KREATOR - Hordes Of Chaos

Autorova introdukce mimo soutěž: Jenom bych si to tu dovolil poněkud vtipně rozehrát.:-) Říkám si, aby jste si moc nevšímali toho druhého pohledu, co jsem v roce 2009 o tomhle albu napsal na stránkách Metalopolis. Jasně, svět se točí, život se mění, stejně jako určité pohledy na hudební díla. Kdo může říct, že nikdy v životě při plném vědomí neudělal něco, na co by zpětně zrovna nebyl hrdej? Já udělal kokotin celou řadu a tahle je jednou z těch úplně banálních a pitoreskních. Když si občasně projdu nějaké z mých tamějších výtvorů, tak mě ještě dneska polejvá horko - blbě napsaný, vcelku blbý názory, no prostě celkově se s řadou svých keců nedokážu ztotožnit. Život jde kupředu a asi není třeba si to moc brát, jenom škoda, že teď už píšu mnohem líp a ví o tom mnohem menší počet lidí, tohle vcelku nasere. No ale zas na druhou stranu tady nezacláněj lidi s blbým hudebním vkusem a chodí se tu výhradně na mě , ne asi? :-) Já vím, KREATOR za to nemůžou, takže rychle k nim.

Přes svou thrashoidní ortodoxnost platí „Hordes Of Chaos za hodně zvláštní nahrávku, kde se kapele sice povedla zachytit ona brutální natlakovanost, ale právě oné chuti do nářezu, hladu a entuziasmu bylo u KREATOR v době nahrávání pravděpodobně více než potřebného klidu a nápadů. Tahle stručná a nekompromisní jízda totiž vyznívá tak, jakoby si kapela hrozně moc přála, aby patřila k jejich nejlepším a nejdivočejším počinům, ale zkrátka neměla na skladě ty úplně nejkomplexnější songy k dosažení cíle. Vše pak bylo doháněno množstvím krkolomných vyhrávek a kudrlin, které značně ozvláštnily celé ultra-rychlé dílo. Vždyť kromě zdvojených riffů a strhujících laufů jsou zde nejvíc patrné právě ony nápadné vyhrávkové kaskády, jenž songy KREATOR tak nějak ve větší míře počaly obohacovat až v této době. Nicméně i tak se jednalo o album, které si své příznivce bez závažnějších problémů našlo a i díky němu Mille Petrozza a jeho kumpáni již řadu let patří k absolutně nejuznávanějším souborům ve svém stylovém ranku, kteří si udržují status velmi uznávané instituce staré školy, která i v éře neo-thrashe a při vzniku celé řady dalších nových subžánrů tvrdé hudby drží stále minimálně krok s nejlepšími.

Deska však upoutala i jinou zvláštností, a sice jistou únavou Petrozzových hlasivek. Ten se zde opravdu snažil asi až příliš usilovně tlačit na pilu, takže jeho křik mnohdy sklouzával do o něco vyšších tónů, což budilo dojem jistého ztenčení, ochraptělosti, chatrnosti a s tím související menší pevnosti jeho hlasu, z toho důvodu „Hordes Of Chaos“ vyznívá poněkud zvláštněji, neb zpěvák působí tak, jakoby na požadovaný výsledek bylo od něho zapotřebí mnohem většího energického vkladu a úsilí, než tomu bylo v jeho případě jen pár let před tím. Rychlé výpady jako „Hordes Of Chaos“, „Warcurse“ a „Escalation“ budiž brány jako výrazná poznávací znamení tohoto období, jež zvěstovalo válečnou apokalypsu či blížící se vpád barbarských hord na území civilizovanějšího světa. Následná „Amok Run“ sice vlastní atmosféričtější rozjezd s pokojněji působícím Milleho zpěvem a kytarovou akustikou, ale i tak se song později rozjede do štěkavé podoby a snad ještě vyšších obrátek než tři předchozí položky.

Ve výsledku značí „Hordes Of Chaos“, právě díky melodičtějším vyhrávkám a sólům vystavěným zde na podkladě smrtícího thrashe, užitečnou cestu k hledání nového, melodičtějšího a bombastického směru, který se objevil ve větší míře až na následující skvělé desce „Phantom Antichrist“, což je v této mezietapě nejpatrněji znatelné třeba na hrubé vyšívánce „Radical Resistance“. I tak tvrdím, že tohle album je hodně šílené a kvalitní. Rozhodně však není na první poslech, neb jsem přesvědčen, že podobně nasraně KREATOR nezněli už od osmdesátých let. Osobně jsem desku dokázal plně docenit až zpětně, v posledních letech. K tomu, abych si však myslel, že se „Hordes Of Chaos“ nachází na stejné úrovni jako předcházející dílo „Enemy Of God“, nebo také jako následující „Phantom Antichrist“, však materiálu opravdu chybí větší hravost, samozřejmá uvolněnost a rozmanitost, byť song jako „To the After Burn“ už zachází s výpravným refrénem, jež je předzvěstí velkých věcí příštích.