KADAVAR - Abra Kadavar

Popularita žánru zvaného stoner rock se v průběhu posledních dvou dekád pohybuje v jakýchsi sinusoidách. Tento směr, jinak stavící zejména na odkazu legendárních hardrockových kapel let sedmdesátých v čele s BLACK SABBATH, tady již byl v devadesátých letech v mnoha různých podobách, nikdy zcela nevymizel, spíše jen občasně pospával, aby po letech znovu stanul v popředí zájmu určitého typu hudebních fanoušků. Současnost však znovu hovoří ve prospěch těch, kteří odkaz dávných dob přenášejí do současnosti. Vždyť třeba švédští GRAVEYARD se právě během několika posledních let vypracovali v celkem solidní senzaci, uznávanou po celé Evropě, a naopak ve Spojených státech již pár let úřaduje zajímavá sebranka THE SWORD.

Po nedávném úspěchu GRAVEYARD jejich vydavatelství Nuclear Blast do své stáje pohotově angažovalo další soubory, které se vezou na podobné vlně. Ať už zde tedy zmíním Američany ORCHID, na orecenzování jejich novinky „The Mouths Of Madness“ se zrovna soustředěně připravuji, nebo právě zde recenzované Němce KADAVAR, kterým na jaře vyšlo debutové album „Abra Kadavar“, vždy jde o kapely vykazující se obrovskou autenticitou a zaujetím pro zhutnělé sabbathovské riffy, opatřené silnou retro atmosférou, přenášející podzimní smutky dávných mlhavých jiter a celkovou strnulost ranných sedmdesátých let do hektické současnosti. Pro fanoušky této epochy rockové hudby tak půjde určitě o další soubory, jejichž existenci budou v brzké budoucnosti kvitovat s nadšením.

KADAVAR je trojice z Berlína, která rozhodně nehraje nic, co by zde již v mnoha obdobách nebylo v minulosti, lépe řečeno, nemá v sobě zatím zakódovaný prvek určité originality. Na druhou stranu je však jejich muzika velmi uvěřitelná a jak už jsem výše zmínil tak i autentická, zvláště pak pronikavý hlas Lupuse Lindemanna, který má v kombinaci s instrumentální složkou opravdové kouzlo. Debutové album KADAVAR je tak velmi živoucí a vyrovnanou kolekcí, která může do budoucna značit, že v podobě této trojice hudebníků, kterou kromě zmíněného Lindemanna tvoří ještě baskytarista říkající si Mammut, a také bicmen zvoucí se Tiger, dostáváme další kapelu, která nás zásobuje kvalitní porcí dřevní hard rockové hudby.

Vše je u těchto Němců nastylizováno přesně tak, aby odpovídalo době, kterou se snaží uctívat, včetně image nacházející se někde na pomezí mezi skandinávským retrařem a ruským mužikem z pověstných hororových pohádek sedmdesátých let, jakými nás za socialismu zásobovala neblaze proslulá sovětská kinematografie. Divím se však pouze jednomu mírnému nedostatku, a sice, že své fotografie KADAVAR nesituovali do prostředí nějakého sluncem zalitého březového hájku nebo naopak do prostoru vytopené finské sauny, ale to už bych chtěl asi příliš.