INSANIA - OUT

ZEMĚKRYCHLE V OHROŽENÍ! --- „NOSFERATU“, „CEFLAPOID“ A „INKARNACE SPASITELE“ ZAKLÁDAJÍ KAPELU! --- MÁME FOTKY: JOE SPATŘEN S TAJEMNÝM „EMEM“! --- Z TISKOVÉ ZPRÁVY ÚŘADU PRO OCHRANU DOGMATU: ZÁKAZ ČINNOSTI SKUPINY INSANIA! --- DALŠÍ HORKÉ NOVINKY VE VEČERNÍM VYDÁNÍ! --- ČTĚTE „OUT“!

Jak jsme si říkali už minule, na čtvrtém albu „Trans-Mystic Anarchy“ INSANIA naznačila, kam se hodlá ubírat v budoucnosti. No a co minule bylo řečeno spíš tak mimochodem, tím další, páté album najednou doslova přetéká. Kapela ironizuje, nekompromisně šlehá jako bič a jedovatě se směje všemu, co se jí zdá dogmatické, pozérské nebo stádoidní. Pro posluchače současné INSANIE asi žádné velké překvapení, ale fanoušci prvních desek tehdy na začátku roku 2004 koukali s otevřenou pusou a mírně lapali po dechu. Tohle že je INSANIA? Tohle jsou ti sympatičtí chlapíci? Ano, je to tak, INSANIA zase nová... a zase dobrá!

Plná hrst překvapení...

Desku „OUT“ kapela stvořila v srpnu 2003 tradičně v Haciendě. Kluci pro firmu Redblack tentokrát připravili materiál, který byl, jak už bylo řečeno, v mnoha ohledech šokující. Třeba v textech - takovou porci sžíravosti, ironie a rouhání se vůči náboženským reáliím fanoušci nečekali, i když byli od kapely zvyklí na ledaccos. Navíc jsou tentokrát skoro všechna sdělení v češtině (anglicky jsou jen tři kousky) a tak texty INSANIE posluchače zasahují napřímo a s ještě větší ranzací. Tu ostatně podpořil i zvuk – Poly na „OUT“ hraje s podladěnou kytarou a songy jsou hutnější, plné přímočarého a v některých skladbách opravdu temného riffování.

Největší novinkou je ale nově přibraný nástroj – klávesy – které do už tak zatěžkané atmosféry pasírují nečekané syntetické zvuky. Tenhle nový instrument zaobstarává Maria Rosse, „víc než host“ na albu i na následných koncertech. Příchod klapek, kytarového synťáku a dalších nečekaných osvěžovadel vnáší mezi příznivce kapely další velký šok - někteří ortodoxní to dokonce nejsou schopni vydýchat a od skupiny se odvracejí. Jenže řekněte sami: je možné být ortodoxní fanoušek kapely, která se všemu ortodoxnímu směje? Trochu absurdní představa, což je ovšem, jak známo, pro INSANII vždycky tím nejvítanějším zbožím...

Outsania

Abychom u těch šoků a překvapení zůstali i dál, podívejme se na obal desky. Booklet je stylizován jako bulvární časopis – se všemi těmi křiklavými barvami, řvoucími titulky a „exkluzívními“ obrázky. Samozřejmě přesně v duchu humoru INSANIE, plného štiplavých srandiček. Takže, jestli chcete mít doma hezký barevný „společenský magazín“, u kterého ale neusnete nudou, pořiďte si „OUT“!

