INSANIA - Zapal dům poraž strom...

Psát o nové desce české undergroundové stálice INSANIA, je trochu jako po mnoha letech originálním způsobem vyznat lásku své dávno zavržené milence. Už je tomu totiž sedmnáct zim co jsem při kazetovém šíření hudby poznal nahrávku „God Is Insane ... Join Him!“, druhé album ambiciózní formace ze Šalinogradu, známé to moravské metropole. Jejich odvážné a výtečně ucelené crossoverové výpady opravdu nebyly svazovány žádnými hudebními hranicemi a navíc jim parádně sekundovaly fantaskní textové aktivátory. Dílo dokonalosti bylo později završeno úchvatnou grafikou bookletu v reflexní zelené krabičce tehdy draze zakoupeného a s pýchou hýčkaného stříbrného kotoučku. Další milé překvapení přinesl následný šťastný „bazarový“ objev debutu „Crossfade“, který mě přesvědčil o tom, že v kapele dřímá oheň nesvázaného skladatelského vizionářství, jehož limity definuje pouze poctivá touha dělat hudbu pro (vlastní) potěšení.

Těžko se mi vysvětluje má chladnost k jejich dalším opusům a úpadek zájmu o skupinu jako takovou. Chybu bych však nehledal na straně kapely, svého času bylo moje posluchačské vypětí zkrátka soustředěno na jiné druhy muziky a produkce těchto druhdy anglicky zpívajících filozofujících anarchistů mě jednoduše nezasáhla nijak intenzivně, resp. až na pár skladeb skoro vůbec. Vše je o stavu mysli, jež prodělala změnu před třemi lety po vydání opusu „Kult Hyeny“. I v tomto případě stále hledám nějakou rozumovou obhajobu daného zvratu, který posléze znamenal i nové průzkumy ignorovaného období a zpětné, malé vylepšení si názoru. Co však mohu říci s naprostou jistotou, že mně předchůdce recenzovaného alba až neskutečně sedl jako protiváha dodnes přetrvávající éry virtuálních hrdinů, rychlokvašených celebrit, mediálních poskoků a všech těch ostatních, kteří v tomto pseudosvětě objevují své nové životní inspirace a poslání.

Minulý rok vyšlá kolekce „Zapal dům poraž strom...“ je v podstatě volným pokračováním předchozí jízlivé filipiky proti výše popisovanému značně bobtnajícímu marastu. Brněnský Freud (Petr Poly Pálenský) opět řádně poškádlil svojí mateřštinu a na novince představuje další almanach svých šťavnatých sarkasmů. Tyto společně s momentálně dosti čitelnou, skladatelsky neprogresivní a převážně rockově načichlou složkou ukazují na to, že si kapela dala za cíl poskytnout jistý názorový azyl podobně roz(na)laděnému posluchači, který díky Polyho ironickým hříčkám ukazuje, že odvětrání nahromaděné frustrace může probíhat i pozitivním (tvůrčím) způsobem bez návalů přehnaných vulgarismů nebo věčně negativistického brblání.

Po hudební stránce „Zapal dům poraž strom“ nepřináší žádnou větší odchylku od čistokrevného rockového směrování, jenž si formace vytyčila před sedmi lety na desce „Rock ´N´ Freud“. Punková či hardcoreová energie předchůdce „Kult hyeny“ má na novince díky vynikajícímu zvuku ze studia Šopa snad ještě mohutnější dopad a to i kvůli větší hudební přímočarosti a důrazu melodické ingredience látky, která v některých kompozicích používá až mainstreamově kolovrátkovou osnovu (především „Sfoukni za mě svíci, „Neprojdou“). To ovšem neznamená, že by takto vyloženě jednoduše vystavěné skladby vrhaly na album nějaké špatné světlo, a to i přesto, že si novinka vystačí pouze s klasickou rockovou strukturou, kde i přítomné skromné nástrojové ekvilibristiky vždy připravují půdu pro protěžované omílaní peprných refrénů z pera prokletého básníka.

Kromě celkové soudržnosti, svižnosti a nelaciné návykovosti skladeb nelze například nepochválil nápadité klávesové plochy a krátké efektivní vsuvky („Démoni jsou mezi námi“), které nejenže udržují posluchače ve větším střehu, ale zároveň protřele osvěžují onu sveřepě a přednostně budovanou údernost materiálu. V tomto tvůrčím rozpoložení nemá cenu naříkat nad nedostatkem jakékoliv hudebního vývoje, protože ten tu není na pořadu dne a nastane asi až to bude chtít sama kapela.

Tucet skladeb si totiž dalo za úkol punkově, avšak nepovrchně, vzdorovat jistému stavu ve společnosti a k tomu podřizuje veškeré hudební prostředky. Pokud mají mít poselství a myšlenky nové desky nějaký větší dopad, tak se nutně musí podávat srozumitelně bez zbytečných matoucích (hudebních) příkras, a v tom nemá současná INSANIA v našich luzích a hájích konkurenci.