Last Hardrock Outsider

KREATOR - Coma Of Souls

Tohle dílo se nakonec stalo jakýmsi vyvrcholením ryze thrashmetalového období německých KREATOR. A byť je mnohými označované za pouhý klon předchozího alba, musím se jej v této recenzi trochu zastat. Po šesti letech hledání definitivní podoby vlastního stylu stanuli právě zde essenští na absolutním vrcholu zájmu metalových příznivců, a to jak v Evropě, tak konečně i ve Spojených státech. Ještě tedy necítili nutnost změny svých vyjadřovacích vlastností, spíše jim šlo o to, zaměřit se na vylepšení těch stávajících. Vydavatelství, vědomé si zlepšujících se prodejů jednotlivých alb KREATOR, se pro tentokrát nebránilo vyšším investicím, a tak umožnilo Millemu nahrát album „Coma Of Souls“ znovu ve Státech za asistence prověřeného Randyho Burnse. Krátce předtím však v kapele došlo k jedné poměrně zásadní personální změně na postu sólového kytaristy, při níž Tritzeho vystřídal osobitější Frank „Blackfire“ Gosdzik, známý zejména díky svému úspěšnému působení u spřízněných SODOM.


„Koma duší“ tak představuje konečnou kapitolu KREATOR v době jejich muzikantského růstu, ale také v době hledání ideálního ryze thrash metalového výrazu. Jde o jakýsi vrchol prvního a dodnes nejpamátnějšího období. Jak ovšem později v devadesátých letech skupina několikrát dokázala, nešlo o definitivní cíl jejich cesty. Tohle album v sobě sice kombinuje agresivitu předchozích počinů s mnohem bohatší aranžérskou prací, která se zde projevila hlavně díky využití většího spektra kytar, mnohdy akustických, ale pořád jde o řádně jedovatou jízdu. Ona kytarová rozmanitost však vydatně přispěla ke zpestření výsledku, ať už se jednalo o sólové party nebo akustické fáze. 



Celkově je toto dílo silně ovlivněno právě hrou příchozího Gosdzika, který, duševně i hráčsky posílen svým výstavním portfoliem jakého docílil díky práci u SODOM, do hudby KREATOR vnesl nové impulsy a přirozeně přispěl i ke zvýšení různorodosti nového materiálu, byť nacházejícího se stále v mantinelech tehdejšího thrash metalu. Příkladem za všechny budiž hned úvodní „When The Sun Burns Red“ se znamenitým akustickým intrem. Se vzrůstající aranžérskou dodělaností dochází u KREATOR, stejně jako u tehdejších SLAYER, k přirozenému zvolnění, takže si zde metaloví příznivci přišli kromě razantnějších věcí typu „Agents Of Brutality“, „World Beyond“ a „Twisted Urges“ také na čitelnější střednětempé skladby s přehledným riffováním a větší úhledností - „People Of The Lie“, „Mental Slavery“ a „Terror Zone“. Posledně jmenovaná píseň je navíc jakýmsi středobodem nahrávky, v němž se kapela zaskví svou variabilitou a schopností přeřadit mezi několika různými rychlostmi.


Budoucnost však ukázala, že se KREATOR nehodlají ve vývoji zastavit v thrash metalové škatulce. O tom svědčí hned několik alb z následujících let devadesátých, nesoucích v sobě prvky odlišných hudebních žánrů, ať už šlo o temně industriální náměty nebo gothický rock. A právě díky vytrvalému občerstvování jejich metalového pojetí o tyto vnější vlivy přežili tihle Němci se ctí až do dnešních dní. Byť jim současnost znovu velí - hrajte thrash, mají za sebou spoustu znamenitých a poměrně různorodých alb, díky kterým si získali zcela nové fanoušky, kteří by se ke KREATOR dříve jen stěží dostali. 


Recenze již dříve zveřejněna na metalopolis.net


14.02.2015Diskuse (19)Stray
janpibal@crazydiamond.cz

 

Alda
20.08.2020 20:04

KREATOR - Coma of Souls... nádhera za jasných 100%, nebál bych se říct, že zřejmě nejlepší KREATOR! No a Cause for Conflict i pro mě nejslabší... Outcast a Endorama úplně v pohodě, akorát poslední dvě řadovky mi nějak "nesedí"...budu muset poslechnout po delší době

 

DarthArt
19.08.2020 23:55

Valič: Asi na světě nechodí druhý člověk, který mě dokáže rozesmát tak jako Ty !!!
Pan profesor ... Wagner Antichrist .... já se fakt poseru !!!!!!!!!!!

 

Valič
19.08.2020 22:23

Tak třeba bývalý frontman Sarcófago prý teď přednáší ekonomii na nějaké uznávané brazilské univerzitě. Jestli pan profesor stále ještě používá své umělecké jméno Wagner Antichrist, už prameny neuvádějí. :-)

 

DarthArt
19.08.2020 21:35

Fiorettiho samozřejmě poznám, ale říkal jsem si, že by to eventuelně mohl bejt podobnej ksicht. Asi fakt ne.

Upřímně mě to napadlo při srovnání s jiným hudebníkem. Tomáš Jarolím, baskytarista MOTORBAND, kterej byl později byznysmen, hodně vysoko v politice (místopředseda Věcí veřejných v době jejich slávy, dneska je v Teplicích za Babiše), a dokonce jsem o něm před pár dnama slyšel v televizi ohledně nějaký snad finanční kauzy. Tak proč by mnohem slavnější muzikant, a shodou okolností taky basák, nemohl být dneska byznysmen v kvádru. Ale máš pravdu, zřejmě to není on.

 

Stray
19.08.2020 21:23

Fioretti je vlevo, to určitě nebude ten byznys týpek s byznys bílym chrupem, kterého si sem pastnul. Kdo ví kde je dneska? Třeba nám poniklovává tělesa v Mühlbachu nebo Solingenu, i když on byl vlastně essenskej punker. Vsadím se, že jede na směny s Turkama.:-)

http://www.fullinbloommusic.com/kreator-biography_mille-petrozza.html

 

DarthArt
19.08.2020 21:20

Alda: Já jsem "Avenue" i Symfonii aktuálně docela propadl, chce to čas, ony jsou obě špatně stravitelné, než se člověk prokouše, může to trvat pět poslechů nebo dvacet let. Ale to prozření .... :)

V mailu máš ty Metaliště, konečně !!

 

Alda
19.08.2020 21:06

Space Avenue... tak to jsem zvědav, neb nedávno jsem to ani nedoposlouchal do konce... (což se mi skoro nestává) ten zbustrovaný/zmixovaný zpěv se mi nějak příčil...

 

DarthArt
19.08.2020 20:44

Domluveno do "Radium Round". Pak určitě pauza a pak se uvidí. Už s tímhle rozsahem nám vyšel šéf hodně vstříc.

Jo, a příště bude "Space Avenue". Symfonii jen zmíním v "Avenue", o takhle abstraktním počinu nejsem schopen napsat samostatný článek. V těch dobových je to stejně vyplněno sestavou, historií a dalšími pičičmundami, které už tady máme dávno odbyté:)

 

Alda
19.08.2020 20:38

DARTHe, bude se pokračovat v recenzích WALTARI??

 

Stray
19.08.2020 20:11

Já se o nich asi nechci bavit, chci se bavit o AD/DC. :)