Skoro celá deska se tentokrát nese ve svižném rytmu. Otevírá ji vypalovák „It´s Easy To Fall In Hate“, který se nese v podobném duchu jako úvodník z minulého alba „Hell Knows Who We Are“. Dvojka „Chceme být OUT“ rytmus pořádně zkomplikuje a v kaskádě různých přechodů nám kapela vysvětluje, jak moc je jí „blízká“ kultura průměrnosti a nevyčuhování z davu. Pak se ale zase jede v rychlejším tempu, ať už je to koloběh světa shazující „Děj se vůle tvá“, příběh z rockového klubu „Jsme na černé listině“, odhalení absurdního fórku Nejvyššího a Nejhlubšího „54T4N & 6OD“ nebo další povídání o spratku Joeovi ve skladbě „Naše krev je prokletá“. Samozřejmě i na „OUT“ najdeme různé experimenty se zvukem i náladami - „modlitbičku“ v kousku „Hosana“, opravdu neobvykle podanou rozlučkovku „Y.R.U.LIVE?“ nebo skladbu s ideou, že člověk si má být sám sobě bohem - „Shoot Your God“. Nesmíme ale zapomenout na vysloveně temné skladby - „Život je dekadentní ráj“, kde Polyho text a hlas evokují schizofrenika, který kdesi v podzemí psychatrické léčebny ve vypolštářované cele vypravuje své nemocné vize, a „Zrada“, pro mě jeden z vrcholů desky, ze kterého vyloženě kape jed a hnus. Staré zasněné časy tak na „OUT“ snad jako jediná alespoň trochu připomíná skladba „Black Moon Still Shines“.

Letíme dál

Jednu písničku jsme si nechali na konec a měli jsme k tomu důvod – k songu „Letíme dál“ totiž partička z „Foxymon film & video“ spolu s kapelou nachystala videoklip – nejlepší co má INSANIA na skladě. Zapomeňte na Black Druma, Polyho a Klímu, tady úřadují Nosferatu, Okultní inkarnace Ježíše Krista a Mimozemský ceflapoid z Pluta. Jsou to postavičky opravdu komické – ten poslední evokuje napůl americké scifárny z padesátých let, napůl účastníky branného cvičení navlečené do pláštěnek, gumiček a igeliťáků. Video kapela dala i na desku, stejně jako „klip o klipu“, který nesmíte opomenout – uvidíte planety naložené do láhví od okurek, zeměkrychli, Black Druma/Nosferatu s upadlým uchem nebo Polyho/Spasitele chodícího po vodě (záběry z natáčení prozradí, jak se takovéhle „zázraky“ vyrábějí). No a když už jsme u těch videoklipů, k desce „OUT“ vzniklo i video „It´s Easy To Fall In Hate“, což je taková detektivní stopovačka v brněnských reáliích.

Jazz-Ethnic Anarchy

V podstatě v závěsu za „OUT“ u labelu Bažina někdy na přelomu ledna/února 2004 vychází „malinkaté cédéčko“, které spatřilo světlo světa proto, aby „znesnadnilo porozumět hudebnímu vývoji INSANIE“. Je to tak, nám už známé „cOSA nostra“, „Hardcoremos Latinos“ „Já mizérií osudu jsem pronásledován“ a „Moribayassa“ doplňují „Fly High To The Light“ ze sampleru „Scan Of Czech Scene“ (labely Šot a Malárie) a cover „Love vs. Loneliness“ (SUICIDAL TENDENCIES), takže každý jiný než fanatický znalec INSANIE musí mít z poslechu v hlavě slušný guláš. Moc se ale netěšte, že byste si tuhle zvláštní nahrávku pořídili – dva měsíce od avíza na stránkách kapely Bažina hlásila vyprodáno. Aby ne, když náklad činil celých 66 kusů.

Abyste ale nebyli úplně zklamáni, můžete si najít kapelu s podivným názvem CAFILERIC MORTŮRA. Je to krátkodobý projekt Klímy a jeho kámošů z brněnského podniku Podobrazy, do sestavy ale byl zapojen i Black Drum. Hudebně jde o grindovo-deathový randál, který destruuje různé výplody různých kapel, mimo jiné i SKIMMED. Že to celé nebylo tak moc vážné, poznáte podle obalu, kde se na vás usmívá pan Večerníček s maskou Hannibala Lectera. Osmiskladbou nahrávku z roku 2005 najdete na Bandzone. Tím se dneska s INSANIÍ a jejími věrnými rozloučíme - letíme dál a příště ze zastavíme u alba „Rock´N Freud“.