KINGS OF LEON - Mechanical Bull

Zrodu šestého alba amerických rockerů KINGS OF LEON předcházelo naprosté přehřátí a zkrat hudebního mechanismu, který více než dekádu sklízel nemalé celosvětové ovace. Díky tři roky starému, předčasnému odchodu z dallaského pódia a následnému zrušení zbytku koncertní šňůry, se dokonce vznášel otazník nad budoucností této rodinné formace. Trojice bratrů Followillů a jejich bratranec Matthew Followill však našla ztracený elán a tak mohla úspěšná sága minulý rok napsat další epizodu nesoucí název „Mechanical Bull“Pánové si především ujasnili své mimohudební priority, odvětrali výbušné „ponorkové“ plyny a znovu vzkřísili skladatelskou harmonii, která se doslova zrcadlí v drážkách nového kotoučku. Tento opětovně přináší příjemné, mainstreamové kompozice svérázně mísící jižanskou kytarovou romantiku a gospelový odér společně s nekomplikovaným garážovým vyzněním. Recenzované skladby sice už vůbec ničím nepřekvapí, ale rozhodně jim nelze upřít přetrvávající, nezaměnitelné a strhující charisma, které dokáže jedince unést z chaosu všedních dnů do nějakého amerického zapadákova, kde se zastavil čas, a tam ho učit snít a fantazírovat o všech možných pozemských krásách.

Charakteristický tvůrčí rukopis tohoto souboru nachází na novince ideální průsečík mezi poněkud syrovějším zvukem prvních třech řadovek a pečlivě budovanou rozjímavou atmosférou dvou předchůdců. Ve své hudební předvídatelnosti dokáže třináctka skladeb (limitovaného vydání) pořád zaujmout, pobavit, ba co více ona umí i hodně vylepšit náladu. „Mechanical Bull“ je velmi pozitivně laděná deska, která si nehraje na velké hudební umění, nedělá ze sebe kdejakou událost, naproti tomu vyloženě dychtí po tom, aby se kladná energie sálající z jejího nitra přetransformovala i do posluchačovi mysli. Klasický rockový model se srozumitelnou hudební strukturou skladeb směřuje k refrénovým gradacím, jež jsou zde samozřejmě patřičně protěžovány resp. opakovány, tak aby si stadiónové davy mohli pěkně prozpěvovat (což mě baví i doma) a pohupovat se do rytmu. KINGS OF LEON už jisto jistě jsou velkou koncertní kapelou, svého času dokonce přirovnávanou ke slovutným Irům U2, mající ve svém archivu hromadu éterem lítajících evergreenů a aktuální kolekce k nim určitě nějaké další přidá. Ona nebezpečná návykovost tedy neschází ani rozpisce „Mechanical Bull“, kde v téměř každé skladbě doutná značný hitový potenciál. Album se opravdu chce poslouchat samo, ale je nutné aby se také konzumovalo střídmě a s mírou, protože při přílišném požívaní by mohlo vyvolat i stav nechtěné přežranosti a následného znechucení.

Kvarteto se protřele snaží střídat tempa a nálady skladeb šikovným přidáváním a ubíráním výše zmiňovaných hudebních vlivů a vzácně vyrovnaná kolekce tak nepostrádá ani příkladnou zpěvnost, švih a spád. Takto rozmanitý materiál dokáže vytvořit nejen útulnou „rádiovou“ kulisu, ale i odměnit soustředěný poslech. Specifická břinkavost kytarových ploch („Coming Back Again“), které jsou protkávány výrazně magnetizující linkou basovky, zde kouzlí jednu nádhernou melodii vedle druhé. Převládající zasněnou atmosféru („Tonight“) občas ozdobí i jemné orchestrace na pozadí („Comeback Story“) a k úplnému dokreslení předkládaných hudebních nálad potom slouží „sexy“ zastřený odstín chrapláku Caleba Followilla.

Staronové přímočařejší vyznění Američanům skutečně (opět) sluší a dalo by se říci, že stoprocentně využili možností svého hudebního rejstříku a velmi pochybuji, že by zrovna teď nějaký jejich fanda nad nimi zlomil hůl. Je i nanejvýš jasné, že názor dlouhodobých kritiků souboru nejspíš nerozdrtí ani „Mechanical Bull“. Právě ona neskutečná hudební lehkost, čitelnost a popová návykovost může pro mnohé kované rockery pochopitelně být nepřekonatelnou překážkou, jelikož si jí mohou mylně vysvětlovat jako podbízivost. Přestože se hudba v podání KINGS OF LEON nemusí líbit, jenom těžko jí může někdo vyčítat, že je uměle strojená a postrádá vlastní ksicht nebo ducha. Followillové zkrátka nabízejí rock se stále zajímavou přidanou hodnotou a to vůbec není málo.