Boomer Space

KREATOR - Endless Pain

Když se na přelomu let 1982 a 1983 dala v západoněmeckém Essenu, městě proslulém ocelářským a zbrojním průmyslem, do kupy trojice nevycválaných výrostků, aby zde pod vlivem svých velkých vzorů VENOM, MERCYFUL FATE a později i SLAYER začala otravovat okolí kraválem nemajícím do té doby obdoby, nikdo by tenkrát ani nedoufal, že tím momentem byl položen základ thrashmetalové scény u našich západních sousedů a že se postupem let z této kuriózní partičky vylíhne jedno z nejznámějších evropských metalových těles, které navíc ve výborné formě přežije celých budoucích třicet let. Skupina hrající na počátku své existence pouze v tříčlenném složení (Mille Petrozza - kytara, řev, Rob Fioretti - baskytara, Jürgen „Ventor“ Reil - bicí, řev) se rok po svém vzniku přejmenovává z původního, bojovného názvu TORMENTOR (nahrála dvě nekompromisní dema plná ohně a síry - „Blitzkrieg” a „End Of The World”) na trochu sofistikovaněji znějící KREATOR a nahrává demo „Reherseal”, které vydatně hnulo tehdejším metalovým undergroundem. Výsledkem byla velmi rychle uzavřená smlouva u začínajícího německého vydavatelství Noise Records.


 

Debutový materiál, který reprezentoval tuto mladou (v době příprav debutu táhlo členům kapely na osmnáct) smečku, nakonec dostal název „Endless Pain“ a dodnes patří k typickým ukázkám rané podoby žánru, kterému se o dva roky později začalo říkat thrash metal. Primární divokost, válečné scenérie a apokalyptické vize v textech, díky stále ještě nedostatečné vyhranosti většiny kapel jejich typu vlastně i omezené vyjadřovací schopnosti, stavící zejména na dosud málokde slyšené agresi a přímočarosti – to byly v té době pionýrské pokusy právě německých KREATOR, stejně jako jejich generačních kolegů ze SODOM, DESTRUCTION, LIVING DEATH a dalších, které po vzoru kalifornských SLAYER ze všeho nejdříve posunuli styl VENOM k většímu extrému. Tenkrát se totiž hrálo hlavně na to, kdo rychleji a kdo tvrději. A tak i když je tohle album z dnešního pohledu bráno jako dávno přežitý archaický štěk, jehož největší devízou byla neskutečná divokost vládnoucí ve své době opravdovým kouzlem nečekaného, velký vliv na pozdější generace ( odvolává se na něj celá řada zejména norských black metalových kapel) mu již nikdo neodpáře. Zajímavostí na „Endless Pain“ je skutečnost, že písně umístěné na albu jako liché zde odhulákal bubeník Ventor, zatímco sudé kytarista Mille Petrozza. Tehdy totiž ještě nebylo úplně jisté, kdo z této dvojice definitivně převezme roli frontmana KREATOR. 


05.02.2015Diskuse (6)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

DarthArt
06.02.2015 12:01

Od Endless po Renewal mě úplně uspokojí. Další desky taky dobrý, ale srdíčko bilo nejkreatorovitěji právě do pauzy mezi Renewal-Cause for Conflict. :)

 

Demonick
06.02.2015 09:31

Klídek šéfe... :)

 

Stray
05.02.2015 20:17

Vtipné. Kolik mají S.O.D. řadových desek? Dvě! Máš pocit, že když se v budoucnu chystám na mini-seriál po jejich řadovkách, že nějakou vynechám? :-)

 

Demonick05.02.2015 19:24

Angela Gossow vrieska v bonusovej výbave dvd "Live Kreation" "krijejtr faking rul!" a mne neostáva nič iné než s ňou iba bezbranne súhlasiť! KREATOR totiž patria k mojim najobľúbenejším thrash metalovým kapelám a z veľkej "teutonic four" sú pre mňa jasná jednotka. Debut "Endless Pain" je síce ešte v tieni legendárneho nasledovníka "Pleasure To Kill", no i napriek tomu obsahuje niekoľko nezabudnuteľných piesni ako "Tormentor", "Flag Of Hate" či titulný náklep. 7/10 ....PS: vďaka za ďalší super seriál Stray :) ..PS2: asi blbá otázka, ale S.O.D. a ich "Speak..." snaď bude, že?! :)

 

Stray
05.02.2015 17:32

Dík za pochvalu. U KREATOR se bude jednat zatím jen o šest dílů - od Endless Pain po Renewal, zbytek možná až někdy v neurčitu, v závětří čekají už další seriálové výseče z diskografií jiných kapel: FAITH NO MORE, MARILYN MANSON, BLIND GUARDIAN, S.O.D., ...byl jsem hodně pilný.

 

DarthArt
05.02.2015 17:12

Strayi, díky za začátek téhle série, která mě určitě velmi osloví. Kreator jsou s mým metalovým "dětstvím" spojeni jako žádná jiná kapela, příšeru z obalu jsem samozřejmě měl vyvedenou fixem na penálu, stejně jako jiní na džízkách, propiskou na žluté tašce přes rameno nebo vyrytou kružítkem do lavice. Po třiceti letech sice Endless už nepíše tak jako kdysi (narozdíl od dalších desek K., které by se mohly porvat i s dnešní konkurencí - myslím co se týče aktuálnosti, kvalitativně by je přehráli se zavřeným okem), ale co si budeme říkat, byl to první krůček do nářezové metalové střední Evropy druhé poloviny osmdesátých let. A koneckonců je Endless Pain stejně pořád deskou, kterou od Krejtrů poslouchám skoro nejčastěji. Endless mi hodně evokuje první Bathory - na svou dobu šílený nářez, ještě trochu bez výrazu a s blbým, takovým "pankáčských" zvukem, ale první očko řetězu, který pak dokázal rozšvihat celý svět. Objektivně 70 %, subjetivně 100 %.