tak úplně nechytlo, i když objektivně je to zase pořádný posun proti předchozí desce, skladby jsou výborné a celé to má téměř absolutně thrash metalový zvuk. Někdy člověk (posluchač) chytí rytmus a veze se až do konce desky, u TC se mi to zatím pořád nepodařilo, stejně cize na mě funguje trochu pozdější mini Out of the Dark... . Jinak u Terrible Certainty jsem svého času naprosto miloval obal. V době kolem TC se objevuje taky pár zajímavých přívěsků - singl Behind the Mirror s coververzí Gangland nebo už zmínéné mini Out of the Dark... . ----- Ještě otázka: někdy v té době vyšla na jakési nahrávce velmi dobrá skladba After the Attack (jedna z vůbec nejlepších od Milleho a spol.). Neví někdo kdy a na čem to vyšlo?